«همایش ملی حکمت اسلامی» واژگان علمی جدیدی را به غرب ارائه می‌کند/ زکات، مانع تخریب اقتصاد در تکانه‌های پولی می‌شود

دبیر علمی همایش ملی حکت اسلامی، اقتصاد و مدیریت گفت: در این همایش می‌خواهیم در قالب مقاله و با استفاده از مدل‌های ریاضی اثبات کنیم که در نظام اقتصادی‌ای که عواملی مانند زکات را در آن دخیل می‌کنیم و جامعه قائل به پرداخت زکات می‌شود، تکانه‌های پولی و تکنولوژی قدرت تخریبی زیادی نخواهند داشت.

بیت اله اکبری مقدم عضو هیئت علمی و دبیر علمی همایش ملی حکمت اسلامی، اقتصاد و مدیریت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: اسلام داشته‌های دانشی مستقلی نسبت به نظام های فکری دیگر برای ارائه دارد. علم و حکمتی که توسط ائمه (ع) و اندیشمندان مسلمان مانند امام محمدباقر (ع)، ابن خلدون، ابوریحان بیرونی، ابوعلی سینا و خیلی از افراد دیگر بیان شده در مقاطع تاریخی پس از قرون وسطی از سوی اروپائی‌ها به غرب برده شد و آن‌ها به این ترتیب خود را در جهان به صاحب علم تبدیل کردند و کشورهای اسلامی عملا مصرف کننده شدند.

وی افزود: ما در همایش ملی حکمت اسلامی به دنبال آن هستیم که در راستای احیای نظام فکری و بیان علمی خاص اسلام گام برداریم. حکمت اسلامی به عنوان یک بنیان نو می‌تواند در حوزه‌های مختلف علوم انسانی، نجوم، پزشکی، ریاضیات نقش سازنده‌ای را ایفا کند؛ همانند آنچه بوعلی سینا با تبحر در علوم اسلامی و طبیعی از خود نشان داد و بوسیله حکمت اسلامی میان ساحت‌های متفاوت علمی خود پیوند ایجاد کرد.

به گفته اکبری مقدم، یکی از موارد مهم در تولید علم، معرفی حکمت اسلامی به عنوان یک برند بین المللی است که ما با همین هدف و با نظر حجه الاسلام والمسلمین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی تلاش کردیم حتی در ترجمه عنوان همایش به Islamic Hikmah نهایت دقت را به کار بگیریم.

دبیر علمی همایش حکمت اسلامی، اقتصاد و مدیریت عنوان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین مسئولیت برگزاری همایش حکمت اسلامی، اقتصاد و مدیریت را در دومین دوره از رویداد حکمت اسلامی برعهده گرفت است. یکی از موارد مطرح در اقتصاد متعارف وارداتی از غرب، مالیات است که می تواند درآمد، کنترل آلودگی و مدیریت منابع طبیعی را بهبود ببخشد؛ اسلام نیز آن را قبول دارد و رد نمی‌کند. در نظام اسلامی علاوه بر عامل مالیات برای دولت، مواردی مانند زکات هم وجود دارد که چنین موضوعاتی واژگان علمی جدیدی را به غرب ارائه می‌دهد که تا پیش از این در آن جا حداقل به صورت چارچوب‌مندی استفاده نشده‌است.

او ادامه داد: در همایش حکمت اسلامی، اقتصاد و مدیریت می‌خواهیم در قالب مقاله و با استفاده از مدل‌های ریاضی اثبات کنیم که در نظام اقتصادی‌ای که عواملی مانند زکات را در آن دخیل می‌کنیم و جامعه قائل به پرداخت زکات می‌شود، تکانه‌های پولی و تکنولوژی قدرت تخریبی زیادی نخواهند داشت. چاپ این مقاله‌ها در مجامع علمی بین‌المللی اندیشمندان سایر کشورها را با مبانی فکری ما آشنا کند و ارتباط حکمت اسلامی و علوم انسانی غربی را تحکیم سازد؛ زیرا ما به دنبال رقابت نیستیم بلکه مقصود هم‌افزایی برای کمک به رفاه جامعه جهانی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزد اسلامی خبر داد: اگرچه همایش در ابعاد ملی برگزار می‌شود اما از سخنرانان مطرح خارجی غربی و شرقی برای حضور و ارائه مطالب و نظریات خود در بخش‌های مختلف این همایش دعوت کرده‌ایم.

وی پیرامون تفاوت دومین همایش ملی حکمت اسلامی با دوره قبلی خود گفت: مهم‌ترین ویژگی دومین همایش ملی حکمت اسلامی تمرکززدایی و ایفای نقش واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان مجریان این طرح است که باعث پیشرفت کمی و کیفی همایش شده است. همچنین برخلاف دوره قبلی که همه موضوعات دانشی مانند فلسفه، اقتصاد، پزشکی، فیزیک و ... همگی در قالب یک همایش برگزار شد، امسال بررسی حکمت اسلامی در علوم گوناگون به چند همایش‌ مختلف تخصصی در هر حوزه سپرده شده است.

اکبری مقدم در پایان تاکید کرد: مقاله‌های برگزیده همایش ملی حکمت اسلامی در سایت‌های معتبر بین المللی مانند ISC و همچنین سیلیویکیا در ایران منتشر خواهند شد که به بازتاب بیشتر آن کمک می‌کند.

انتهای خبر/

کد خبر: 1145150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =