محرومیت شهرستان‌های کرمان زیر سایه ثروت / ۱۰ شهر محروم از هرگونه امکانات رفاهی

مردم جنوب کرمان سال‌هاست که با کمبود امکانات اولیه زندگی از جمله ‌خانه‌های کپری آب، برق، اینترنت، گاز، بیمارستان و بسیاری دیگر با آن رو به‌رو ‌هستند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، کرمان با وسعتی معادل ۱۸۵ کیلومتر مربع از  شهرهای بزرگ و کلان ایران به شمار می آید. استان های همجوار و اطراف کرمان شامل خراسان جنوبی، یزد، سیستان و بلوچستان، فارس و هرمزگان می باشند که این استان ها شمال، جنوب شرق و غرب کرمان را احاطه کرده اند. استان کرمان دارای ۲۳ شهرستان، ۵۳ بخش و ۱۴۳ دهستان می باشد. که شهرستان های این استان شامل  ارزوئیه، انار، بافت، بردسیر، بم، جیرفت، رابر، راور، رفسنجان، رودبار جنوب، ریگان، زرند، سیرجان، شهربابک، عنبرآباد، فاریاب، فهرج، قلعه گنج، کرمان، کوهبنان، کهنوج، منوجان و نرماشیر می باشد.

بیشتر بخوانید:

روایتی از محرومیت در سیستان و بلوچستان / زاهدان دومین شهر حاشیه‌نشین کشور

در دل استان کویری کرمان ثروت های عظیمی خفته است که گاه از دیدگان پنهان مانده و مورد غفلت قرار می گیرند و همین امر باعث شده تا مردم جنوب کرمان سال‌ها با کمبود امکانات اولیه زندگی از جمله ‌خانه‌های کپری آب، برق، اینترنت، گاز، بیمارستان و بسیاری دیگر با آن رو به‌رو باشند. در سال‌های گذشته بسیاری از گروه‌های جهادی با حضور در این روستاهای محروم کوشیده‌اند که چهره فقر را کمرنگ کنند، اما این موضوع بدون حمایت مسئولین در حوزه اشتغال و کشاورزی تنها مُسکن‌هایی است که می‌تواند برای مدت کوتاهی درد را از این خانواده‌ها دور کند و انتظار می‌رود که مسئولان توجه بیشتری به روستاهای محروم و ظرفیت های این مناطق داشته باشند.

گرما و بی‌آبی امان مردم عبدل‌آباد را بریده‌است

روستای عبدل‌آباد و مهتابی زیارت از توابع  شهرستان عنبرآباد استان کرمان است. روستای عبدل آباد با ۱۵۰۰ نفر جمعیت در ۱۵ کیلومتری شهرستان عنبر آباد و روستای مهتابی زیارت در ۲۵  کیلومتری این شهرستان قرار دارد.

این دو  روستا حدود سه ماهی می‌شود آب آشامیدنی این روستا قطع شده هست و سه تانکر برای آب رسانی در روستای عبدل‌آباد قرار داده شده ولی با توجه به گرمای ۵۰ درجه و شیوع بیماری‌ کرونا در جنوب کرمان دردی از مردم را دوا نمی‌کند، در ضمن این آب مذکور برای شرب هست دیگر آبی برای حمام یا شستن  ظروف یا لباس ندارند.

یکی از مشکلات اصلی در این منطقه ازدواج جوانان است که  بخاطر اینکه توانایی برگزاری مراسمات ازدواج  را ندارند یا ازدواج نمی‌کنند یا دیر ازدواج می‌کنند.کشاورزی یکی از اصلی‌ترین مشکلات مردم جنوب کرمان بحث عدم خرید محصولات کشاورزی می‌باشد که سر منشأ  خیلی از معضلات اجتماعی دیگر می‌شود. بحث اشتغال جوانان که یکی از مشکلات این منطقه است که با برنامه ریزی در بحث کشاورزی قابل خواهد بود چون شغل قریب ۸۰٪ مردم جنوب کرمان کشاورزی است.

کرمان

اهالی جازموریان سرپناه ندارند

از دیگر مشکلات این منطقه نداشتن توانایی در تهیه جهیزیه برای برای دختر خانم‌هاست که یا باعث می‌شود پدر خانواده قرض کند و ورشکسته شود، یا اینکه شرمنده دختر خود باشد. در این منطقه هنوز عده‌ای از مردم هستند که سر پناه درستی ندارند و در کپرها زندگی را سپری می‌کنند و بعضی از زوج هایی که تازه ازدواج کرده‌اند باید در کپر زندگی کنند و مسکن درستی ندارند. همچنین روستای سردشت (بخش جازموریان) در ۵۰ کیلومتری  شهرستان رودبار جنوب از  استان است که این روستا دارای ۳۵ خانوار و جمعیتی بالغ بر ۱۵۰ نفر است که هنوز از امکانات اولیه و رفاهی برخوردار نمی‌باشد.

مشکلات این روستا عبارتند از این روستا فاقد لوله کشی است و آب آشامیدنی برای شرب ندارند و فقط یک موتور گازوئیلی وجود دارد که این آب پر از روغن و گازوئیل را برای شرب استفاده می‌کنند، درحالی که لوله  آب مخصوص شرب حدود ۲کیلومتر فاصله دارد. این روستا فاقد برق است یعنی ساکنین این روستا در گرمای بیش از ۵۰ درجه باید روزها و شب‌ها در گرما زندگی کنند و نه کولر و نه آب یخی، شب‌ها در تاریکی مطلق در حالی که تیرهای برق با فاصله دو کیلومتری این روستا وجود دارد. هیچ مسکنی در این روستا جز کپر وجود ندارد، کپرهایی که بخاطر وجود پلاستیک در ساختار آن روزهای گرم شبیه تنور می‌شود و شب‌ها مردم بیرون خانه‌ها می‌خوابند.

محرومیت جنوب کرمان نتیجه ضعف مدیریتی است

نماینده مردم کهنوج و منوجان و رودبارجنوب و قلعه گنج و فاریاب در مجلس می‌گوید: محرومیت جنوب کرمان نتیجه ضعف مدیریتی است.

منصور شکرالهی تاکید می‌ند: با توجه به ظرفیت های طبیعی و صنعتی، جنوب کرمان محروم نیست، اما در اثر سوء تدبیری و ضعف مدیریتی محروم مانده است.

وی عنوان می‌کند: همه دستگاهها با حرکتی جهادی وانقلابی باید در خدمت مردم باشند.

اعتبارات هم‌تراز نیازها نیست

مدیرکل بهزیستی استان کرمان نیز با اشاره به ریشه دار بودن فقر و محرومیت در جنوب و شرق این استان که عامل بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است، می‌گوید: یک سوم شهرهای محروم کشور در استان کرمان قرار دارند و از همین رو نمایندگان مجلس و برنامه ریزان وظیفه سنگینی در محرومیت زدایی از این استان برعهده دارند.

عباس صادق‌زاده با اشاره به اینکه کرونا باعث تغییرات زیادی در روند زندگی مردم شده است، اظهار می‌دارد: این ویروس روند خدمات‌رسانی به گروه‌های نیازمند را که به حمایت‌های بیشتری نیاز دارند را با مشکلات خاصی روبه رو کرده است.

کرمان

صادق زاده با بیان اینکه در این روزهای کرونایی سیستم حاکمیت و دستگاه‌های مسئول در امر خدمت رسانی به مردم کوتاهی نکرده اند، اضافه می‌کند: در استان کرمان در مقطعی که ویروس در پیک دوم قرار گرفته بود امکان جمع‌آوری کودکان کار توسط بهزیستی از خیابان‌ها و چهار راه‌ها امکان پذیر نبود چرا که تجمع آنها در مراکز تحت حمایت بهزیستی می توانست مسئله ساز شود.

بیشترین فقر و محرومیت در شرق و جنوب استان

وی با بیان اینکه دولت آنچه که در توان داشته را برای آسیب‌های اجتماعی هزینه کرده است، ادامه می‌دهد: در جنوب و شرق استان کرمان که از محرومیت بیشتری برخوردار است و با شرایط ویژه ای روبرو هستند. منتهی این اعتباری که دولت اختصاص داده با نیاز و مشکلاتی که در جامعه و خانواده ها وجود دارد، همسان نیست.

صادق زاده می‌گوید: ما اگر بخواهیم به اندازه نیاز استان چه در جنوب و یا شرق اقدام به کمک رسانی بین افراد تحت پوشش کنیم شاید بگویم به ۱۰برابر اعتبار فعلی نیاز داریم.

یک سوم از شهرهای محروم کشور در کرمان واقع شده‌اند

مدیر کل بهزیستی استان کرمان عنوان می‌کند: از ۳۰ شهر محروم از سوی وزارت کشور و معاونت امور محرومان ریاست جمهوری که در کشور شناسایی و اعلام شدند، ۱۰ شهر در استان کرمان قرار دارد. این ۱۰ شهر در شرق و جنوب استان کرمان واقع شده اند و تنها یک شهر محروم در شمال استان داریم. یک سوم از تعداد شهرهای شناسنامه دار محروم در استان کرمان قرار دارند. ۹۵ درصد در شرق و جنوب استان و ۵ درصد در سایر نقاط استان واقع شده اند.

برای محرومیت‌زدایی باید به کرمان توجه ویژه شود

وی تاکید می‌کند: وقتی یک سوم از محرومیت کشور در استان کرمان قرار دارد، بنابر این طبیعی است که باید به این استان توجه ویژه‌ای در بحث محرمیت‌زدایی صورت بگیرد و حداقل یک سوم از اعتبارات محرومیت‌زدایی به این استان اختصاص بگیرد. اگر این اتفاق بیفتد با همت، برنامه‌ریزی و دلسوزی مدیران قطعا این شرایط تغییر خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1137400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =