آخرین تحولات اوکراین | گشایش بیش از ۱۶هزار پرونده جنایی علیه نظامیان روسیه

پس از صدور حکم اعدام برای دو مزدور انگلیسی و یک مراکشی در دادگاه دونتسک، آمریکا، انگلیس و فرانسه گفتند که باید با آنها به‌عنوان اسرای جنگی رفتار شود ولی وزارت خارجه روسیه معتقد است این افراد داوطلبانه به اوکراین آمده‌اند و نیروی نظامی محسوب نمی‌شوند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، لیز تراس و دیمیتری کوله‌با ، وزرای امور خارجه انگلیس و اوکراین روز جمعه در گفتگویی تلفنی درباره تلاش‌های ممکن برای آزادی مزدوران خارجی محکوم شده در منطقه دونتسک تبادل نظر کردند.

روز پنجشنبه، دادگاه عالی جمهوری مردمی دونتسک "شان پینر" و "آیدن آسلین"، دو شهروند انگلیسی و همچنین "سعدون براهیم" را به اتهام شرکت در درگیری‌های مسلحانه در منطقه دونباس، به عنوان بخشی از تشکیلات مسلح اوکراین به عنوان مزدور خارجی و ارتکاب جنایات جنگی علیه مردم سرزمین دونتسک، به اعدام محکوم کرد. این افراد در حال جنگیدن طرف ارتش اوکراین بودند و در جنوب شرقی این کشور به اسارت نیروهای مردمی دونتسک درآمدند. اتباع خارجی محکوم شده ظرف یک ماه آینده می‌توانند خواستار تجدید نظر در حکم دادگاه شوند.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین / روسیه برای همکاری در زمینه صادرات غلات از کی‌یف اعلام آمادگی کرد

وزیر خارجه انگلیس تاکید کرد که تصمیم دادگاه علیه این افراد نقض آشکار کنوانسیون ژنو است و لندن به حمایت خود از اوکراین ادامه خواهد داد.

اوایل روز جمعه، دولت انگلیس اعلام کرد که اوکراین قول داده که مزدوران انگلیسی محکوم به اعدام - آیدن آسلین و شان پینر - را با اسرای روسی مبادله کند.

در همین رابطه، وزارت امور خارجه فرانسه نیز شب گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مقامات پاریس نگران مجازات اعدام برای سه شهروند خارجی در منطقه دونتسک هستند که در کنار نیروهای مسلح اوکراین می جنگیدند.در این بیانیه تاکید شده که مقامات فرانسوی از روسیه می‌خواهند تا به تعهدات خود بر اساس قوانین انسان دوستانه بین المللی عمل کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز صبح روز جمعه اعلام کرد که دولت ایالات متحده از "محاکمه" ساختگی و صدور حکم اعدام برای سه مزدور خارجی شرکت کننده در جنگ اوکراین توسط دادگاهی در دونتسک نگران است. بلینکن گفت: «ما از روسیه و نیروهایش می‌خواهیم به قوانین انسان دوستانه بین‌المللی، از جمله حقوق و حمایت از اسیران جنگی ارائه می‌شود، احترام بگذارند.»

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه نیز به نوبه خود یادآور شد که بر خلاف اظهارات مقامات غربی، افراد محکوم شده در دونتسک اسیران جنگی نیستند، بلکه مزدور خارجی هستند. این دیپلمات توضیح داد که مزدوران فرستاده شده از سوی غرب به اوکراین، بر اساس قوانین بین المللی بشردوستانه، نظامی ارتش محسوب نشده و حق داشتن وضعیت اسرای جنگی را ندارند.

علاوه بر این، زاخارووا تأکید کرد که روسیه به سفارت انگلیس در مسکو اطلاع داده که تمام سؤالات درباره انگلیسی‌های دستگیر شده باید به مقامات دونتسک ارسال شود، ولی لندن هیچ اقدامی دراین باره انجام نداد. همچنین هیچ درخواستی در مورد دو تبعه انگلیسی به وزارت خارجه روسیه نرسیده است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز صد و هشتم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

اوکراین تلفات نیروهای خود را حدود 10 هزار نفر تخمین زد

آلکسی آریستوویچ، مشاور رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین اعلام کرد که در جریان درگیری‌های نظامی با روسیه، ارتش اوکراین تاکنون حدود 10 هزار نیروی نظامی خود را از دست داده است. وی گفت: «از آغاز درگیری‌ها تاکنون، تلفات ما به طور متوسط روزانه ​​100 نفر بوده است.» وی بدین ترتیب تایید کرد که ارتش اوکراین حدود 10 هزار سرباز خود را از دست داده است.

روز جعه میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین نیز گفته بود که این کشور روزانه از 100 الی 200 نظامی خود را از دست می‌دهد. به عقیده وی، دلیل اصلی این تلفات "عدم برابری بین توانایی‌های نظامی دو طرف درگیری" است. وی افزود که کی‌یف نیاز به دریافت صدها سامانه توپخانه و تا 300 سامانه موشکی از غرب دارد.

 دیپلمات روس: تلاش بایدن برای انداختن مسئولیت تورم به عهده پوتین بیهوده نیست

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل بامداد امروز، شنبه، اعلام کرد که تلاش جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برای واگذاری مسئولیت افزایش تورم ایالات متحده به "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه، قانع کننده نیست.  این دیپلمات به طعنه اشاره کرد که به نظر می‌رسد رئیس جمهور ولادیمیر پوتین مسئول وضعیت کنونی در ایالات متحده است، برای اینکه او قادر است به وضع مالیات بر مواد غذایی و بنزین در آمریکا کمک کند.

پولیانسکی در توییتر خود نوشت: «تلاش رئیس جمهور جو بایدن برای سرزنش کردن ولادیمیر پوتین و اجتناب از قبول مسئولیت خویش برای اداره امور کشورش، تلاشی بیهوده و کاملاً غیرقابل قبول است.»

رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه اعلام کرد که شهروندان ایالات متحده در واقع "مالیات پوتین" بر سوخت و مواد غذایی را می‌پردازند. بایدن تورم را اولویت اصلی خود خواند، ولی دوباره سعی کرد مقصر وضعیت اقتصادی فعلی کشور را به گردن روسیه بیندازد.

آنتونوف: روابط روسیه و ایالات متحده به بن‌بست رسیده است

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن معتقد است که در شرایط کنونی روابط فدراسیون روسیه و ایالات متحده به نقطه حساسی رسیده و در واقع در یک بن بست قرار دارد.

این دیپلمات وی در مراسمی به مناسبت "روز ملی روسیه" گفت: روابط روسیه و آمریکا که در چند سال گذشته در بحران عمیقی قرار داشته، به نقطه حساسی رسیده و به دلیل اقدامات ایالات متحده، گفتگوهای سیاسی دوجانبه اکنون دیگر به بن‌بست رسیده است.»

در عین حال، به گفته آنتونوف، روسیه برای همکاری دیپلماتیک با همه کشورهای جهان آمادگی دارد. وی همچنین افزود: روسیه در حال حاضر به ایالات متحده پیشنهاد کرده است تا مذاکرات درباره توافقنامه مربوط به کاهش تسلیحات راهبردی (پیمان استارت-3) که در سال 2026 پایان می‌یابد، از سر گرفته شوند.

دادستانی کل اوکراین بیش از 16 هزار پرونده جنایی علیه نظامیان روسیه باز کرد

ایرینا وندیکتووا، دادستان کل اوکراین اعلام کرد که تاکنون 16 هزار و 486 مورد پرونده جنایی علیه نظامیان روسی در این کشور در حال بررسی است.

این مقام اوکراینی شب گذشته، جمعه در یک برنامه تلویزینی گفت: «درباره جنایات جنگی باید بگویم که تاکنون 16 هزار و 486 مورد پرونده جنایی گشوده شده است. تاکنون  111 مظنون در این پرونده‌ها ثبت شده و هشت پرونده هم به دادگاه ارسال شده و در حال رسیدگی است.»

وندیکتووا همچنین گفت که 623 مظنون دیگر به اتهام "جنایت نظامی" تحت بازجویی قرار دارند. به گفته او، البته این افراد در فدراسیون روسیه هستند و به همین دلیل مکانیسم ویژه‌ای برای تحقیقات غیرحضوری در مورد آنها اعمال خواهد شد.

زلنسکی درخواست لغو ممنوعیت خروج مردان از اوکراین را رد کرد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین با درخواست مردم این کشور که از او خواسته بودند ممنوعیت خروج مردان 18 تا 60 ساله از کشور را لغو کند، مخالفت کرده است.

رئیس جمهوری اوکراین گفت که دولت قصد دارد محدودیت‌ها را تنها پس از پایان حکومت نظامی در کشور لغو کند. زلنسکی توضیح داد: بر اساس قانون اساسی این کشور، حق خروج آزادانه از خاک کشور را می‌توان در شرایط جنگی یا وضعیت اضطراری محدود کرد.

در اواسط ماه مه گروهی از مردم اوکراین طوماری را برای لغو ممنوعیت خروج مردان مسئول خدمت نظامی از کشور تنظیم کردند. این سند طی سه روز، بیش از 250 هزار امضا جمع آوری کرد تا توسط ولادیمیر زلنسکی، رهبر اوکراین بررسی شود.

دولت اوکراین حکومت نظامی اعلام شده در این کشور در 24 ماه فوریه (5 اسفند ماه) را برای سه ماه دیگر و تا ماه آگوست سال 2022 (شهریور ماه) تمدید کرد.

رئیس جمهوری گرجستان اجازه سفر به اوکراین را ندارد

سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهوری گرجستان اعلام کرد که دولت این کشور به او اجازه سفر به اوکراین، لهستان و فرانسه را نداده بود.

زورابیشویلی در حال حاضر در یک سفر کاری به بروکسل (بلژیک) به سر می برد و پس از آن قرار بود برای مذاکره درباره اعطای وضعیت عضویت نامزدی اتحادیه اروپا به گرجستان، از سه کشور ذکر شده در بالا بازدید کند. وی گفت: « من می‌خواستم به فرانسه، لهستان و شاید به اوکراین بروم. ولی از این سفر امتناع کردم برای اینکه به من گفته شد که دولت از قبل هر کاری برای حمایت از نامزدی تفلیس انجام داده و نیازی به فعالیت بیش از حد نیست و انجام این سفرها ضرورتی ندارد.»

کمک نظامی جمهوری چک به اوکراین به ارزش 140 میلیون یورو

وزارت دفاع جمهوری چک روز جمعه اعلام کرد که این کشور کمک نظامی به ارزش 3.5 میلیارد کرون (140 میلیون یورو) به اوکراین ارائه کرده است.

طبق این اطلاعات، مقدار کل کمک‌های نظامی به کی‌یف تقریباً پس از هر نشست دولت چک افزایش می‌یابد. در حال حاضر، جمهوری چک در حال بررسی ارسال تجهیزات حفاظت شیمیایی به اوکراین به مبلغ حدود 8 میلیون کرون (حدود 323000 یورو) است.

در اواسط ماه مه نیز، میلوش زمین، رئیس جمهوری چک به 103 شهروند این کشور اجازه داد تا به نیروهای مسلح اوکراین بپیوندند. قرارداد مربوطه بین دو کشور امضا شده است. طبق اطلاعات رسانه‌های گروهی چک، تقریبا 400 نفر درخواست رسمی برای خدمت در نیروهای مسلح اوکراین ارائه کردند. داوطلبان چک قبلاً نیز در نبردهای اوکراین شرکت کرده بودند.

قصد آمریکا برای تشدید سیاست تحریمی خود علیه روسیه

اریک وودهاوس، معاون دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور اقتصادی و بازرگانی شب گذشته اعلام کرد که ایالات متحده قصد دارد به ادامه خط‌مشی تشدید تحریم‌ها علیه روسیه ادامه دهد.

به گفته وودهاوس، واشنگتن تا زمانی که روسیه به «حرکت در مسیر فعلی» ادامه دهد، یعنی ادامه جنگ علیه اوکراین، به چنین سیاستی در قبال مسکو ادامه خواهد داد.

این مقام وزارت خارجه مدعی است که فشار تحریم‌ها بر روسیه به گونه‌ای در نظر گرفته شده که مناقشه اوکراین از طریق دیپلماتیک حل و فصل شود تا مسکو و کی‌یف «پای میز مذاکره بنشینند» و همچنین به منظور "تضمین اینکه روسیه و بلاروس بهای جدی اقتصادی و دیپلماتیک را برای حملات خود به اوکراین خواهند پرداخت".

بلینکن: وضعیت اوکراین بر اقتصاد نیمکره غربی تأثیر گذاشته است

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی در لس آنجلس، پس از پایان نشست سران قاره آمریکا که در ایالت کالیفرنیا برگزار شد، اعلام کرد که عواقب حمله نظامی روسیه به اوکراین، برخی مشکلات را در نیمکره غربی کره زمین تشدید کرده و اقتصاد کشورهای این منطقه را تحت تاثیر قرار داده است.

وی مدعی شد که اقدامات روسیه در اوکراین "مشکلات بسیاری را در سراسر نیمکره [غربی] تشدید کرده، هزینه سوخت، کود و مواد غذایی را افزایش داده و صادرات کالاهای خود را برای تولیدکنندگان دشوار کرده است."

شولتز از صربستان خواست تا روسیه را تحریم کند

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان از الکساندر ووچیچ، رئیس جمهوری صربستان خواست تا تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کند.

ووچیچ روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک پس از دیدار دوجانبه با شولتز این مسئله را بیان کرده و گفت: «صدر اعظم آلمان به شیوه‌ای بسیار واضح و صریح خواستار پیوستن صربستان به تحریم‌ها علیه فدراسیون روسیه شد و یادآور شد که بلگراد باید به طور دقیق‌تر، از اقدامات محدودکننده اتحادیه اروپا علیه روسیه که قبلا اعمال شده، حمایت کند. من هم در خصوص مواضع خود و اوضاع پیرامون کوزوو، بحران انرژی و روابط مرسوم ما با مسکو با وی صحبت کردم.»

صدراعظم آلمان نیز به نوبه خود یادآور شد، کشورهایی که به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپا هستند باید به تحریم‌ها علیه فدراسیون روسیه بپیوندند.

شولز روز جمعه، سفر خود به منطقه بالکان غربی را با بازدید از ایتخت صربستان آغاز کرد.

آلمان تحریم‌های ضدروسی را بلافاصله پس از پایان جنگ لغو نخواهد کرد

اولاف شولز، صدراعظم آلمان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با الکساندر ووچیچ، رئیس جمهوری صربستان اعلام کرد که تحریم‌ها علیه روسیه بلافاصله پس از توقف حمله نظامی روسیه به اوکراین لغو نخواهد شد، این اقدام در ابتدا مستلزم عادی سازی اوضاع است.

وی گفت:«شرط این اقدام، برعکس، بهبود وضعیت است و اینکه روسیه با این واقعیت کنار بیاید که نمی تواند اوکراین را به صلح وادار کند و باید با آن به توافقی دست یابد که منجر به این شود که حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین واقعاً حفظ شود.»

دیدار کاری ریابکوف با سفیر آمریکا در مسکو

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه وز جمعه با جان سالیوان، سفیر آمریکا در مسکو دیدار و گفتگو کرد. طبق این اطلاعات، طرفین در خصوص "مسائل مهم در دستور کار روابط دوجانبه" تبادل نظر کردند. جزییات بیشتری از این دیدار فاش نشده است.

ریابکوف چند روز قبل ایالات متحده را متهم کرد که عمداً اعمال "فشار ژئوپلیتیکی" علیه روسیه را دنبال می کند. به گفته وی، واشنگتن در تلاش است تا تحقق اهداف عملیات ویژه حفاظت از مردم دونباس توسط روسیه را به تاخیر بیندازد. معاون وزیر خارجه روسیه یادآور شد، این در حالی است که ایالات متحده هیچ اقدامی برای یافتن راه حلی برای بحران اوکراین انجام نداده است.

کد خبر: 1143717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =