عوارض استفاده از رژیم‌های غیراصولی / حضور غیرمتخصص‌ها بازی با سلامت مردم

کشانی گفت: حضور افراد غیرمتخصص در حوزه رژیم درمانی و استفاده از توصیه آن‌ها می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیر داشته باشد.

پریسا کشانی متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره حضور غیرمتخصص‌ها در حوزه رژیم درمانی گفت: یک کارشناس تغذیه ۱۳۰ واحد درسی مرتبط را می‌گذراند که این این واحدها به طور تخصصی یک کارشناس تغذیه را برای رژیم درمانی آماده می‌کند و این کارشناس می‌تواند در طیف وسیعی از بیماری‌ها  مثل دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی و عروقی، کلیه و غیره کمک کننده باشد. حتی در مورد بیماری‌های خاص هم آموزش می‌بینند. در حقیقت کارشناس تغذیه با رژیم اصولی نقش پیشگیری کننده دارد اما در جامعه نقش کارشناس تغذیه در چاقی و لاغری و رژیم درمانی  بیشتر دیده می‌شود. دخالت افراد غیرمتخصص هم در این موارد بیشتر است.

بیشتر بخوانید

عوارض و تاثیرات منفی افسردگی حاد بر سلامتی

او افزود: افرادی که به صورت غیرتخصصی وارد حیطه رژیم درمانی می‌شوند، دو دسته افرادی هستند که تحصیلات دانشگاهی دارند و کسانی که مدرک تحصیلی دانشگاهی ندارند. به عنوان مثال در برخی از رشته‌ها برای آشنایی بیشتر دانشجو واحدهای مربوط به حوزه تغذیه وجود دارد درحالی که این واحدها مباحث پایه و کلی هستند که رژیم‌ درمانی و مشاوره را شامل نمی‌شوند اما این افراد با همین تعداد واحد درسی که گذرانده‌اند، ادعای رژیم درمانی می‌کنند.

کشانی عنوان کرد: مثلا در باشگاه‌های ورزشی بدون حضور کارشناس تغذیه خود مربی‌ها رژیم کاهش یا افزایش وزن به افراد می‌دهند که چون از اصول استاندارد تغذیه تبعیت نمی‌کند، می‌تواند مشکل‌ساز شود. این اقدامات عوارضی را برای مراجعه کننده به وجود می‌آورد و علاوه بر این مشکلاتی هم برای متخصصان تغذیه به بار می‌آورند زیرا افراد زمانی به ما مراجعه می‌کنند که از رژیم‌های دیگر آسیب دیده‌اند و کار دشوارتر می‌شود و ما باید عوارض ناشی از رژیم قبلی را هم اصلاح کنیم که یکی از این عوارض کاهش سوخت و ساز و متابولیسم است.

او افزود: گروه دوم کسانی هستند که به اسم طب سنتی و بدون داشتن مدرک دانشگاهی اقدام به درمان می‌کنند. مثلا یکی از راه‌های درمان و پیشگیری از کبد چرب کاهش وزن، داشتن رژیم اصولی و داشتن فعالیت بدنی است اما وقتی بیمار مبتلا به کبد چرب به عطاری‌ها مراجعه می‌کند گیاهان دارویی به او معرفی می‌شود که عمدتا خلوص مناسب ندارند و می‌توانند باعث ایجاد مشکل در فرد شوند.

این متخصص تغذیه توضیح داد: ممکن است داروی گیاهی اثر کوتاه مدتی داشته باشد اما پس از حذف آن و بازگشت فرد به رژیم غذایی غیراصولی و سبک زندگی نامناسب بیماری بازمی‌گردد و مزمن شدن کبد چرب باعث تخریب بافت کبد و عوارض جدی می‌شود. درمان مناسب شامل دوره کوتاه مدت مصرف دارو و تصحیح سبک زندگی در کنار کاهش وزن با سرعت مناسب است که وقتی دارو قطع می‌شود درمان در بلند مدت اثرگذار باشد. درمان عطاری‌ها ممکن است هم کوتاه مدت باشد و هم عوارضی برای فرد ایجاد کند. در روش‌های غیراصولی ما فرصت درمان را از دست می‌دهیم.

او درباره نحوه تشخیص افراد متخصص از سودجویان گفت: متخصصین تغذیه شماره نظام پزشکی دارند اما فیزیولوژیست‌ها، کارشناسان تربیت بدنی و دیگر افراد مدعی رژیم درمانی شماره تایید شده ندارند. مردم می‌توانند پیش از مراجعه به افراد اسم و نام خانوادگی او را در سایت نظام پزشکی جست و جو کنند و از داشتن شماره نظام مطمئن شوند.

کشانی بیان کرد: کارشناسان تغذیه بعد از اتمام تحصیل و گذراندن دوره‌های متعدد می‌توانند اقدام به کار کنند و این کار زیر نظر اداره صدور پروانه که زیر مجموعه وزارت بهداشت و نظام پزشکی است، انجام می‌شود. در واقع کارشناس تغذیه از مراجع معتبر برای رژیم درمانی مجوز دارد.

او درباره آسیب‌هایی که افراد غیرمتخصص می‌توانند وارد کنند، عنوان کرد: جامعه ممکن است ریزش مو و آسیب پوست را به عنوان عوارض بشناسند اما این‌ها کوچک‌ترین عوارض هستند و اثرات جدی‌تر مانند کاهش متابولیسم و سوخت و ساز بدن، ایجاد کم کاری تیروئید، مشکلات کبدی و کلیوی را ایجاد کنند و حتی در طولانی مدت باعث بروز بیماری‌های قلبی می‌شوند.

این متخصص تغذیه بیان کرد: رژیم‌ها براساس خصوصیات فیزیکی و سن و جنسیت افراد است، برای مثال ما هر کداممان نیاز مشخصی به پروتئین داریم و حتی رژیم‌های پر پروتئین هم باید در دامنه مشخصی باشند که اثر منفی بر کبد و کلیه ایجاد نشود اما در باشگاه‌ها رژیم‌هایی پر از پروتئین تجویز می‌شود که در کوتاه مدت باعث رضایت فرد می‌شود اما در بلند مدت عوارض متعدد دارد. به تازگی رژیم کتوژنیک برای کاهش وزن باب شده و مثلا می‌بینید که فرد گفته شده که هر روز کله پاچه یا کره مصرف کند و این در طولانی مدت برای فرد گرفتگی رگ ایجاد می‌کند.

او تاکید کرد: براساس کمیسیون ماده ۱۱ تعزیرات که مشخصا به موضوع دخالت در درمان می‌پردازد،  بسیاری از رشته‌ها مانند رشته تغذیه، پزشکان و طب سنتی که به صورت اصولی کار می‌کنند می‌توانند با درخواست‌های مکرر برای اینکه راهکار تدوین شده‌ای برای دخالت‌هایی که مرتبط با سلامت افراد جامعه در فضای مجازی است را مطالبه کنند تا دست کسانی که را که سلامت مردم را به دلیل منفعت خود به خطر می‌اندازند کوتاه کنند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1134483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =