بورس صعودی می‌شود یا نزولی؟

درحالی که بازار سرمایه حدود یک ماه است که دوباره روی ریل نوسان افتاده، یک تحلیلگر ضمن بررسی عواملی که روی این بازار تاثیرگذار است، اظهار کرد به طور کلی انتظار برای ریزش یا افت بازار وجود ندارد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، ولید هلالات با بیان اینکه چند متغیر مهم وضعیت بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داده اند، توضیح داد: نخستین آیتم ابهام در بازار جهانی است. اینکه آیا دچار رکود خواهد شد و قیمت ها بیشتر تعدیل می شوند یا خیر؟ موضوع دیگر هم نرخ ارز است که در بازار داخلی بالا رفته، شاخص قیمت مسکن و تورم نیز رو به بالا هستند اما دلار نیمایی مدت زیادی است که در محدوده ۲۵ هزار تومان ثابت مانده و با دلار بازار آزاد فاصله پیدا کرده است. این آیتم ها روی ذهن بازار اثر گذاشته و باعث دور شدن همه از بازار شده است.

بیشتر بخوانید

 پیش بینی بورس ۱۲ تیر ۱۴۰۱

به گفته وی، بلوک خودرویی ها هم آیتم مهمی است که روی ذهن بازار اثر روانی دارد. چراکه هنوز اثری از تحقق آن نیست و هر دفعه وعده جدیدی داده می شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به آغاز دوباره مذاکرات اظهار کرد: مذاکرات در قطر با سرعت بالایی اغاز شده است و امیدوارم به نتیجه برسد. زیرا گر به نتیجه برسد میتواند اثرات بلند مدت و کوتاه مدتی روی بازار سهام داشته باشد و فاصله بازدهی که بین بازار سهام و بازارهای رقیب پیش آمده را کمتر کند.

هلالات ادامه داد: گزارش های ماهیانه نیز از راه رسید و اکثر شرکت های تولیدی گزارش ماهانه خود را ارائه کردند که رضایت بخش بوده است. زیرا درامد شرکت ها در بهار ۱۴۰۱ نسبت به بهار ۱۴۰۱ حدود ۳۰ درصد رشد کرده است. درآمد شرکت های صادرات محوری که محصولشان به نفت یا کالاهای مشابه نزدیک است دو برابر شده و درآمد شرکت هایی که محصولات غذایی میفروشند ۷۰ درصد رشد کرده است.

وی افزود: فضای روانی و ۴ آیتمی که به آن اشاره شد باعث شده است افراد در تصمیم گیری تعلل کنند. ضمن اینکه حمایت خاصی هم از بازار حتی به صورت لفظی از سمت بدنه حاکمیت در دولت که صورت نمیگیرد که موشقی برای بازار محسوب شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بازار در فضای رکود به سر میبرد، اظهار کرد: اگر چند اتفاق به نفع بازار رخ دهد مثلا توافق سیاسی صورت بگیرد و یا بلوک خودرویی ها عرضه شود میتواند بهانه هایی برای برگشت بازار باشد. به طور کلی انتظار برای ریزش یا افت بازار وجود ندارد. اگر چیزی تغییر نکند بازار به مرور زمان رشد میکند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1146337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =