فعالیت‌های پژوهشی در حوزه دانش بنیان مورد توجه قرار گیرد

یک پژوهشگر برتر گفت: تولید علم خالص و پژوهش بنیادین ارزشمند است و ورود پژوهش در حوزه دانش بنیادین مورد توجه قرار بگیرد.  

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، پریا اسکویی از دانشجویان و پژوهشگران برتر علوم پزشکی است. وی در ابتدا فعالیت علمی خود برای شرکت در المپیاد آغاز و در زمینه مدیریت نظام سلامت دیپلم افتخار اخذ کرده است. این پژوهشگر برتر در دوران تحصیل هم به مدت دو سال دبیر کمیته دانشجویی بوده و فعالیت‌های دانشجویی و علمی را انجام داده است.

آموزش‌های مجازی به‌عنوان یک تجربه مثبت مورد استفاده قرار بگیرد

این پژوهشگر برتر درباره مشکلات موجود در بخش آموزش‌های مجازی و حضوری گفت: آموزش‌های مجازی حالت دوگانه در زمینه کیفیت آموزشی ایجاد کرده است. آموزش‌های مجازی باعث کاهش فاصله دانشجو با محیط آموزش شده است و در عین حال می‌توان محدودیت‌های زمانی و مکانی را برداشته و برای یادگیری بیشتر بتوان از فرصت آموزش‌های مجازی آموزشکده‌های دیگر بهره برد.

وی افزود: باید بتوان با استفاده از امکانات در دسترس و آموزش‌ها با برنامه جلو رفت و محدودیت‌های زمانی کمتر دیده شده و امکان استفاده از تجربیات و شیوه‌های آموزشی برای افراد را افزایش داد. آموزش‌ها به شکل حضوری و بهره‌مندی از ظرفیت آموزش‌های مجازی تجربیات مناسبی را به‌دنبال داشته و می‌توان از آن به‌عنوان تجربه مثبت یاد کرد.

عدم تمایل برخی اساتید برای فعالیت در زمینه پژوهش

اسکویی درباره حمایت‌ها از پژوهش‌های ارائه شده از سوی نخبگان جوان ادامه داد: اغلب حمایت‌ها از سوی افراد دلسوز بخش پژوهش و آموزش دانشگاه مشاهده می‌شود، اما زمینه فعالیت چندان در دسترس همگان نیست و اتفاقات چندان اطلاع‌رسانی نمی‌شود و فقط تحولات بر اساس پیگیری‌های فردی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: مسئولان آموزش کشور باید بتوانند به شکل فعال شرایط را تسهیل کرده و برای افراد به‌دنبال حمایت از پژوهش اقدامات مناسب انجام دهند. باید در بخش پژوهش تسهیلات مالی لحاظ شود، اما فرآیندها برای یافتن اساتید دشوار است و اغلب آنها چندان تمایلی به فعالیت در این زمینه ندارند.

تولید علم به شکل کاربردی اتفاق بیافتد

این پژوهشگر برتر تاکید کرد: در برخی مراکز آموزشی به امر پژوهش اضافه بر سازمان به فعالیت‌های دانشجویی نگاه می‌شود. باید بتوان کمیته‌ها را به‌ شکل فعالانه به دانشجویان پیشنهاد داد و مسیرها را تسهیل کرد تا تولید علم به شکل کاربردی اتفاق بیافتد.

اسکویی درباره مطالبات دانشجویی در حوزه‌های مختلف ادامه داد: مطالبات دانشجویان در زمینه پژوهش در راستای اقدامات فعالانه دانشگاه برای تسهیل شرایط انجام شود و در حوزه المپیاد به شکل خاص هم در بسیاری از دانشگاه‌ها هرگونه اتفاق به تلاش‌های دانشجویان بستگی دارد. در دیگر دانشگاه‌ها تلاش دانشجو در کنار حمایت‌های مسئولان دانشگاه است. در دانشگاه درس خواندن، آمادگی برای المپیاد و ... در کنار دیگر اقدامات با هدف یادگیری منابع به شکل مناسب می‌تواند در راستای ترغیب دانشجویان برای شرکت در برنامه‌های پژوهشی و علمی موثر باشد.

اولویت‌های پژوهش از طریق تشکیل کمیته اساتید بررسی شود

این پژوهشگر برتر در پاسخ به  سوالی مبنی بر اینکه برای توسعه فرهنگ پژوهش در کشور باید چه اقداماتی در اولویت قرار بگیرد؟ گفت: اولویت پژوهش در سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های دانشگاه باید از طریق تشکیل کمیته از سوی اساتید دنبال شود و برای هر یک از آنها عناوین کاربردی لحاظ شود تا برای دانشجویان سرفصل‌ها و موضوعات اصلی و کلیدی طراحی شود.

اسکویی تاکید کرد: هدف باید ارائه موضوعات پژوهشی‌ کاربردی در دانشگاه باشد، چون تولید علم خالص و پژوهش بنیادین ارزشمند است و باید ورود این اقدام در حوزه دانش بنیادین مورد توجه قرار بگیرد. برای مثال مساله آموزش و پژوهش‌های کاربردی در دانشگاه‌ها انجام شده و افراد در شیوه‌های نوین آموزشی فعالیت کرده تا اساتید و دانشجویان بتوانند فعالیت کنند. این مقوله برای دانشجویان و اساتید از اهمیت برخوردار است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1137594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =