جشنواره فارابی از نوآوری‌ در حوزه علوم انسانی حمایت کند/ تقدیر از ۴۱ محقق برتر در سیزدهمین دوره جشنواره

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم گفت: جشنواره فارابی باید حامی نوآوری‌ها در حوزه علوم انسانی باشد و به گفتمان‌سازی در حوزه علوم انسانی کمک کند. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم در نشست خبری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی که ۷ تیرماه ۱۴۰۱ برگزار شد، اظهار کرد: فارابی قطب‌نمای فعالیت علوم انسانی است. در قرن‌های اخیر کشور ما با علوم انسانی مواجه بوده‌ است که نسبت کمی با فرهنگ کشور دارد. به همین دلیل، نتوانسته است به معنای واقعی مصداق علم نافع باشد.

وی با بیان این که البته این موضوع صفر و صدی نیست و نسبت وثیقی نداشته است، افزود: علوم انسانی شکل‌دهنده گذشته، حال و آینده جوامع بوده و خواهد بود. 

کلانتری با اشاره به این که تقریبا نیمی از فضای علمی و دانشگاهی کشور متعلق به حوزه علوم انسانی است، گفت: وزارت علوم همه عزم خود را برای علوم انسانی جزم کرده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با تصریح بر این ته جشنواره فارابی فرصتی است برای بررسی علوم انسانی و چالش‌های آن در کشور، یادآور شد: این جشنواره باید حامی نوآوری‌ها در حوزه علوم انسانی باشد. جشنواره فارابی می‌تواند به گفتمان‌سازی در حوزه علوم انسانی کمک کند. 

وی با تاکید بر این که جشنواره فارابی می‌تواند به تولید علم نافع کمک کند، افزود: این جشنواره در وزارتخانه جدید، جایگاه برجسته‌ای خواهد داشت؛ این جشنواره در آیین نامه های ارتقا و آیین نامه های تشویقی وزن پیدا کرده و نقش ایفا می کند.

جشنواره فارابی می‌تواند سطح علمی کشور در حوزه علوم انسانی را مورد ارزیابی قرار دهد

رضا غلامی رئیس دبیرخانه دائمی جشنواره بین المللی فارابی با بیان این که جشنواره فارابی یکی از مهم‌ترین رویدادهای کشور در حوزه علوم انسانی است، اظهار کرد: این جشنواره که هر سال برگزار شده است، امسال هم ۱۴ تیرماه ۱۴۰۱ با سخنرانی رئیس جمهور برگزار خواهد شد.

وی افزود: جشنواره فارابی جدای از تقدیر عالمان علوم انسانی، نقش مهمی در حمایت از علوم انسانی دارد. امسال جایگاه جشنواره فارابی در وزارت علوم افزایش یافته است. در این راستا، تغییرات مهمی برای ارتقای کیفیت جشنواره انجام خواهد شد.قرار است در این دوره مبلغ جشنواره فارابی با جشنواره خوارزمی یکسان باشد که حمایت خوبی از تقدیرشوندگان خواهد بود. در این جشنواره حاصل پژوهش‌های استادان و دانشگاه‌های علوم انسانی دیده خواهد شد.

رئیس دبیرخانه دائمی جشنواره فارابی با تصریح بر این که برخی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در این عرصه حضور پررنگی دارند؛ اما برخی نه، تاکید کرد: من از روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه هایی که سالهاست در جشنواره حضور نداشته‌اند، تقاضا می‌کنم تلاش بیشتر برای حضور در جشنواره داشته باشند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: جشنواره فارابی می‌تواند سطح علمی کشور در حوزه علوم انسانی را مورد ارزیابی قرار دهد. به عبارت دیگر، می‌توان فاصله کشور با مرز علمی را از طریق جشنواره فارابی سنجید.

غلامی با تاکید بر این که جشنواره فارابی بستری برای ایجاد ارتباطات و تعاملات علمی برای ارتباط با سایر کشورها فراهم می‌کند، گفت: چون این جشنواره بین‌المللی است و می‌تواند پیوند خوبی با جهان ایجاد کند.

رئیس دبیرخانه جشنواره فارابی اظهار کرد: با توجه به تاکید رهبری در دیدار رئیس جمهور قزاقستان و ایجاد کمیته مشترک بین ایران و قزاقستان و با توجه به نقش پررنگ فارابی، قصد داریم با ایجاد کمیته علمی مشترک برای پژوهش و تحقیق ارتباط بیشتری با این کشور داشته باشیم.

تقدیر از ۴۱ محقق برتر در جشنواره فارابی

مهدی عباس زاده دبیر شورای علمی جشنواره با بیان این که جشنواره ۱۵ گروه علمی دارد و همه همکاران در این گروه‌ها فعالیت شایسته تقدیری داشتند، اظهار کرد: کمیته بین‌المللی هم در بخش بین‌المللی فعالیت داشتند.

وی با اشاره به این که فارابی دو بخش داخلی و بین‌الملل دارد، افزود: در بخش داخلی مجموعا در دوره سیزدهم ۳۰۸۸ اثر در سامانه جشنواره ثبت شد که کمتر از دوره قبل است. شاید به دلیل کرونا این تعداد کاهش یافته است.

عباس‌زاده با اشاره به این که این آثار پس از پالایش اولیه و کنار گذاشتن اثاری که مصداق پژوهش نیست از ادامه فرایند، ۲۶۶۹ اثر باقی ماند، گفت: این آثار به تناسب حوزه موضوعی تقسیم می‌شوند که شامل ۱۵ حوزه از جمله خلاق، ادیان و عرفان، علوم اجتماعی و مدیریت، علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و حقوق، فلسفه، منطق و کلام، مطالعات هنر و زیبایی شناسی و مطالعات بین‌رشته‌ای است.

دبیر شورای علمی جشنواره فارابی با تصریح بر این که ارزیابی اجمالی در گروه انجام و تعیین می‌شود که کدام آثار شایسته ارزیابی تفصیلی است، تاکید کرد: ۲۰۷ اثر برای ارزیابی همه جانبه یا تفصیلی به مرحله بعد راه‌ پیدا کرد و در نهایت از ۴۱ محقق برتر تقدیر خواهد شد.

وی درباره ملاک‌های ارزیابی آثار برتر افزود: پژوهش‌ها باید مسئله‌محور، دارای نوآوری، شامل نقد دیدگاه‌ها، ارائه نظریه جدید و گره‌گشایی عملی باشند.

عباس‌زاده با بیان این که اثری که برای ارزیابی همه جانبه ارسال می‌شود ابتدا توسط ۲ داور بررسی خواهد شد، گفت: این ارزیابی فرایند بسیار پیچیده‌ای دارد. 

دبیر شورای علمی جشنواره فارابی خاطرنشان کرد: نهایتا ۱۶ اثر به عنوان برگزیده یا شایسته تقدیر انتخاب شدند که در دو بخش جوان یعنی پایین‌تر از ۳۵ سال و بزرگسال یعنی بالای ۳۵ سال سن قرار داشت.

وی تاکید کرد: برگزیده رتبه یک در جشنواره امسال نداشتیم و تعداد برگزیده رتبه ۲ هم انگشت‌شمار بود، شاید دلیل آن را بتوان شرایط علوم انسانی در کشور در نظر گرفت.

غلامی افزود: بخش داخل جشنواره چند حوزه دیگر هم دارد. یکی شامل شخصیت‌های پیشگام و پیشتاز است و در مورد افرادی صدق می‌کند که پیشگام بوده اما از دنیا رفته‌اند. بخش دیگری هم شامل افراد پیشتازی است که در قید حیات هستند. نهایتا ۱۰ نفر تعیین شدند که شامل ۵ نفر پیشگام و ۵ نفر پیشتاز هستند.

دبیر شورای علمی جشنواره فارابی با بیان این که انتخاب مترجم برتر یکی دیگر از بخش‌های جشنواره است، گفت: ۲ نفر برگزیده در این بخش معرفی خواهند شد. یک نفر از ترجمه عربی به فارسی و یک نفر از انگلیسی به فارسی.

وی افزود: نظریه‌پردازی یکی دیگر از بخش‌های جشنواره است. این دوره هم از یک نفر به عنوان نظریه‌پرداز برتر تقدیر خواهد شد. انجمن علمی برتر و نشریه برتر هم بر اساس معیارهای وزارت علوم و کارگروه‌های جشنواره تعیین شدند.

غلامی با اشاره به این که در بخش بین‌الملل در این دوره ۶۵ اثر مجموعا به دبیرخانه جشنواره ارسال شد، تصریح کرد: برخی پژوهشگران از طریق سایت خودشان اقدام کردند، برخی دیگر را خودمان از طریق مکاتبه با مراکز معتبر بین المللی به جشنواره وارد کردیم. ۸۴ اثر به دبیرخانه ارسال شد و پس از بررسی ابتدایی، از این تعداد، ۶۵ محقق خارجی برای ارزیابی انتخاب شدند. نهایتا ۱۰ محقق به عنوان محقق برتر از کشورهای بنگلادش، مراکش، مالزی، هند، لبنان و پورتوریکو انتخاب شدند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1145845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =