لاغری/ کاهش وزن موثر با انجام یوگا

یوگا ورزشی با قدمت زیاد است که اصالت آن به هند و بیش از ۵۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد. حرکات روان و موزون یوگا، تمریناتی برای جسم و ذهن هستند که با تکنیک‌های کششی و تنفسی همراه با مدیتیشن و ریلکسیشن ترکیب شده‌اند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، یوگا به تمرکز ذهنی‌تان کمک می‌کند، درونتان را آرام می‌کند و آگاهی‌تان را نسبت به تعامل میان جسم و ذهن بالاتر می‌رود. اما فواید یوگا فراتر از احساس آرامش و کنترل استرس هستند.

بیشتر بخوانید:

لاغری/ موادغذایی که باعث کاهش وزن می‌شود

پژوهش‌ها نشان می‌دهند یوگا برای بسیاری از جنبه‌های سلامتی و عملکرد سالم بدن مفید است؛ مثلاً تمرین منظم یوگا، انعطاف‌پذیری بدن را افزایش می‌دهد. داشتن بدنی منعطف برای فعالیت‌های روزمرهٔ ما، مثلاً برداشتن چیزی از کابینت‌های بالایی، مهم است. اگر کارتان جوری است که ساعت‌ها پشت میز می‌نشینید پس احتمالاً فلکسورهای لگنتان گرفته‌اند و انعطاف کمتری از آنچه باید داشته باشند دارند. یوگا کمک می‌کند با این مشکلات جسمی مقابله کرده و وضعیت بدنی خود را بهبود ببخشید.

همچنین یوگا، طیف حرکتی‌تان را بهتر می‌کند و داشتن طیف حرکتی بهتر به معنی حرکات ایمن‌تر و مؤثرتر بدن است. یوگا به تعادل و هماهنگی‌تان نیز کمک می‌کند زیرا ذهن و بدنتان را آرام می‌سازد. ضمناً یوگا می‌تواند مکمل خوبی برای سایر تمرینات ورزشی‌تان باشد، خصوصاً اگر قصد کاهش وزن و لاغر شدن دارید.

اثر ورزش و یوگا بر اشتها

هرچند ورزش‌های هوازی مانند دو و دوچرخه‌سواری کالری سوزند اما فعالیت‌های سنگین ورزشی می‌توانند اشتهایتان را هم بیشتر کنند. مطالعات انجام شده نتایج گوناگونی ارائه داده‌اند اما برخی از این مطالعات نشان می‌دهند ورزش محرکی برای اشتهاست، خصوصاً در خانم‌ها!

وقتی ورزش می‌کنید ممکن است میل به خوردن در شما سرکوب شود اما بعد از استراحت و ریکاوری از تمرین، بدنتان احساس می‌کند که سطح انرژی‌تان پایین است و شما شروع می‌کنید به احساس گرسنگی کردن. وقتی این اتفاق می‌افتد به‌راحتی ممکن است پُرخوری کرده و کالری بیشتر از آنچه طی ورزش و تمرین سوزانده‌اید بخورید. این کالری اضافی که وارد بدنتان شده باعث می‌شود کاهش وزنتان سخت‌تر صورت بگیرد.
یکی از فواید یوگا، تقویت ارتباط ذهن و بدن است. با بهبود ارتباط بین ذهن و بدن، شما نسبت به سیگنال‌های واقعی گرسنگی آگاه‌تر می‌شوید و یاد می‌گیرید گرسنگی واقعی را از گرسنگی مرتبط با استرس و خستگی را تشخیص دهید.

مطالعات نشان می‌دهند افرادی که یوگا انجام می‌دهند، انتخاب‌های غذایی آگاهانه‌تری دارند و دقت و توجهشان نسبت به چیزهایی که می‌خورند بیشتر است.

و اما در مورد کاهش وزن؛ مطالعه‌ای دریافت افراد میانسال و سالم با تمرینات یوگا طی ۱۰ سال، خیلی کم وزن اضافه کرده بودند و این اثر یوگا حتی وقتی دیگر فاکتورهای دخیل در وزن (مانند فعالیت بدنی و رژیم غذایی) نیز در نظر گرفته شد همچنان وجود داشت.

کلید این اثر می‌تواند ذهن‌آگاهی باشد. وقتی ذهن‌آگاهی دارید، احتمال اینکه وقتی گرسنه نیستید غذا بخورید یا غذاهای نامناسبی را برای خوردن انتخاب کنید خیلی کمتر می‌شود. جنبهٔ ذهن‌آگاهی یوگا به شما کمک می‌کند ارتباط مثبت‌تری هم با غذا داشته باشید.

تمرینات یوگا، توجه شما را به سمت سرنخ‌ها و پیام‌های درونی‌تان معطوف می‌کنند که به شما می‌گویند آیا واقعاً گرسنگی‌تان از نیاز جسمتان است یا صرفاً به‌خاطر رفع استرس و کسالت می‌خواهید چیزی بخورید. یعنی همان‌طور که گفتیم تفاوت بین گرسنگی واقعی و گرسنگی هیجانی را می‌توانید تشخیص دهید.

یک جنبهٔ دیگر مثبت یوگا که شاید کمتر به آن پرداخته شده، اثری است که بر اعتماد به نفستان می‌گذارد، جوری که بدن و اندامتان را بهتر می‌پذیرید و نیازی نمی‌بینید که تغییرش دهید. یوگا به شما کمک می‌کند بفهمید انتخاب‌های غذایی چگونه بر سلامت جسم و روانتان اثر می‌گذارند. در واقع شما به احساسی درونی و شهودی مجهز می‌شوید که به شما می‌گوید چه غذایی برایتان خوب یا مضر است. انتخاب غذاهای سالم و مغذی به‌خودی‌خود می‌تواند وزن بدن و سایز دور کمرتان را کاهش بدهد.

یوگا کنترل‌کنندهٔ کورتیزول است

هرچند تمرینات پُرشدت‌تری مانند دویدن و دوچرخه‌سواری به فیتنس و ساختار بدنی‌تان کمک می‌کنند اما با توجه به فشار زیادی که به بدن وارد می‌نمایند، هورمون استرس یا کورتیزول را افزایش می‌دهند. ترشح کورتیزول با افزایش شدت و طول مدت تمرینات ورزشی بیشتر می‌شود و به همین دلیل بهترین کار این است که طول مدت جلسات تمرین متناوب و پُرشدت خود را کوتاه نگه داشته و هر روز انجامشان ندهید. تعدیل شدت تمرین با استراحت، بهترین رویکرد برای سلامتی است.

چرا کورتیزول مانعی بر سر راه کاهش وزن است؟ کورتیزول گرسنگی و تمایل به شیرینی را بیشتر می‌کند. افزایش کورتیزول ناشی از ورزش شدید می‌تواند دلیل افزایش اشتها بعد از ورزش باشد. ضمناً کورتیزول در اینکه چربی را کجای بدنتان ذخیره می‌کنید هم نقش دارد. کورتیزول بالا ذخیرهٔ چربی در بدن را به سمت میان تنه و شکم می‌برد و این نوع چربی که چربی احشایی نام دارد، از جهت سلامتی خطرناک‌ترین نوع چربی است.
پس توصیه می‌کنیم تعادل را در تمرین و ورزش حفظ کنید و به بدنتان فرصت کافی برای استراحت بدهید تا واکنش کورتیزولی بدنتان تنظیم شود. یوگا کمک می‌کند تمرینات پُرشدت ورزشی که فشار زیادی به بدن وارد می‌کنند تعدیل شوند. همچنین برخی مطالعات نشان می‌دهند یوگا، کاهندهٔ کورتیزول است. مطالعه‌ای دریافته یوگا هم اثر ضدافسردگی دارد و هم کاهش‌دهندهٔ کورتیزول است.

یوگا می‌تواند نگرشتان را نسبت به رژیم غذایی و سلامتی تغییر دهد

انجام فعالیتی آرامش‌بخش مانند یوگا می‌تواند افکارتان را نسبت به زندگی سالم و تغذیهٔ خوب تغییر دهد. شما انگیزهٔ بیشتری برای تغذیهٔ سالم پیدا می‌کنید که تأثیری بیشتر از اراده بر شما دارد و این نه‌تنها کمکتان می‌کند رویکرد سالم‌تری نسبت به غذا خوردن در پیش بگیرید، بلکه برای سلامت روح و روانتان نیز مفید است.

هر ورزش و تمرینی که انجام می‌دهید ادامه دهید اما یوگا را نیز به روتین فیتنستان اضافه کنید. یوگا دقیقاً همان چیزی است که برای کنترل اشتهای بعد از تمرینتان به آن نیاز دارید و می‌توانید ارتباط سالم‌تری با غذا برقرار کنید.
متعادل کردن تمرینات پُرشدت ورزشی یا یوگا کمکتان خواهد کرد کورتیزول خود را تنظیم کرده و از اثر این هورمون بر اشتها و ساختار بدنی‌تان کم کنید. هرچند یوگا یک ورزش کالری‌سوز قابل‌توجه به نظر نمی‌رسد اما از راه‌های غیرمستقیم کمک بزرگی به کنترل وزنتان خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1138910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =