برخی مرگ‌های کرونا قابل پیشگیری بودند / سیاست‌گذاران سلامت اشتباهات فاحشی کردند

اولین همایش جامع کرونا با حضور مسئولان نظام پزشکی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، اولین همایش جامع کرونا با حضور مسئولان نظام پزشکی برگزار شد.

بیشتر بخوانید

هزاران طرح نیمه‌تمام وزارت بهداشت / سومدیریت و تعارض منافع بلای جان نظام سلامت

موید علویان؛ رئیس سازمان نظام پزشکی تهران درباره مدیریت کرونا در این سال‌ها گفت: بدتر از کرونا حاکمان و سیاست‌گذاران ما بودند و کسانی اشتباهات فاحشی از جمله دیر به فکر واکسن افتادن داشتند. آسیب‌ها به قدری زیاد بوده که متولیان تمروز می‌ترسند که محدودیت‌ها را بردارند. چیزی که گذشت برای جان مردم و اقتصاد کشور تلخ بود.

او افزود: کرونا نقطه ضعفی به ما نشان داد که حاکمیت‌ها باید بیشتر به فکر سلامت باشند. امنیت و سلامت رکن حاکمیت هستند. در حوزه سلامت در دنیا غافلگیر شدیم. این درس بزرگی برای ما بود.کرونا آخرین تهدید برای سلامت نیست. نظام سلامت باید اصلاح شود. پرونده سلامت باید برای تک تک مردم اجرا شود و نظام آی تی تک تک افراد را رصد کند تا برای حمله بعدی آماده باشیم. سازمان بهداشت جهانی هم دیر عمل کرد و باید اصلاح شود.

علویان عنوان کرد: خانواده‌ها از ما می‌پرسند که می‌شد عزیز ما نمی‌مرد؟ در پاسخ باید گفت برخی از این مرگ‌ها قابل پیشگیری بود. حمایت از واکسن داخلی و عدم ورود به مطالعات واکسن خارجی دیر اتفاق افتاد. گفتن این حرف‌ها که ما ایرانیان را موش آزمایشگاهی نمی‌کنیم تبعات حقوقی دارد و کسانی که این حرف را زدند باید پاسخگو باشند.

او تاکید کرد: ما اتاق فکری درخصوص کرونا تشکیل داده‌ایم. جامعه پزشکی باید همیشه آموزش‌دیده باشد و ترس اضافه هم نداشته باشند.

رئیس سازمان نظام پزشکی تهران افزود: رد شدن از تعارض منافع موجب آسیب در کشور شده است. ما باید نسبت به پاندمی‌های بعدی آماده باشیم و نیاز اصلاح نظام سلامت داریم‌.

او افزود: تکلیف ما است که اقدام حقوقی علیه کسانی که اشتباهاتی در مدیریت کرونا داشتند، انجام دادیم. کرونا بیماری نبود که کسی را نکشد. خدا نکند که اشتباهات مدیریتی کرونا ناشی از تعارض منافع باشد که در این صورت خطاها عمدی بودند. اشتباهاتی بوده و از نظر حقوقی پیگیری خواهیم کرد.

پاندمی رو به افول است

یادگاری‌نیا دبیر علمی همایش گفت: ما باید برای پاندمی‌های بعدی آماده باشیم. پاندمی در حال افول است و ممکن است که نیاز به واکسیناسیون سالانه داشته باشیم‌.

فرمایش رهبر منعی برای واردات واکسن ایجاد نکرد

قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد: ما نگاه درمان‌محور داشتیم و از این موضوع هم ضربه خوردیم. امروز به این نتیجه رسیدیم که سطوح کمترین تاثیر را در انتقال ویروس دارد. ما در بحران‌ها پایه علمی قوی نداریم و برحسب تجربه کار می‌کردیم البته خطا در همه جای دنیا رخ داده است.

او افزود:  ما یکباره به طرف درمان رفتیم ۷۰۰ میلیون دلار پول کشور صرف داروهایی شد که تاثیری در بحران نداشتند و اگر زودتر به فکر واکسن بودند این اتفاقات نمی‌افتاد. پنج درصد مقالات کرونا برای ایران است اما عمده مقالات حول محور دارو و درمان بود.

قناعتی عنوان کرد: فرمایش رهبر منعی بر ورود واکسن حتی فایزر ایجاد نکرد.

کد خبر: 1139413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • داوود محبی IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
      0 0
      این واکسن ها خودشان عامل مرگ و میر بوده و هستند!! چه واکسن های تست نشده اوایل سال گذشته که مرگ و میر مرداد و شهریور به علت تزریق آنها بود و چه فایزر تأییدشده که الان صدای عوارضش درآمده! بی خیال. پزشک هستید یا ...؟! منافع فایزر و چین و... را حفظ می کنید؟