کاهش ۵۰ درصدی سرانه تحقیق و توسعه ایران در ۲ سال گذشته

آمارها نشان می‌دهد سرانه تحقیق و توسعه ایران و در سال ۹۸، ۱.۵ درصد سرانه تحقیق و توسعه آمریکا بوده که هم‌اکنون به کمتر از یک درصد در مقایسه با آمریکا کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، پیشرفت اتفاقی نیست، بلکه حاصل سرمایه‌گذاری منابع مالی و انسانی است. بودجه تحقیق و توسعه کشورها از جمله سرمایه‌گذاری‌هایی است که تضمین‌کننده پیشرفت کشورهاست.

آمارهای جهانی نشان می‌دهد چین با ۶۲۱ میلیارد دلار، بالاترین بودجه تحقیق و توسعه سال ۲۰۲۱ در جهان را دارد و پس از آن آمریکا با ۵۹۸ میلیارد دلار، در رتبه دوم قرار گرفته است. بودجه سرانه تحقیق و توسعه چین با جمعیت یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون نفر، ۴۵۰ دلار است که این رقم در مقایسه با سرانه تحقیق ایران که بین ۹ تا ۱۵ دلار تخمین زده شده است، اختلاف زیادی دارد. این اختلاف در مقایسه با سرانه ۱۸۰۰ دلاری تحقیق و توسعه آمریکا، سرسام‌آورتر هم می‌شود.

نمودار زیر سرانه تحقیق و توسعه کشورهای آمریکا، چین و ایران را مقایسه می‌کند؛

کاهش ۵۰ درصدی سرانه تحقیق و توسعه ایران در ۲ سال گذشته

بررسی این نمودار نشان می‌دهد که سرانه تحقیق و توسعه ایران، تنها ۳ درصد سرانه تحقیقاتی چین و کمتر از یک درصد سرانه تحقیقاتی آمریکا است.

همچنین توجه به این نکته ضروری است که بررسی آمار سال‌های گذشته نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۸ سرانه تحقیق و توسعه ایران ۱.۵ درصد آمریکاست. رضا منصوری استاد بازنشسته دانشگاه صنعتی شریف در مصاحبه‌ای در سال ۹۸ بر این مهم تاکید کرده و گفت: اگر بودجه تحقیقاتی آمریکا را که در مقایسه با رژیم صهیونیستی و کشورهایی نظیر کره جنوبی سرانه تحقیقاتی کمتری دارد، مبنا قرار دهیم، سرانه تحقیق و توسعه ایران، حدود ۱.۵ درصد سرانه تحقیق و توسعه آمریکاست.

به نظر می‌رسد با توجه به این که سرانه تحقیق و توسعه ایران از سال ۹۸ تاکنون در مقایسه با سرانه تحقیق و توسعه آمریکا به نصف کاهش یافته است. توجه به برنامه‌ریزی برای افزایش این سرمایه‌گذاری بیش از پیش ضروری است.  

سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم اخیرا در سخنانی بر ضرورت افزایش اعتبارات تحقیق و پژوهش در ایران تاکید کرد؛ سرمایه باید در اختیار متخصصان باشد تا احساس کمبود برای دانش وجود نداشته باشد. بیشترین بودجه باید به دانش اختصاص داده شود.

البته توجه به این نکته هم لازم است است که با توجه به اقتضائات خاص جمهوری اسلامی و به تعبیر رهبر انقلاب؛ پول‌پاشی صرف بر حوزه تحقیق، رشد و پیشرفت نمی‌آورد و باید بودجه تحقیق بر بستر پیشرفت کشور باشد. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1135961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =