مستمری مددجویان بهزیستی کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد / معلولان: صدای ما را به گوش مسئولان برسانید

معلولان می‌گویند که مستمری بهزیستی به قدری کم است که کفاف هزینه‌های زندگی را نمی‌دهد و از طرفی افراد دارای معلولیت شدید توان کار و کسب درآمد ندارند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، آمار دقیقی از تعداد معلولان در کشور وجود ندارد اما براساس آنچه محمد نفریه معاون توانبخشی سازمان بهزیستی دو سال پیش مطرح کرده تقریباً ده درصد از جمعیت کشور دچار معلولیت هستند. از جهتی معلولیت فقط به دلیل مشکلات مادرزادی ایجاد نمی‌شود و با توجه به آمار تصادفات در کشور سالانه تعداد زیادی از افراد دچار معلولیت می‌شوند، در میان این افراد معلولانی هستند که توان کار و فعالیت ندارند و به واسطه معلولیت شدید نیازمند دریافت مستمری از بهزیستی هستند.

بیشتر بخوانید

خشونت علیه معلولان از خانه تا خیابان / ما از جامعه‌ای طرد شدیم که حق‌مان بود

افزایش ۲۰ درصدی مستمری به چه شکل اعمال می‌شود؟

این موضوع در قانون حمایت از معلولان پیش‌بینی شده و رئیس جمهور هم بارها در سخنرانی‌های متعدد به اجرای این قانون تاکید داشت اما آنچه امروز در حال انجام است، چیزی نیست که در قانون مطرح شده است. سید مرتضی حسینی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور هم از افزایش ۲۰ درصدی مستمری معلولان در سال جاری خبر داد. حسینی یادآور شد: با احتساب ۲۰ درصد افزایش مستمری معیشتی مددجویان، مبلغ پرداختی برای خانواده‌های یک نفره ماهانه ۴۲۰ هزار تومان،  خانواده‌های ۲ نفره ماهانه ۶۰۰ هزار تومان، خانواده‌های ۳ نفره ماهانه ۸۴۰ هزار تومان،  خانواده‌های چهار نفره ماهانه یک میلیون و ۸۰ هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بالاتر ماهانه یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان خواهد بود.

اما مبلغ پرداختی برای مستمری کفاف هزینه‌های معلولان را نمی‌دهد و بسیاری از آن‌ها در پیام‌هایی به ایسکانیوز اعتراض خود را نسبت به عملکرد بهزیستی اعلام کردند.

هزینه‌های سرسام‌آور دارو و درمان

کاربری با نام علی نوشته بود: «یعنی مستمری را فقط ۸۰ هزار تومان افزایش دادند؟! این واقعا خنده دار است».

ریحانه هم معتقد است که با مستمری ۴۰۰ و۵۰۰ تومانی و با این گرانی دارو هیچ دردی از مردم دوا نمی‌شود. او می‌گوید: «چرا به نظامی‌ها وکارمندان دولت حکمت کارت و بسته معیشتی داده می‌شود اما به ما مددجویان بهزیستی که درفقر کامل به سر می‌بریم چیزی نمی‌دهند؟ این عدالت نیست. شما را به خدا حرف ما را به گوش مسئولان برسانید».

کاربری هم درخواست کرده بود که برای خانوادهایی که سرپرست معلول دارند و باید از او در منزل نگهداری کنند، شرایط کار در منزل فراهم شود تا کمک خرجشان باشد. این کاربر می‌گوید: «این مستمری‌ها برای من که شوهرم معلول نخاعی است و دو فرزند ۱۴و۱۸ ساله دارم، کفایت نمی‌کند».

برخی هم علی رغم مشکلات مالی از برخورد بعضی مددکاران در بهزیستی ناراضی بودند. در یکی از پیام‌ها آمده: «من مددجوی کمیته امداد هستم؛ بیمار صعب‌العلاج ۵۴ساله که مشکل کلیه، قلب و تشنج شدید دارم.  پنج بار کتف‌هایم شکسته است. مستاجر هستم. بهزیستی شش ماه پیش مستاجرها را دعوت کرد و پرسید که به چه چیزی نیاز دارید؟ فرش خانه من با روزنامه فرقی ندارد، تلوزیون من برای سی ساله پیش است و  ۲۰ میلیون پول پیش خانه داده‌ام با دو میلیون اجاره که امسال باید دو میلیون و ۳۰۰ بدهم. من گفتم هیچ چیز  نمی‌خواهم فقط وامی به من بدهید تا پول پیش خانه‌ام را بدهم اما یک مددکار خانم هست که از او به کمیته کل شکایت کردم و تا من به بهزیستی مراجعه می‌کنم، به مددکاران می‌گوید که من را یک جوری رد کنند.

کاربری با نام رضا نوشته: « مستمری ۴۲۰ هزار تومان را برای چه کاری می‌توانیم هزینه کنیم؟ هزینه دارو، پوشک، ایاب ذهاب و زندگی معلول بسیار بیشتر از این مبالغ است. شما را به وجدان‌تان قسم می‌دهم به داد دل ما برسید. قرص ریتالین ۱۰ میلی گرم سوییسی تاریخ مصرف گذشته ورقی ششصد هزار تومان است دیگر بقیه هزینه‌ها بماند».

مخاطب دیگری که درگیر معلولیت شدید اعصاب وروان است، نوشته: «من دارومصرف می‌کنم و گاهی هم بیمارستان بخش اعصاب وروان بستری می‌شوم. سر هر کاری که می‌روم بعد از چنند روزاخراجم می‌کنند زیرا به دلیل مشکلم اگر دارو مصرف نکنم بلایی سرخودم یاهرکسی که در مقابلم باشد، می‌آورم. اگر مستمری در حدی بود که دستمان درجیب خودمان باشد، خوب می‌شد و یا اگربیمه می‌کنید، خواهشا مستمری را قطع نکنید چون من تمام امیدم اول خدا و بعد به شماست. اگرمی‌توانید کاری به مددجویان بدهید».

کاربری هم با نام عزت نوشته: «راضی به این شدم که خودم را جلوی ماشین بندازم شاید دیه‌ای گیربچه‌هایم بیاید».

شب عید شرمنده خانواده‌ام شدم

در تعدادی از پیام‌ها هم انتقاداتی نسبت به پرداخت نشدن مستمری برخی معلولان مطرح شده بود. کاربری با نام ناصر گفته: «بنده مددجوی سازمان بهزیستی هستم با داشتن معلولیت جسمی صد درصد، مستمری اسفند برایم واریز نشد».

کاربر دیگری نوشته: « ۱۶سال هست که فرزند پسری دارم که دارای معلولیت بسیارشدید هست اما تا حالا هیچ حق پرستاری در منزل را نگرفتم».

شاپورخزایی هم گفته: «بنده با معلولیت شدید ودیسک کمر و در شرایطی که همسرم دارای نارحتی چسپندگی عصب است و به عمل جراحی توده درصورتش احتیاج دارد، مستمری اسفند وعیدی را دریافت نکرده‌ام. شب عید من شرمنده خانواده شدم وسال با گریه بچه‌ها و همسرم تحویل کردیم».

بهزیستی باید حداقل دستمزد سالیانه وزارت کار را پرداخت کند

بهروز مروتی، مدیر کمپین معلولان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره مستمری مددجویان بهزیستی گفت: قسمت اول ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان می‌گوید که دولت مکلف است حداقل دستمزد سالیانه را که وزارت کار تعیین می‌کند به افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید فاقد شغل و درآمد و نیازمند پرداخت کند؛ این قانون بعد از اینکه اسفند ۹۶ تصویب و اردیبهشت ابلاغ شد، تاکنون اجرا نشده است البته این پول تقریبا به حدود ۱۴۰ هزار نفر پرداخت می‌شود اما مبلغی که پرداخت می‌شود همان مقداری نیست که قانون مشخص کرده است.

او ادامه داد: قانون صراحتا گفته که حداقل دستمزد سالانه باید پرداخت شود اما مبلغی که در طی یکی دو سال اخیر پرداخت می‌شود حدود شش درصد از مبلغی است که باید پرداخت می‌شد.

بهانه کمبود بودجه قابل قبول نیست

مروتی توضیح داد: از طرفی همین مبلغی هم که پرداخت شده است، شامل حال همه معلولان شدید و نیازمند نبوده چراکه حدود ۴۰۰ هزار نفر مشمول اجرای این قانون هستند اما فقط ۱۴۰ هزار نفر هزینه را دریافت کرده‌اند. دولت برای این کار بودجه را بهانه کرده است درحالی که در دادنامه ۱۶۴ ، هیات عمومی دیوان عالی کشور قبلا رای داده بود که نبود یا کمبود اعتبار مسقط حق نیست یعنی دولت نمی‌تواند بودجه و اعتباری را بهانه پرداخت نکردن قرار دهد.

مروتی تاکید داشت: سبد معاش کارگری برای خانواده سه نفره ۹ میلیون تومان اعلام شده در حالی که کارگر هزینه‌های اثرگذار بر زندگی معلولان مانند درمان، توانبخشی، وسایل کمک توانبخشی (ویلچر، عصا، سمعک، واکر، پلیر بریس، پروتز و ...) تاکسی اینترنتی، لوازم بهداشتی و غیره را ندارد. فاصله‌ها کهکشانی است و به هیچ عنوان جوابگوی هزینه‌ها نیست.

به گزارش ایسکانیوز، براساس نظر کارشناسان مبلغ پرداختی بهزیستی به مددجویان به قدری با آنچه که در قانون آمده فاصله دارد که افزایش ۲۰ درصدی هم دردی دوا نمی‌کند و بسیاری از این افراد به ویژه آن دسته از مددجویانی که دچار معلولیت شدید هستند از پس هزینه بسیار دارو و درمان بر نمی‌آیند و در فقر به سر می‌برند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1136213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =