گردشگری ایران / کوه‌های مریخی چابهار

کوه‌های مریخی چابهار که با نام کوه‌های مینیاتوری نیز شهرت دارد، از جاذبه های گردشگری استان سیستان و بلوچستان است و بخشی از طبیعت زیبای شهر همیشه بهاری چابهار محسوب می‌شود.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، بین تمام جاذبه‌های گردشگری کشور، تعدادی از آن‌ها هستند که چشمان شما را با نمای دیگری از طبیعت آشنا می‌کنند. آن عکس طبیعت با گُل، درخت، پرنده و چرنده نه، منظورم چیزهای عجیب‌تری است. مثلا محیطی که از تصاویر ارسالی کاوشگرهای فرودآمده در مریخ دیده‌اید را می‌توانید در کوه های مریخی چابهار تماشا کنید. کوه‌های مینیاتوری چابهار نامی علمی برای این پدیده زمین شناسی ایران است. محیطی جذاب و دوست داشتنی که به‌نظرم از تماشا و حضور کنار آن خسته نخواهید شد.

بیشتر بخوانید:

گردشگری ایران / باغ جهان نمای شیراز

کوه‌ها معمولا یکی از مهم‌ترین بخش‌های اکوسیستم‌های طبیعی محسوب می‌شوند. برخی از کوه‌ها به‌حدی زیبا هستند که به شهرتی جهانی رسیده‌اند. البته کوه‌های نیز وجود دارند که با تمام زیبایی‌شان کمتر نامی از آن‌ها می‌شنویم. یکی از این نمونه‌ها، کوه‌های مریخی است که از مقاصد طبیعت‌گردی و جاهای دیدنی چابهار به شمار می‌آید.

کوه‌های مریخی چابهار

کوه‌های مریخی چابهار که با نام کوه‌های مینیاتوری نیز شهرت دارد، از جاذبه های گردشگری استان سیستان و بلوچستان است و بخشی از طبیعت زیبای شهر همیشه بهاری چابهار محسوب می‌شود. متاسفانه این جاذبه طبیعی چندان مورد توجه واقع نشده و متاسفانه تاکنون اقدام مهمی برای ثبت این اثر طبیعی به‌عنوان یک ژئوپارک ملی در سطح جهان صورت نگرفته است.

کوه‌های مریخی چابهار را نه طبیعت سرسبز و نه قله‌های برفی‌ دیدنی کرده‌اند، بلکه تنها به‌سبب شکل ویژه‌شان متمایز شده‌اند. به جرات می‌توان گفت کوه‌های مریخی چابهار یکی از مواهب طبیعی منحصربه‌فرد ایران است و مشابه آن را در کمتر جایی از دنیا می‌توان پیدا کرد، مگر در سیاره‌ای دیگر همچون مریخ!

داستان کوه‌های مریخی برمی‌گردد به زمان‌هایی که آب روی تمام زمین و سپس قسمت‌هایی از آن را گرفته بود. محیطی که در این متن به‌وفور از آن نام می‌بریم در اثر نباشت ترکیبی از ماسه، سنگ و بقایای آبزیان به‌وجود آمده است. این نوع ناهمواری همیشه به‌عنوان یکی از پدیده‌ها در زمین‌شناسی شناخته شده‌اند که تشکیل شدنشان هزار سال زمان می‌برد و کار یک‌روز و دوروز نیست.

کوه‌های مریخی چابهار

تاریخچه کوه‌های مریخی چابهار

کوه‌های مریخی چابهار از نوع رسوبی هستند و طبق نظر کارشناسان در گذشته‌های دور زیر تلی از خاک مدفون بوده‌اند که بر اثر گذشت زمان و بارش باران‌های موسمی از زیر خاک سر برآورده‌اند. فرآیندهای تکتونیکی به‌دلیل فرورانش پوسته عمان به زیر مکران و فرسایش آبی و بادی از جمله مهم‌ترین دلایل شکل‌گیری این کوه‌ها بوده‌اند. شیارهای ریز و یکدستی روی کوه‌ها، سبب شده‌اند تا نام مینیاتوری به خود بگیرند و جلوه‌ای به واقع فرازمینی داشته باشند.

عمر این کوه‌ها را بالغ بر پنج میلیون سال برآورد کرده‌اند. نکته‌ جالب پیدا شدن انواع فسیل ماهی و آبزی در این کوه‌ها است که ثابت می‌کند کوه‌های مینیاتوری در گذشته زیر آب قرار داشته‌اند. همچنین از آنجا که کوه‌ها در نزدیکی دریا قرار دارند، نمی‌توان اثر جزر و مد را روی آن‌ها نادیده گرفت.

کوه‌های مریخی چابهار

کوه‌های مریخی چابهار کجاست؟

کوه‌های مریخی چابهار در استان سیستان و بلوچستان، ۵۰ کیلومتری چابهار، جاده چابهار - گواتر قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1133601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =