راهکار آموزش و پرورش برای جبران کمبود معلم / ۷۱ هزار نفر بازنشسته خواهند شد

وضوع کمبود نیروی انسانی در آموزش و پروش در سال‌های اخیر در حال تبدیل شدن به یک بحران است و بعد از اجرای رتبه بندی معلمان هم ۷۱ هزار نفر بازنشسته خواهند شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، پس از گذشت دو سال از ورود کرونا به کشور آموزش و پرورش قرار است در سال تحصیلی جدید مدارس را تماما حضوری برگزار کند اما مشکل کمبود معلم، تراکم بالای کلاس‌ها و در راستای آن افت کیفیت آموزشی مشکلاتی است که آموزش و پرورش در سال جدید با آن مواجه خواهد شد.

در همین راستا یوسف نوری؛ وزیر آموزش و پرورش چند روز پیش از جبران کمبود نیروی انسانی با استخدام ۳۴ هزار نفر خبر داد.

بر اساس صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش، استخدام معلمان با توجه به روند سیر جمعیت دانش آموزان و سیر بازنشستگی معلمان متوازن نیست؛ چرا که امسال ۷۱ هزار نفر از معلمان بازنشسته شدند که ۳۴ هزار و ۸۱۳ نفر از معلمان جدید الاستخدام از طریق نهمین آزمون استخدامی جذب خواهند شد.

طرح مجلس برای جبران کمبود نیرو

علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره برنامه مجلس برای جبران کمبود نیروی آموزش و پرورش گفت: حدود ۲۰۰ هزار نفر نیروی انسانی با قراردادهای غیر رسمی در آموزش و پرورش وجود دارد که جذب آن‌ها براساس اصول شکل نگرفته و به شکل دعوت به همکاری بوده است و در حال حاضر نیز به شکل حق التدریس، خرید خدمات آموزشی، برون سپاری، پیش دبستان و به شکل‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند.

او ادامه داد: بعد از رتبه بندی معلمان قانون جنجالی بعدی که کمیسیون آموزش و مجلس بررسی خواهد کرد، رسیدگی به وضعیت کمبود نیرو آموزش و پرورش است. این طرح شامل سرباز معلم‌ها هم خواهد شد.

منادی توضیح داد: در واقع نزدیک به یک سال است که هفت طرح در زمینه ساماندهی نیروی انسانی به کمیسیون آموزش ارائه شده که این طرح‌ها در کمیسیون آموزش مجلس ادغام و در کمیته آموزش و پرورش مجلس بررسی شد و خروجی آن یک طرح در قالب هفت ماده است که در کمیسیون مطرح شده است.

منادی اعلام کرده که طرح پیشنهادی مجلس در نوبت صحن نهایتا تا سه هفته دیگر رای گیری خواهد شد. درخصوص اینکه آیا این جذب در قالب ماده ۲۸ و با ارائه امتیاز و ضریب بین معلمان و حضور همه افراد خواهد بود یا آزمون مجزای داخلی برگزار خواهد شد، هنوز خبر رسمی منتشر نشده و اختلاف نظری میان اعضای کمیسیون وجود دارد.

کمبود نیرو با اجرای رتبه بندی معلمان

مصطفی اسدی کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص کمبود نیرو در این سازمان گفت: در بحث نیروی انسانی آموزش و پرورش فاجعه‌ای در حال رخ دادن است. در حال حاضر بسیاری از معلمانی که در آستانه بازنشستگی قرار دارند، در انتظار اعمال رتبه ‌بندی هستند تا بازنشستگی خود را اعلام کنند. بالغ بر ۳۰۰ هزار بازنشسته خواهیم داشت. در واقع بیش از یک سوم نیروی انسانی بازنشسته خواهند شد. ظرفیت دانشگاه فرهنگیان هم سالانه کمتر از ۵۰ هزار نفر است و این میزان خلا نیروی انسانی را پر نمی‌کند.

او ادامه داد: به همین دلیل آموزش و پرورش ناچار می‌شود که به استفاده از خرید خدمات آموزشی و غیره رو بیاورد. بعضا شاهد حضور نیروهایی با رشته‌های غیرمرتبط در کلاس‌های درس هستیم و این بر کیفیت آموزشی تاثیر می‌گذارد. یکی از راهکارهای جبران کمبود نیرو که ارائه می‌شود، بازگرداندن بازنشستگان به کار است اما ۱۵ تا ۲۰ درصد آن‌ها را می‌توان بازگرداند. یا مثلا گفته می‌شود که به نیروهایی که در حال حاضر وجود دارند، اضافه کار بدهند. آموزش و پرورش باید برای مهر سال جدید به فکر جبران کمبود نیرو باشد وگرنه بحران قطعی خواهد بود.

اسدی توضیح داد: دو سال کرونا آموزش و پرورش را نجات داد تا خلا نیروی انسانی احساس نشود اما باز شدن مدارس این بحران را آشکار خواهد کرد. در مدت کرونا به دلیل تعطیل شدن برخی از مشاغل مردم مجبور شدند که فرزندان خود را از بخش غیردولتی به بخش دولتی بیاورند یا به دلیل مشکلات اقتصادی به حاشیه شهرها رفته‌اند. من تقاضا می‌کنم که اداراتی که کارمند مازاد دارند و در رشته‌های مرتبط تحصیل کرده‌اند را به عنوان مامور به آموزش و پرورش بفرستند.

جذب معلمان با سابقه غیرانتفاعی

او اضافه کرد: جذب معلمان با سابقه غیرانتفاعی هم یکی از راه‌هاست اما سازو کار استخدامی آن‌ها متفاوت است و از طرفی ممکن است با کمبود نیرو در بخش غیردولتی مواجه شویم. امروز با تراکم دانش‌آموز در حاشیه شهرها مواجهیم و این کیفیت آموزشی را تحت تاثیر قرار داده است. آموزش و پرورش نباید متولی نیروی انسانی باشد باید نشست‌های هم‌اندیشی و بین دستگاهی برگزار شود و از سازمان برنامه و وزارت کشور هم حضور داشته باشند. مجلس و کمیسیون آموزش باید به موضوع ورود کنند البته مطرح شده اما باید فرادستگاهی موضوع را حل کرد.

اسدی عنوان کرد: امروز اوضاع به قدری بد شده که دبیر ادبیات و فیزیک را به دلیل کمبود نیرو در مقطع ابتدایی به این قسمت می‌فرستیم درحالی که برای این بخش آموزش ندیده‌اند. در مقطع ابتدایی کمبود نیروی شدید وجود دارد و ضربه این موضوع را کشور خواهد دید. مصداق واقعی جهاد تبین در آموزش و پرورش است و باید به این موضوع توجه شود. اگر بازمانده از تحصیل داریم این موضوع را باید وزارت کشور پاسخ دهد.  ازدواج‌های پیش از موعد هم بازماندگان تحصیل را بیشتر کرده است. امیدواریم که این شرایط بهبود پیدا کند و هفته معلم را هم خدمت همکاران عزیز تبریک می‌گویم.

به گزارش ایسکانیوز، موضوع کمبود نیروی انسانی در آموزش و پروش در سال‌های اخیر در حال تبدیل شدن به یک بحران است. از سال ۹۰ که دانشگاه‌های تربیت معلم به دانشگاهی عمومی تبدیل شدند یا در همان سال‌ها جمع بسیاری از معلمان با سابقه با ۲۵ سال بازنشسته شدند، کارشناسان چنین روزهایی را در آموزش و پرورش پیش‌بینی می‌کردند. پس از آن هم با اتخاذ سیاست‌های غلط در جذب نیرو این موضوع عمق بیشتری پیدا کرد. در حال حاضر آموزش و پرورش با بحرانی مواجه است که باید ضمن ارائه راهکارهای موقت برای جذب برنامه بلند مدت هم برای آینده داشته باشد در غیر این صورت نتیجه کمبود معلم را در افت کیفیت آموزشی خواهیم دید.

انتهای پیام /

کد خبر: 1139707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =