طرح پویش گام بلند دانشگاه آزاد اسلامی در تحقق دانشگاه نسل چهارم

معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با تأکید بر رسالت دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم در بحث کارآفرینی، به تشریح جزییات و دستآوردهای طرح پویش در استان اصفهان پرداخت.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از اصفهان، معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در رابطه با اجرای طرح پویش در این استان گفت: طرح پویش، طرح اشتغال هم‌زمان با تحصیل دانشجویان است که از سال ۱۳۹۸ به ابتکار دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان شکل گرفت. در این طرح، دانشجویان با اخذ رایگان درس کارآموزی طرح پویش افزون بر سقف مجاز انتخاب واحد، متناسب با رشته تحصیلی خود در محیط واقعی کار قرار می‌گیرند.

طرح پویش در همه مقاطع دانشگاهی تعریف شده است

اکبر پیرستانی ادامه داد: طرح پویش برای همه‌ دانشجویان و در همه مقاطع تعریف شده است. دانشجویان می‌توانند برای شرکت در این طرح، فرم الکترونیکی که در سایت دانشگاه بارگذاری شده را تکمیل و سپس حین انتخاب واحد، درس کارآموزی طرح پویش را اخذ کنند. ما هم بر اساس اعلام نیازی که از طرف صنایع، مؤسسات یا نهادها می‌شود، دانشجویان را از طریق پیامک یا اینستاگرام پویش آزاد به آدرس @pooyesh_azad دعوت به مصاحبه خواهیم کرد.

اقبال صنایع حوزه فنی و مهندسی به طرح پویش

وی افزود: اغلبِ صنایع -خصوصاً در حوزه فنی و مهندسی- متقاضی جذب دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در قالب طرح پویش هستند. البته در بخش‌های دولتی و عمومی برای دانشجویان رشته‌های مدیریت، حسابداری، حقوق، روانشناسی، علوم تربیتی و غیره هم تقاضا داریم. ما سعی کردیم برای جذب دانشجویان سراغ نهادها و صنایعی برویم که رشته‌های تحصیلی مربوط به آن نهاد و صنعت را در دانشکده‌های‌مان داشته باشیم. اما اگر تقاضایی فراتر از این رشته‌ها وجود داشته باشد، به دلیل استقرار استانی طرح پویش، می‌توانیم دانشجویان دیگر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان را نیز به صنایع و نهادهای متقاضی معرفی کنیم.

گفتگوی مستقیم دانشجویان با صاحبان صنایع در طرح پویش

پیرستانی با اشاره به برگزاری رویداد مشترک میان دانشجویان متقاضی طرح پویش و صنایع استان در هفته گذشته بیان کرد: همکاران ما به‌طور پیوسته در حال ارائه مشاوره به دانشجویان متقاضی طرح پویش و ثبت‌نام از آن‌ها هستند. ما امروز با توجه به اعلام نیاز از طرف ۱۵ نهاد و مؤسسه، از بیش از ۲۵۰ دانشجوی متقاضی دعوت کردیم تا کارفرمایان در دانشگاه مستقیماً با دانشجویان مصاحبه و گفتگو کنند. در نهایت نزدیک به ۱۰۰ دانشجو انتخاب شدند و قرارداد نیز منعقد شد و از یکی دو هفته آینده مشغول به کار می‌شوند.

تقویت خلاقیت و نوآوری دانشجویان در طرح پویش طبق سند تحول و تعالی و رویکرد رویداد گام دوم

عضو هیأت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: این طرح یک فرصت استثنایی است زیرا دانشجویان امکان مهارت‌آموزی دارند و با تجربه عملی از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند. از طرفی فضای اشتغالِ در نظر گرفته شده در قریب به اتفاقِ صنایع طرف قرارداد به صورتی است که خلاقیت و نوآوری را در دانشجو تقویت می‌کند که یکی از اهداف کلیدی دانشگاه در «سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی» و در قالب رویکرد رویدادهای کلانی چون «رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی» است. مزیت دیگری که طرح پویش دارد این است که احیاناً اگر دانشجو پس از ورود به محیط واقعی کار فهمید رشته تحصیلی‌اش با استعدادها و روحیات او سازگاری ندارد، می‌تواند به رشته‌ای برود که در آن موفق‌تر باشد.

طرح پویش گام بلند دانشگاه آزاد اسلامی در تحقق دانشگاه نسل چهارم

کارآفرینی در دانشگاه آزاد اسلامی در تراز دانشگاه‌های نسل سه و چهار

اکبر پیرستانی در پایان گفت: دانشجویان با مهارت‌آموزی در قالب طرح پویش، پس از تحصیل راحت‌تر جذب بازار کار خواهند شد. تاکنون حتی شاهد موارد متعددی بوده‌ایم که دانشجویان پس از گذشت مدتی از اشتغال در طرح پویش، حتی توسط کارفرما استخدام کامل شده‌اند. نتیجتاً این طرح به فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی مزیتی می‌دهد که برخلاف دانشگاه‌های دیگر، تازه پس از فارغ‌التحصیلی به دنبال کار نباشند. رسالت دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم پرورش فارغ‌التحصیلان کارآفرین است و دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک دانشگاه بین‌المللی و بزرگترین دانشگاه حضوری دنیا، با این طرح به دنبال تحقق کارآفرینی و تربیتِ نسلی خلاق و با مهارت است.

خبرنگار: سارا سکوت

انتهای پیام./

کد خبر: 1140886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =