عدم هماهنگی صنعت و آموزش، مانع اصلی توامندسازی دانشجویان

رئیس بنیاد نخبگان استان مرکزی عملکرد این نهاد را در انسجام‌دهی و حمایت از فعالیت‌های نوآورانه موفق توصیف کرد و رسالت اصلی بنیاد را هموارکردن مسیر نخبگانی دانست.

حامد دیلمی عضدی رئیس بنیاد نخبگان استان مرکزی در گفت‌وگو با ایسکانیوز، با اشاره به این‌که بنیاد نخبگان به تنهایی نمی‌تواند باعث جذب،رشد، به‌کارگیری نخبگان، توانمندسازی جوانان و برطرف‌سازی موانع ایشان شود، گفت: دانشگاهها، پارک‌های علم و فناوری ، آموزش و پرورش و دستگاه‌های مختلف نیز در این خصوص وظایفی دارند و این بنیاد به‌عنوان یک دستگاه دولتی با هدف برنامه‌ریزی، سیاستگذاری، هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف برای شناسایی ، هدایت و حمایت از صاحبان استعداد های برتر فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: در کنار برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری، اعطای تسهیلات به صاحبان استعدادهای برتر و اجرای برنامه‌های توانمندسازی در دستور کار بنیاد می‌باشد.

دیلمی عضدی با بیان اینکه نخبه در سطح ملی و در سند راهبردی کشور در امور نخبگان تعریف شده‌است، گفت: طبیعتا استعدادهای برتر براساس همین سند انتخاب می‌شوند و یکی از برنامه‌های بنیاد هموار کردن مسیر نخبگی است تا صاحبان استعداد برتر بتوانند کسب تخصص کنند و در جامعه اثرگذار شوند .

رئیس بنیاد علمی نخبگان استان مرکزی اضافه کرد:
گروه‌های هدف بنیاد از دانش آموزان، دانشجویان، اعضای هیئت علمی، مخترعان و نوآوران، سرآمدان در حوزه‌های ادبی، قرآنی، حوزوی و  فرهنگی هستند. البته تنها تعدادی کمی از آن‌ها می‌توانند مشمول تسهیلات بنیاد شوند و باید امتیاز لازم را کسب کنند. به‌عنوان مثال امسال از میان ۵۰۰ درخواست‌کننده، ۱۳۰ نفر توانستند امتیازات را کسب کنند. در کنار تسهیلات برای این افراد، کارگاه‌ها، بازدیدها و دوره‌های توانمندسازی را نیز اجرا می‌کنیم. 

 وی با اشاره به فعالیت‌ها و برنامه‌های بنیاد برای رونق‌بخشی به حوزه علمی پژوهشی دانشگاه‌ها افزود: بنیاد نقش حمایت‌کننده و ارائه‌دهنده تسهیلات را برعهده دارد و یکی از مهم‌ترین تسهیلات به دانشجویان طرح شهید رضوانی است که شامل کمک‌هزینه تحصیلی، حق مسکن، حق فرزند، وام ازدواج، کمک‌هزینه فعالیت‌های پژوهشی و تجهیزات آزمایشگاهی، فراهم کردن زمینه برای تاسیس شرکت و همچنین کمک به استادیاران جوان و اساتید جدید جهت فعالیت است.

او در رابطه‌ با ناهماهنگی بین صنعت و آموزش اشاره گفت: باید در جهت تناسب رویکرد صنعت با آموزش تلاش صورت بگیرد و سعی شود علمکرد آن را در جامعه بهبود بخشید و برای پیشبرد اهداف اقتصادی توجه ویژه‌ای به نیروی انسانی شود. دانشگاه به‌عنوان منبع اصلی تغذیه آموزشی می‌تواند نقش بسزایی در حصول نتیجه خوب داشته باشد؛ تشکیل کارگروه، تشکیل اتاق فکر و معرفی دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و افراد مستعد به مدیران و ایجاد شرایط مناسب، از وظایف بعدی بنیاد به شمار می‌رود که باقوت آن‌ها را دنبال می‌کنیم.

رئیس بنیاد علمی نخبگان استان مرکزی در پایان با تاکید بر رابطه نزدیک و مستمر این بنیاد با دانشجویان، مسائل مطرح پیرامون ارتباط ضعیف بنیاد با دانشجویان را رد کرد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1134228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =