عضویت در NPT سیاست کلی نظام است / بهانه‌های آژانس با اهداف سیاسی مطرح می‌شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: عضویت در NPT سیاست کلی نظام بوده و اکنون نیز نظام درباره ادامه حضور در این معاهده تصمیم می‌گیرد.

حسن همتی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با اشاره به رفتار سیاسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مقابل پرونده هسته‌ای ایران اظهار کرد: رفتار رافائل گروسی در ارائه گزارش خلاف واقع از فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران قابل پیش بینی بود.؛ چون طرف آمریکایی نشان داد هیچ راهکار سیاسی برای برون رفت از بن‌بست مذاکرات وین ندارد.

وی با تصریح اینکه در روند مذاکرات کشورهای اروپایی عملاً هیچ کاره‌اند، افزود: موقعیتی که مذاکرات در آن قرار گرفته، قابل پیش بینی بود. جمهوری اسلامی در مذاکرات وین دو شرط لغو تحریم‌ها و راستی آزمایی را مطرح کرد که پذیرش آن برای آمریکایی‌ها سخت نبود. ولی نپذیرفتند و اصرار داشتند بخشی از تحریم‌ها را نگهدارند و این یعنی مذاکرات در عمل عایدی برای ملت ایران نداشت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آمریکا و اروپا در طول مذاکرات همچنان دنبال فضاسازی و اجماع جهانی علیه ملت ایران بودند و با وجود حسن نیتی که جمهوری اسلامی برای اطمینان‌ بخشی پس از خروج آمریکا از برجام نشان داد موضوع را به شورای حکام کشاندند و دنیا مشاهده کرد که آژانس هم نهادی وابسته و ابزاری برای فشار به کشورهاست.

بیشتر بخوانید:

توضیحات مصباحی مقدم درباره درگیری لفظی لاریجانی و جلیلی در مجمع

نماینده مردم تکاب و شاهین دژ در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رافائل گروسی بعد از سفر به ایران مستقیماً به سرزمین‌های اشغال رفت، گفت: این نشان می‌دهد گروسی برنامه‌ کاری خود را از کجا می‌گیرد و در راستای چه سیاست‌هایی قدم برمی‌دارد. با اینحال جمهوری اسلامی ایران هم قوانین خودش را دارد و دولت موظف است طبق قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها عمل کند و تا شرایط این قانون فراهم نشود، توافقی حاصل نخواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران دیگر زیر بار توافقات یک طرفه نمی‌رود و برای ما منفعت ملی در هر مذاکره‌ای تعیین کننده است.

وی با اشاره به تحلیل‌ها پیرامون لزوم خروج از معاهده NPT در پاسخ به رفتارهای سیاسی آژانس اظهار کرد: عضویت در معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای سیاست کلی نظام بوده و اکنون نیز نظام درباره ادامه حضور در این معاهده تصمیم می‌گیرد.

همتی با بیان اینکه مسلماً تا زمانی که مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی فردی وابسته است کار به جایی نخواهد رسید، گفت: آژانس به خوبی می‌داند جمهوری اسلامی ایران به تعهداتش پایبند بوده و اینها بهانه‌هایی است که با اهداف سیاسی مطرح می‌شود.

نماینده مردم آذربایجان غربی ادامه داد: با چنین رویکردی از طرف مقابل اگر موضوع هسته‌ای هم حل شود، مسائل دیگری مطرح خواهند کرد؛ چون اینها در زیاده‌خواهی سیری ناپذیرند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مذاکرات ایران در چهارچوب سیاست‌های کلی نظام و منافع ملی صورت می‌گیرد و قدمی از آن عقب نشینی نمی‌کنیم.

وی اظهار کرد: آمریکایی‌ها برجام را پاره کردند و اکنون می‌گویند به توافق بازگردید، باید از آنها پرسید کدام توافق؟ آنها توافق را پاره کردند و توافقی وجود ندارد که از آن سخن بگویند.

کد خبر: 1144613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =