داوطلبان کنکور چگونه استرس آزمون را مهار کنند؟

مشاور پایه دوازدهم مدارس سما  با بیان اینکه برای داوطلب مشابه‌سازی جلسه کنکور استرس را کاهش می‌دهد، گفت: داوطلب در این ایام برای تست‌ زنی زمان اختصاص دهند و می‌توان از نمونه تست‌های در کنکور ۱۰ ساله اخیر استفاده کرد.

زهرا حیدری، مشاور پایه دوازدهم مدارس سما در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره نکات مورد توجه داوطلبان برای شرکت در کنکور گفت: بی‌شک برای داوطلبان تغذیه مناسب به ویژه  در روزهای پایانی زمان برگزاری  کنکور  از اهمیت برخوردار است و باید بتوان در کنار مطالعات مناسب سبک زندگی صحیح را برای داوطلبان اعمال کرد.

وی درباره نکات مورد توجه تغذیه‌ای برای داوطلبان کنکوری افزود: برای دانش آموزان کنکوری مصرف غذاهای چرب حتی‌الامکان پیشنهاد نمی‌شود، بلکه در این ایام می‌توان میزان مصرف تخم مرغ، گوشت و محصولات لبنی را افزایش داد. همچنین مصرف روزانه ۸ لیوان آب توصیه می‌شود.

خوراکی‌های کاهنده استرس را بشناسید

حیدری با بیان اینکه در روزهای نزدیک به برگزاری کنکور داوطلبان استرس و اضطراب فراوان را تجربه می‌کنند، ادامه داد: برای کاهش تاثیرات مخرب استرس می‌توان زردچوبه به غذا اضافه کرد و مصرف شکلات‌های تلخ و تخمه کدو برای تقویت حافظه پیشنهاد می‌شود. گروه ویتامین‌های ب کمپلکس هم در افزایش یادگیری موثر هستند و مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین‌ها، نان‌های سبوس‌دار پیشنهاد می‌شود. درضمن داوطلبان از مصرف نوشیدنی‌های پر کافئین همچون قهوه، نسکافه و ... خودداری کنند.

مشاور پایه دوازدهم مدارس سما با بیان اینکه بیداری‌های شبانه باعث ایجاد اضطراب و کاهش آرامش افراد می‌شود، ادامه داد: در این روزها خواب مناسب، تغذیه سالم و ورزش ۱۵ دقیقه‌ای در صبح  پیشنهاد می‌شود.

حیدری با بیان اینکه در این روزها داوطلبان به مرور مطالب درسی  بپردازند، تاکید کرد: داوطلب در این ایام زمان برای پاسخ‌دهی به تست‌ها قرار دهد و می‌تواند از نمونه تست‌ها در آزمون ۱۰ ساله اخیر استفاده کند. داوطلبان از طریق دوره منابع کنکور و پاسخگویی به تست‌ها می‌توانند برای شرکت در کنکور آماده شده و در کنار آن به تست‌های کنکور پاسخ دهند. همچنین برگزاری دوره‌های جمع‌بندی برای داوطلبان از اهمیت برخوردار است.

وی  با بیان اینکه داوطلبان به مصرف غذای با کیفیت بیشتر و کمیت کمتر بپردازند، افزود: در ایام کنکور می‌توان به تقویت بنیه جسمی پرداخت. البته خواب شب از ۱۰ شب تا ۶ صبح به همگان پیشنهاد می‌شود.

 استرس کنکور چگونه مهار می‌شود؟

به گفته وی در ایام باقی مانده به برگزاری آزمون شبیه‌سازی جلسه کنکور از اهمیت برخوردار است. برای مثال داوطلب هر سه روز یکبار می‌تواند در یک جلسه با چندین نمونه سوال آزمون را برای تست‌زنی اختصاص دهد و این آزمون نمادین صبح برگزار و ۴ ساعت ادامه داشته باشد. بعد از برگزاری آزمون نتایج و نقاط ضعف و قوت داوطلب بررسی شود. از طریق این روش در  روزهای پایانی فرارسیدن کنکور سوالات مشابه مرور شده تا داوطلب برای کنکور استرس کمتری داشته باشد.

حیدری درباره کم و کیف اختصاص زمان برای مطالعه افزود: در این زمینه نمی‌توان برای همگان یک  زمان مشخص تعیین کرد، بلکه داوطلبان باید از زمان‌بندی اختصاص داده شده استفاده کنند و هر یک از آنها بر اساس نوع توانایی هر ۹۰ دقیقه فعالیت نیازمند ۱۵ دقیقه استراحت هستند و این استراحت باعث خون‌رسانی به مغز می‌شود. داوطلبان بعد از هر ۹۰ دقیقه مطالعه در زمان استراحت از طریق تنفس‌های عمیق می‌توانند اکسیژه‌رسانی به مغز را انجام دهند.

انتهای پیام/  

کد خبر: 1143234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =