واکاوی دلایل ریزش متروپل آبادان / چرا ساختمان با وجود اخطارها افتتاح شد؟

فروریختن ساختمان نوساز و عظیمی که ویدیوهای تبلیغاتی بسیاری از امکانات آن منتشر شده بود و سازندگان آن بارها در مصاحبه‌ها از ایمن بودنش گفته بودند، این سوال بزرگ را در ذهن شکل می‌دهد که پس اگر متروپل آنطور که گفته بودید ایمن بود چرا فروریخت؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، ظهر دوشنبه دوم خرداد ۱۴۰۱ روز تلخی برای مردم آبادان بود، یکی از قل‌های ساختمان‌های متروپل به یک باره فروریخت و جمعیت زیادی از مردم زیر آوار محبوس شدند و تا زمان نوشتن این گزارش ۱۱ نفر از هم‌وطنانمان را در این حادثه از دست دادیم. متروپل خاطره تلخ پلاسکو را یادآوری کرد با این تفاوت که عمر این بنا تنها سه سال بود و هنوز بخشی از آن بهره‌برداری نشده بود.

بیشتر بخوانید

ساختمان‌های اطراف متروپل آبادان باید تخلیه شوند / استفاده از ماشین آلات سنگین برای آوار برداری جان محبوسان را به خطر می‌اندازد

فروریختن ساختمان نوساز و عظیمی که ویدیوهای تبلیغاتی بسیاری از امکانات آن منتشر شده بود و سازندگان آن بارها در مصاحبه‌ها از ایمن بودنش گفته بودند، این سوال بزرگ را در ذهن شکل می‌دهد که پس اگر متروپل آنطور که گفته بودید ایمن بود چرا فروریخت؟

فاز نخست مجتمع پزشکی متروپل که در طول مدت ۲۴ ماه راه اندازی شد و سال ۹۸ به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی فاز نخست مجتمع پزشکی، اداری و تجاری متروپل آبادان واقع در منطقه آزاد اروند با حضور استاندار خوزستان و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند و جمعی از مسئولان افتتاح شد. در این مجتمع با ۸۳ مطب پزشکی مجهز، بخش خصوصی ۷۲۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری کرده بود.

سازنده متروپل: متروپل با شمع کوبی‌های ۲۷ متری و به طور کامل ضد زلزله است

حسین عبدالباقی؛ مالک و سرمایه گذار این پروژه مدیر عامل و رئیس هیات مدیره  هلدینگ عبدالباقی در گفت‌وگویی گفته بود: برج شماره یک متروپل مشتمل بر ده‌ها واحد اداری، پزشکی، آزمایشگاه، جراحی‌های محدود و غیره ساخته شده با بالاترین استانداردهای حوزه سلامت و با کیفیت‌ترین متریال که به طور کامل و بر اساس نیاز، هر واحد شخصی سازی شده در سال ۱۳۹۸ توسط استاندار وقت خوزستان افتتاح و بهره برداری از آن آغاز شد.

او از ایمنی بنا توضیح داده بود: سازه بتنی متروپل با شمع کوبی‌های ۲۷ متری و به طور کامل ضد زلزله،  دارای نمایی آجری، سنگی مطابق با معماری اصیل شهر آبادان با نورپردازی حرفه‌ای و چشم نوازیست که امکان ورود آمبولانس و خودروی شخصی به پارکینگ طبقاتی، تردد راحت و ایمن مراجعان در میان برج ها برای دسترسی آسان به واحدهای مورد نظر از طریق دو پل شیشه ای آسودگی خاطر را برای آنان به همراه خواهد داشت.

تشکیل کارگروه چهارنفره نظام مهندسی بازدید از متروپل در سال ۹۹

در جلسه ای که روز چهار شنبه مورخ ۲۴/۱۰/۹۹ با حضور محمدرضا صالحی مدیر دفتر نمایندگی آبادان، با محوریت بررسی مسایل و مشکلات ساختمان‌های گروه (ج) به بالا برگزار شد، اعضای کمیته تخصصی عمران نظام مهندسی آبادان به بررسی موضوع مگا پروژه متروپل پرداختند.

در این جلسه مهندس محمدرضا صالحی مدیر سازمان نظام مهندسی خوزستان، دفتر نمایندگی آبادان اظهار داشت: با توجه به وظیفه اصلی نظام مهندسی که نظارت بر نحوه ساخت و ساز است، نظام مهندسی آبادان بر خود لازم می‌داند هرجا که مشکل یا معضلی پیش آمد، بدون در نظر گرفتن عناوین یا نام‌ها به موضوع ورود کرده و به حل آن بپردازد. برهمین اساس ما به عنوان متولی در حوزه ساخت و ساز شهری هر کجا قصور یا مشکلی ببینیم قطعا” ورود کرده و با بررسی راهکارهای مناسب به حل آن معضل خواهیم پرداخت .

در همین راستا دکتر محمد قنبردزفولی از اعضای کمیته تخصصی عمران سازمان نظام مهندسی خوزستان، دفتر نمایندگی آبادان، ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص نحوه مدلسازی، طراحی و اجرای مگا پروژه متروپل  به بررسی مسایل و مشکلات احتمالی این پروژه پرداخت.

در پایان این جلسه با توافق اعضای کمیته تخصصی عمران دفتر نمایندگی آبادان و تایید مدیر این دفتر نمایندگی مقرر گردید کارگروهی چهار نفره از اعضای این کمیته، ضمن بازدید فنی از برج های دو قلوی متروپل در جلساتی مشترک با کارشناسان سازمان نظام مهندسی و اعضای تیم طراحی و اجرای پروژه مذکور تمام مسایل مطروحه را مورد بررسی و کنترل مجدد قرارداده و درصورت وجود مشکل با ارائه راهکارهای فنی مناسب به رفع مشکل بپردازند.

در همین خصوص حسین عبدالباقی سرمایه گذار و مالک مگا پروژه متروپل اظهار داشت گروه طراحی و اجرای پروژه متروپل حاضر به هرگونه همکاری و مساعدت در راستای بررسی و رفع مشکلات یا ایرادات احتمالی است که از جانب سازمان نظام مهندسی ابلاغ شود.

واکاوی دلایل ریزش متروپل آبادان / چرا ساختمان با وجود اخطارها افتتاح شد؟

صدور اخطاریه برای ساخت سه طبقه مازاد

همان سال اخطاریه‌ای برای متروپل صادر شد که در این اخطاریه عنوان شده بود که این سازه در برخی نقاط مشکل دارد که از جمله آن می‌توان به خیز بیش از حد مجاز تیرهای مربوط به رمپ پارگینگ که باعث ایجاد پیچش در سقف‌های وافل شده و ترک‌های خمشی در تیر و پیچشی در سقف‌ها ایجاد کرده بود، اشاره کرد.

در این اخطاریه آمده که ساخت سه طبقه اضافی در این سازه باعث ایجاد کمانش در ستون‌ها شده است و امکان اینکه در آینده و پس از بهره‌برداری بقیه ستون‌ها هم دچار مشکل شوند بسیار زیاد است و تا بررسی کامل پروژه باید متوقف شود.

واکاوی دلایل ریزش متروپل آبادان / چرا ساختمان با وجود اخطارها افتتاح شد؟

قول پیمانکار برای رفع ایرادات 

روز پنج شنبه دوم بهمن ماه ۱۴۰۰ آقایان مهندس پیروز بختیاری ، مهندس هادی مجیری و دکتر محمد قنبر دزفولی از اعضای کمیته تخصصی عمران نظام مهندسی آبادان، با حضور در محل برج های دوقلوی متروپل تمام قسمت‌های این پروژه را مورد بازدید قرار دادند.

در این بازدید میدانی که با همراهی حسین عبدالباقی، مالک ساختمان و اکیپ‌های اجرایی پروژه انجام گرفت، نمایندگان نظام مهندسی آبادان روند اجرایی پروژه را بصورت کامل مورد بررسی و کنترل قرار داده و ضمن تذکر در خصوص ایرادات موجود ، موارد و مشکلات یافت شده را صورتجلسه نمودند.

حسین عبدالباقی مالک و سرمایه گذار این پروژه عظیم هم بر آمادگی گروه اجرایی این پروژه در خصوص رفع مشکلات یا ایرادات ابلاغ شده از جانب سازمان نظام مهندسی تاکید کرد. در پایان این بازدید مقرر شد در ضرب الاجل تعیین شده موارد مطروحه از جانب اعضای گروه بازدید کننده ، توسط گروه طراحی پروژه مجددا” مورد بازبینی قرار گرفته و در صورت لزوم با هماهنگی سازمان نظام مهندسی نسبت به اصلاح اقدام کنند.

نظام مهندسی اختیار متوقف کردن پروژه را ندارد

کوروش خواجوی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با اشاره به صدور حدود پنج هزار تذکر فنی به شهرداری‌های استان در مورد پروژه‌های مختلف، گفت: یک ماه پیش مهندس ناظر پروژه متروپل آبادان اخطاریه‌هایی در مورد وضعیت سازه پروژه به مالک و مراجع مربوطه داد.

او افزود: متاسفانه سازمان‌های نظام مهندسی تنها اختیار اعلام وضعیت، هشدار و تذکر از نظر فنی را دارند و ضمانت اجرایی توقف پروژه را ندارند. از نظر ساختاری وظیفه مهندس ناظر و مجموعه نظام مهندسی اعلام اشکالات فنی است و ما مسئول توقف پروژه نیستیم. البته قسمت عمده‌ای از این تذکرات منجر به توقف پروژه می‌شود و در اکثر موارد شهرداری‌ها در این زمینه اقدام می‌کنند اما موارد استثنایی نیز وجود دارد که حتی وقتی شهرداری هم در خصوص توقف پروژه اقدام می‌کند، مالک در اطراف پروژه حصار می‌کشد و به صورت نامحسوس به کار خود ادامه می‌دهد که آمار دقیقی از این بخش نداریم.

چرا با وجود اخطارها پروژه افتتاح شد؟

اما سوال اینجاست که با وجود همه این اخطارها در مورد چنین بنای عظیمی چرا این بنا مورد بهره‌برداری قرار گرفت و بررسی‌های دقیق‌تری انجام نشد. در مراسم افتتاحیه  عبدالباقی مالک متروپل، شریعتی استاندار وقت، زمانی رئیس منطقه آزاد اروند، کعبی نماینده وقت آبادان، شهردار و شورای شهر آبادان، نظام مهندسی آبادان، فرماندار ابادان، پیمانکار برج مترو پل حضور داشتند.

واکاوی دلایل ریزش متروپل آبادان / چرا ساختمان با وجود اخطارها افتتاح شد؟

دلیل ریزش ساختمان چه بود؟

فریبرز ناطقی‌الهی استاد مهندسی سازه و بنیانگذار مدیریت بحران در ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص ریزش ساختمان ده طبقه متروپل آبادان گفت: آنچه مشخص است سازه فولادی با کف و دال بتنی است. در تصاویر به وضوح روشن است که جوشکاری‌ها بسیار ضعیف در حد خال جوش و صفحات اتصال عملا با خط جوش‌های ضعیف به اسکلت متصل شده‌اند.  در ضمن تخریب بنا همینطور مداوم ادامه دارد که ممکن است این تخریب پیوسته و دنباله‌دار به دلیل همین شکست اتصالات باشد. با شکست یک اتصال و افزایش بار به اتصال دیگر به صورت progressive damage ادامه خواهد داشت تا زمانیکه به تعادل برسد. عیار  دالهای بتنی و رطوبت هوا هم بسیار در این تخریب‌ها موثر است.

استفاده از سقف‌های وافل

بنیانگذار مدیریت بحران در ایران توضیح داد: یک نکته اساسی استفاده از سقف‌های وافل است که  متاسفانه بدون ضابطه مورد استفاده قرار می‌گیرد و شک ندارم به دلایل گوناگون و فنی که قبلا هم در مقالاتم به آنها اشاره کرده‌ام موجب تخریب‌های زیادی در کشور خواهند شد. مطالعات بنده نشان از ناتوانی این سقف‌ها می‌دهد و علی رغم اصرار کارفرمایان در بسیاری از سازه‌های مهم کشور  که نام آنها را به دلایل قردادی نمی‌توانم ببرم، پس از قاطعیت بنده الحمدالله رضایت داده و از طراحی آنها صرف نظر کرده‌اند. لذا تا روشن شدن کامل آن که البته برای بنده روشن است از استفاده آنها باید جلوگیری کرد.

او افزود: اضافه کردن سه طبقه جدید بدون مقاوم سازی درست، می‌تواند این بلا را سر هر ساختمانی بیاورد. عدم رعایت نامعینی در طراحی سازه اولیه با کاهش ستونها هم دیگر دلیل ضعف در مقاومت این بنا بود. باید به قوانین مهندسی احترام بگذاریم، هر طراحی، طراح سازه نیست و هر کس یک کامپیوتر روی میز خود دارد یک مهندس ساخت نیست و هر کس ادعای مقاوم سازی کرد یک مقاوم ساز نیست.

به گزارش ایسکانیوز، صادق خلیلیان رئیس دادگستری خوزستان از بازداشت هشت نفر از جمله تعدادی از نیروهای شهرداری آبادان و ناظران این طرح خبر داد. علاوه بر این دادستان مرکز خوزستان: با توجه به‌ کشف اسناد هویتی حسین عبدالباقی، مالک برج متروپل و یکی از متهمین اصلی پرونده در البسه‌ یکی از قربانیان حادثه که غیرقابل تشخیص بوده، دستور تشخیص هویت متوفی از طریق واحد تشخیص هویت ناجا و پزشکی قانونی صادر شد که هویت وی مورد تایید قرار گرفت. گفتنی است حسین عبدالباقی مالک پروژه در سال ۹۷ به عنوان کارآفرین برتر شناخته شده بود.

اما فوت مالک نباید مهر پایانی بر بررسی دلایل این حادثه باشد و تمام ارگان‌های ذی ربط از جمله نظام مهندسی، شهرداری و نهادهای ناظر باید پاسخگو باشند که چطور پروژه با وجود اخطارها افتتاح شده است؟ و چطور ساختمانی که احتمال ریزش داشته مورد بهره برداری قرار گرفته و مردم در آن تردد داشتند؟

انتهای پیام /

کد خبر: 1141766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد احمدی IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      0 0
      عالی بود
    • Melina IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      1 0
      🤕🥺🤯
    • ایرانی IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
      0 0
      مجرمین رومیگیریدوبعدآزادمیکنیدچه فایده