یک استارتاپ دیتاسنتر به ماه می‌برد

یک استارتاپ آمریکایی برای پشتیبانی از اطلاعات دیجیتال جهان و ارائه خدمات بازیابی اطلاعات بعد از بروز فاجعه، می‌خواهد چندین مرکز داده را به ماه بفرستد.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ پس از انتشار خبر پرتاب اولین ماهواره رمزنگاری جهان یعنی Crypto1 توسط شرکت اسپیس‌ایکس، استارتاپ لون‌استار (Lonestar) اعلام کرد که می‌خواهد برای ذخیره داده‌ها در خارج از جهان، چندین مرکز داده به ماه بفرستد و در لوله‌های گدازه این سیاره نگهداری کند.

خیلی‌ها پروژه لون‌استار برای ذخیره داده‌های جهان را با پروژه عظیم خزانه جهانی بذر «سوالبارد» مقایسه می‌کنند که نوعی تضمین برای بشریت با هدف حفاظت از تنوع گیاهان و محصولات کشاورزی است. با این حال، هدف این استارتاپ به جای محصولات کشاورزی، حفاظت از دانش بشری است و به جای مجمع‌الجزایر سوالبارد در قطب شمال، این دانش را روی سطح ماه حفظ خواهد کرد.

کریس استات، بنیانگذار لون‌استار در این مورد می‌گوید: اطلاعات دیجیتال بزرگ‌ترین گنجینه ایجاد شده توسط بشر است. ما تقریبا به هر کاری که انجام می‌دهیم وابسته‌ایم. پس به داده‌هایمان نیز وابسته‌ایم و ذخیره این حجم از اطلاعات بسیار مهم است. از این رو تصور می‌کنیم که ماه مکانی ایده‌آل برای ذخیره ایمن آینده‌مان است.

از آنجا که ماه به طور جزر و مدی به نوعی به زمین قبل شده است، یک طرف آن دائما رو به زمین است و این باعث می‌شود که ارتباط ماشینی بین زمین و ماه مستقیم باشد.

"کشتی قمری" دانش بشری را بیمه می‌کند

استارتاپ لون‌استار ماه گذشته اعلام کرد قراردادهایی را با شرکت هوا-فضای «اینتیوتیو ماشینز» تحت حمایت ناسا امضا کرده است تا نمونه اولیه سخت‌افزار و نرم‌افزار را روی دو فرودگر روی کره ماه پرتاب کند. اولین ماموریت این پروژه تحت عنوان IM-1 تا پایان امسال میلادی انجام خواهد شد و در آن یکی از فرودگرهای Nova-C به ماه پرتاب خواهد شد. در این ماموریت فقط نرم‌افزار سیستم آزمایش می‌شود، در حالی که در ماموریت‌های بعدی مثل IM-2، نمونه اولیه سخت‌افزاری لون‌استار در قالب یک دستگاه ذخیره‌سازی یک کیلوگرمی حاوی 16 ترابایت حافظه به ماه فرستاده خواهد شد. تخمین می‌زنند که ماموریت دوم در سال آینده میلادی انجام شود.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، لون‌استار نمونه‌های اولیه را برای آزمایش به ماه خواهد فرستاد.

کریس استات می‌گوید: این شرکت برنامه‌هایی را برای راه‌اندازی سرورهایی با قابلیت ذخیره پنج پتابایت در سال 2024 و 50 پتابایت تا سال 2026 دارد. وی هدف نهایی این پروژه را ارسال داده از زمین به ماه و برعکس آن را خواند و گفت که با استفاده از یک سری آنتن می‌توانیم در آینده اطلاعات را با سرعت 15 گیگا بایت در ثانیه به ماه ارسال کنیم.

استات همچنین توضیح داد که برای محافظت از این مراکز داده در برابر تشعشعات و همچنین نوسان بسیار شدید دما در سطح ماه، می‌خواهند این دیتاسنترها را با کمک روبات‌ به لوله‌های گدازه ماه منتقل کنند. این ایده ممکن است از کار تیمی از مهندسان به رهبری جکان تانگا، محقق دانشگاه آریزونا، الهام گرفته شده باشد، که سال گذشته یک «کشتی قمری» با انرژی خورشیدی را پیشنهاد کرد تا به عنوان یک ضامن جهانی مدرن برای بشریت عمل کند. تیم تانگا پیشنهاد کرده بود که بذر، هاگ و اسپرم منجمد شده از 6/7 میلیون گونه گیاه و حیوان در لوله‌های گدازه‌ای ماه نگهداری شود.

ماهواره کریپتو چیست؟

کریپتوست (Cryptosat) همانطور که از نامش پیداست، یک ماژول ماهواره‌ای سوار بر موشک فالکون 9 شرکت اسپیس‌ایکس است. پیش از این، فناوری ماهواره‌ای بلاک‌چین در ایستگاه فضایی بین‌المللی مورد آزمایش قرار گرفته بود.

اسپیس‌ایکس به تازگی مجموعه‌ای از ماهواره‌ها را به فضا پرتاب می‌کند که هرکدام عملکردی متفاوت دارند و امیدوار است با استفاده از ماهواره، خدمات رمزنگاری را بدون ایجاد اختلال در دیگر ماهواره‌ها برای مشتریان خود روی زمین ارائه دهد. ماهواره کریپتو ۱ ماژولی به اندازه یک ماگ قهوه است که با استفاده از قطعات بدون نسخه و برند تجاری تولید شده است. در فضا، این ماهواره پلتفرمی نفوذناپذیر و غیر قابل دسترسی فیزیکی ایجاد می‌کند که از طریق آن اپلیکیشن‌های بلاک‌چینی راه‌اندازی می‌شوند.

یوناتان واینتراب، یکی از بنیان‌گذاران شرکت کریپتوست، می‌گوید که حجم تقاضا برای این موضوع  بالا است. اگر شما به پروتکل‌های موجود خصوصا در وب ۳ نگاه کنید، سیستم‌های مالی و قراردادهای هوشمند و توافقات دیجیتالی موجود همگی به مطمئن بودن رمزنگاری پشت آن وابسته هستند.

یکی از هیجان‌انگیزترین کاربردهای این ماژول، ایجاد پروتکل‌های مبتنی بر دانش صفر است که استفاده از آنها روز به روز بیشتر می‌شود و اغلب در فرآیندهای رای‌گیری در سازمان‌های خودمختار غیرمتمرکز برای تصمیم‌گیری‌ها بدون انتشار آرای افراد استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای این ماژول می‌توان به امکان پیاده‌سازی یک بلاک‌چین کامل اشاره کرد، که در این صورت این دفترکل از دسترس مهاجمان خارج می‌شود و به این معنی است که استخراج رمزارزها به تاریخ خواهد پیوست، چرا که از لحاظ تئوری برقراری یک سیستم غیرمتمرکز، دیگر نیازمند اعتبارسنج‌های متعدد در شبکه نخواهد بود.

به گفته وی، ویژگی منحصربه‌فرد این ماهواره، استفاده از امواج رادیویی برای برقراری ارتباطات است که هیچ مهاجمی نمی‌تواند هنگام حمله خود را مخفی نگه دارد و هر کسی که گیرنده‌ای داشته باشد، متوجه می‌شود که شخصی در حال خرابکاری است.

کد خبر: 1142174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =