آخرین تحولات اوکراین | کمرنگ شدن اعتقاد غرب به پیروزی کی‌یف در برابر روسیه

رئیس جمهوری اوکراین فرمانی را امضا کرد که بر اساس آن واحدهای نیروهای دفاع ارضی این کشور اکنون می‌توانند برای انجام وظایف به مناطق درگیری با روسیه اعزام شوند که به گفته کارشناسان این اقدام در جهت تامین منافع آمریکا برای ادامه جنگ در اوکراین خواهد بود.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، به گزارش وب‌سایت رسمی پارلمان اعلای اوکراین (رادا)، قانون مربوط به اینکه سربازان واحدهای نیروهای دفاع ارضی اوکراین اکنون دیگر می‌توانند برای انجام وظایف به مناطق عملیات نظامی اعزام شوند، روز شنبه توسط ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین امضا شد.

تاکنون نیروهای دفاع ارضی اوکراین تنها وظایفی را در مناطقی خاص که به آنها محول شده بود انجام می‌دادند. پس از لازم الاجرا شدن این قانون، امکان اعزام آنها به سراسر خاک این کشور، از جمله نه تنها مناطق جنگی، بلکه مناطق مسکونی اشغال شده توسط ارتش روسیه نیز گسترش خواهد یافت. گفته می‌شود، اکنون افسران اوکراینی ممکن است اجازه داشته باشند سربازانی که خودسرانه مواضع خود را ترک کرده یا از پیروی دستورات آنها سرپیچی کنند، را بکشند.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین | گشایش بیش از ۱۶هزار پرونده جنایی علیه نظامیان روسیه

در اواسط ماه مه زلنسکی یادآور شده بود که نیروهای نظامی ارتش اوکراین 700 هزار نفر است که به گفته وی، آنها در سراسر کشور مستقر هستند. رئیس جمهوری اوکراین در ماه آوریل گفته بود که تعداد نیروهای اوکراینی در منطقه دونباس 44 هزار سرباز است.

به عقیده کارشناسان روس، نیروهای دفاع ارضی اوکراین بیشتر واحدهای ذخیره نظامی هستند که اکنون آنها بدون آموزش نظامی کافی، تجربه نظامی مناسب و آشنایی به منطقه، به جبهه جنگ اعزام خواهند شد و به طور کلی، در واقع خوراک دم توپ هستند.  به گفته آنها، فرمان زلنسکی برای استفاده از نیروهای دفاع ارضی نشان می‌دهد که ارتش اوکراین، همانطور که مقامات کی‌یف نیز طی روزهای گذشته اعتراف کرده‌اند، متحمل تلفات سنگین شده است.

یک مقام دفتر ریاست جمهوری اوکراین شب گذشته یادآور شد که تقریباً 90 درصد از تلفات جنگی در نیروهای مسلح این کشور ناشی از عملکرد توپخانه ارتش روسیه است که به طور قابل توجهی نسبت به توان طرف اوکراینی برتری دارد. به گفته وی، به همین دلیل کی‌یف به حدود 300 سامانه موشکی پرتاب چندگانه مدرن غربی نیاز دارد.

به عقیده کارشناسان، البته تعداد نیروهای دفاع ارضی اوکراین  بسیار زیاد است و ممکن است به کی‌یف در ادامه مقاومت دربرابر نیروهای مسلح روسیه کمک کند که این اقدام می‌تواند در جهت تامین منافع ایالات متحده در ادامه درگیری‌های نظامی با روسیه باشد.

پیش از این روزنامه "ایندیپندنت" نیز با استناد به داده‌های اطلاعات نظامی آمریکا گزارش داده بود که نیروهای اوکراینی متحمل خسارات قابل توجهی شده‌اند، برای اینکه از نظر توپخانه 20 به یک و از نظر مهمات 40 به یک از نیروهای مسلح روسیه پایین‌تر هستند. این نشریه یادآور شده بود که ارتش اوکراین عملاً تمام ذخایر نظامی موجود را به پایان رسانده، در حالی که ارتش روسیه قصد ندارد مواضع خود را واگذار کند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز صد و نهم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

اوکراین نیاز به دریافت حدود 300 سامانه پرتاب موشک چندگانه دارد

میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین در مصاحبه‌ای که عصر شنبه در وب سایت روزنامه انگلیسی "دیلی تلگراف" منتشر شد، اعلام کرد که مقامات اوکراینی مایلند حدود 300 سامانه موشکی پرتاب چندگانه از کشورهای غربی دریافت کنند. وی گفت: « ما به سه یا چهار عدد از این سامانه‌های موشکی نیاز نداریم، بلکه به حدود 300 سیستم نیاز داریم، برای اینکه در حال حاضر تقریباً 90 درصد از تلفات جنگی در نیروهای مسلح اوکراین ناشی از آتش توپخانه ارتش روسیه است که به طور قابل توجهی برتر از اوکراین است.»

پیش از این، روزنامه تایمز گزارش داده بود که انگلیس در مرحله نخست تنها سه سامانه موشکی پرتاب چندگانه به اوکراین ارسال خواهد کرد. به نوبه خود، ایالات متحده هم که قول داده است تعدادی از سامانه‌های مشابه را به کی‌یف تحویل دهد، طبق اطلاعات این نشریه، بیشتر از 10 سیستم ارسال نخواهد کرد.

وزیر دفاع چین: پکن هرگز به مسکو کمک مادی نکرده است

ژنرال وی فنگه، وزیر دفاع چین و یکی از اعضای شورای دولتی این کشور در کنفرانس امنیتی شانگری-لا که در سنگاپور حال برگزاری است، در پاسخ به سئوال خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا پکن در ارتباط با روند اوضاع پیرامون اوکراین از مسکو حمایت مادی کرده، تاکید کرد که چین هرگز هیچ کمک مادی به فدراسیون روسیه نکرده است.

وی در جریان سخنرانی خود گفت: در خصوص بحران اوکراین باید بگویم که جمهوری خلق چین هرگز از روسیه حمایت مادی یا نظامی نکرده است و بر مواضع بی طرفی خود در این مناقشه پایبند است.

هیئت چینی در حین سخنرانی زلنسکی سالن اجلاس را ترک کرد

طبق اطلاعات رسانه‌های محلی، هیئت نمایندگی چینی در  کنفرانس امنیت آسیایی "گفتگوی شانگری-لا" در سنگاپور در حین سخنرانی ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین سالن اجلاس را ترک کرد.

این رویداد از 10 تا 12 ژوئن (20 الی 22 خرداد ماه) برگزار می‌شود. زلنسکی از طریق کنفرانس ویدئویی در آن شرکت کرد. این سیاستمدار در سخنرانی روز شنبه خود در این اجلاس، در خصوص خطر قحطی در کشورهای آسیایی و آفریقایی به دلیل توقف عرضه غلات اوکراین صحبت کرد.

بر اساس این اطلاعات، نمایندگان روسیه نیز در زمان سخنرانی زلنسکی در سالن حضور نداشتند.

در اواخر ماه مه نیز گزارش شد که پس از سخنرانی رئیس جمهوری اوکراین در مجمع بین المللی اقتصادی در داووس، هیئت چینی به تشویق حضار نپیوست و فوراً سالن را ترک کرد.

اعتقاد به پیروزی ارتش اوکراین در برابر روسیه در غرب کمرنگ شده است

روزنامه "واشنگتن پست" روز شنبه در گزارشی نوشت که در کشورهای غربی، امیدواری نسبت به اینکه جنگ کنونی در اوکراین با پیروزی نیروهای مسلح این کشور به پایان خواهد رسید، به تدریج در حال از بین رفتن است.

در مقاله این نشریه آمده است: «سرخوشی غرب درباره امکان پیروی ارتش اوکراین در برابر چشمان همه ما در حال محو شدن است، برای اینکه اقدامات روسیه بسیار موفق‌تر از طرف اوکراینی است. علاوه بر این، روسیه منابع زیادی داشته و عجله‌ای هم برای پایان دادن به درگیری ندارد. ارتش روسیه تاکتیک‌های خود را با توجه به شرایط تطبیق می‌دهد، شتاب خود را دوباره به دست ‌آورده و قدرت آتش  خود را در برابر نیروهای نظامی اوکراینی افزایش داده است.»

این مقاله همچنین یادآور شده که تسلیحات غربی به آرامی و در مقادیر ناکافی به طرف اوکراینی تحویل داده می‌شود تا از پیشروی‌های تدریجی اما اجتناب‌ناپذیر روسیه در منطقه دونباس که اکنون مرکز اصلی درگیری‌هاست، جلوگیری شود.

علاوه بر این، طبق آمار رسمی، تلفات نیروهای مسلح اوکراین افزایش یافته و حدود 200 سرباز اوکراینی هر روز جان خود را از دست می‌دهند در حالی که در پایان ماه گذشته، روزانه 100 سرباز اوکراینی کشته می‌شد.

کانادا تماس با اوکراین برای واگذاری بخشی از خاک خود به روسیه را تایید کرد

ایوان بیکر، نماینده پارلمان کانادا از حزب لیبرال، شب گذشته اعلام کرد که در کشورهای غربی، "خستگی" از مناقشه اوکراین در حال افزایش است و تماس‌هایی با مقامات کی‌یف برای واگذاری بخشی از سرزمین‌های خود به روسیه انجام شده است.

این مقام پارلمانی گفت: در برخی از کشورهای غربی خستگی ناشی از جنگ اوکراین وجود دارد. برای مثال امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه اخیراً گفته که لازم است تلاش شود تا روسیه را آرام کرد. در پاریس معتقدند که شاید بهتر باشد اوکراین بخشی از خاک خود را واگذار کند. واقعیت این است که بله، چنین مکالماتی با مقامات اوکراینی صورت گرفته و من از این بابت بسیار نگران هستم.»

در عین حال، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس روز گذشته تاکید کرد که اوکراین نباید مجبور به انعقاد یک توافقنامه صلح نامطلوب برای این کشور شود.

مزدور کره جنوبی که در اوکراین جنگیده، در وطن خود محاکمه می‌شود

وزارت امور خارجه جمهوری خودخوانده دونتسک اعلام کرد که یک مزدور خارجی از کشور کره جنوبی که در کنار نیروهای مسلح اوکراین جنگیده بود، نه در منطقه دونتسک، بلکه در کشور خود محاکمه خواهد شد.

این مقام محلی گفت: «این محاکمه در خود کره جنوبی انجام خواهد شد، زیرا این فرد از اوکراین فرار کرده است. گفته می‌شود، این تبعه کره جنوبی از ایده‌هایی که نیروهای مسلح اوکراین برای آن می‌جنگند ناامید شده و به وطن خود بازگشت.»

پیش از این برخی رسانه‌ها گزارش داده بودند که محاکمه یک مزدور از کشور کره جنوبی در منطقه دونتسک در حال آماده سازی است.

کشته شدن نخستین مزدور چک که در کنار نیروهای مسلح اوکراین جنگیده بود

یان لیپاوسکی، وزیر امور خارجه جمهوری چک شب گذشته اعلام شد که در اوکراین، نخستین شهروند این کشور که با مجوز مقامات پراگ برای جنگ در کنار نیروهای مسلح اوکراین به این کشور اعزام شده بود، کشته شد.  وی گفت: «من می توانم تایید کنم که یک شهروند چک در اوکراین جان باخته است، این اتفاق در منطقه دونتسک رخ داده  و روز یکشنبه جسد این شهروند باید به منطقه خارکوف منتقل شود.»

لیپاوسکی به سئوال خبرنگاران در مورد اینکه تعداد شهروندان چک در میان مزدوران خارجی که در طرف اوکراین می جنگند؛ پاسخ نداد و این سئوال را به وزارت دفاع این کشور واگذار کرد.

 پیش از این برخی رسانه‌ها گزارش دادند که بر اساس توافقات دوجانبه، حدود 400 شهروند چک به ارتش اوکراین پیوسته و در کنار آنها در مقابل روسیه می‌جنگند.

مقام روس: تلاش کشورهای غربی برای "حذف روسیه" شکست خورده است

سرگئی ناریشکین، مدیر سرویس اطلاعات خارجی فدراسیون روسیه روز شنبه در یک سخنرانی اعلام کرد که هرگونه تلاش رژیم های توتالیتار-لیبرال غربی برای "حذف روسیه" تنها یک باور دیوانه‌وار و غیر واقع بینانه است و روسیه را نمی توان از عرصه جهانی حذف کرد و گواه آن تاریخ هزار ساله این کشور است.

ناریشکین تاکید کرد که فدراسیون روسیه بخش بزرگی از کره زمین، بزرگترین کشور جهان و کشور تمدن‌ها است و نمی‌توان سهم روسیه در توسعه بشریت، در  کمک به اکتشافات بزرگ جغرافیایی، فتح فضا و در نهایت پیروزی بر آلمان نازی و رهایی اروپا و کل جهان از نازیسم را نادیده گرفت.

مدیر سرویس اطلاعات خارجی تاکید کرد که روسیه به طور مرسوم ضامن امنیت بین المللی و ثبات جهانی بوده و هست. وی افزود: «و هیچ صلحی - جهانی یا منطقه‌ای - که بدون مشارکت روسیه منعقد شود، نمی‌تواند باثبات و بادوام باشد».

وزارت خارجه روسیه از آمادگی شرکت‌های آلمانی برای بازگشت به روسیه خبر داد

آلیگ تیاپکین، مدیر بخش سوم اروپایی وزارت خارجه روسیه روز شنبه اعلام کرد که بسیاری از شرکت‌های آلمانی که روسیه را به دلیل تحریم‌های ضدروسی اتحادیه اروپا ترک کرده‌اند، تمایل خود برای بازگشت به این کشور، به محض تثبیت وضعیت را اعلام می‌کنند.

این مقام وزارت خارجه در عین حال تأکید کرد که مسکو نیز به نوبه خود، هیچیک از تجار آلمانی را از روسیه اخراج نکرده و قصد ندارد درهای خود را به روی آنها ببندد.

شرکت پوتین در نشست عمومی مجمع بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد که نشست عمومی بیست و پنجمین سالگرد تشکیل مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ با حضور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در تاریخ 17 ژوئن (27 خرداد ماه) برگزار خواهد شد.

موضوع اصلی این نشست - "دنیای جدید - فرصت های جدید" است که به بررسی تغییرات در حال وقوع در جهان می‌پردازد که منجر به شکل گیری یک مدل اقتصادی جدید شده و فرصتی برای گفتگو با همه طرف‌های علاقه مند را فراهم می‌کند.

به گفته دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، سخنرانی پوتین در مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ بسیار پرمحتوا خواهد بود.

کد خبر: 1143862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =