خودمختاری دانشگاه‌های فرانسه در مدیریت/ بودجه آموزش عالی بین ۶ وزارتخانه تقسیم می‌شود

موسسات آموزش عالی فرانسه از سال ۲۰۰۷ در مدیریت و ارزیابی خودمختار شدند، به این معنا که مجوز کسب درآمدهای اختصاصی دریافت کردند و همچنین موظف به ارزیابی اولیه عملکرد خود هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، فرانسه کشوری موفق در طراحی ساختار و مدیریت آموزش عالی است. به همین دلیل، آشنایی با آموزش عالی این کشور می‌تواند به ارائه الگویی موفق برای کشور ما کمک کند. ایسکانیوز در این گزارش به بررسی ساختار آموزش، بودجه و نحوه نظارت بر موسسات فرانسه می‌پردازد.

دولت اصلی‌ترین نهاد حکمرانی آموزش عالی در فرانسه است. ساختار دولت در فرانسه تا حد زیادی مشابه ایران است. به این معنا که رئیس دولت در این کشور با رای مستقیم مردم انتخاب شده و سپس رئیس جمهور، نخست وزیر و سایر اعضای کابینه را انتخاب می‌کند.

جمعیت فرانسه در سال ۲۰۱۹،  ۶۷ میلیون نفر بوده که ۱۵.۸ میلیون نفر را دانش‌آموزان و دانشجویان تشکیل می‌دادند، سهم دانشجویان از این تعداد، ۲.۷ میلیون نفر است.

بودجه آموزش عالی در فرانسه از سوی دولت، مقامات محلی، خانوارها و شرکت‌ها تامین می‌شود. کل بودجه آموزش عالی فرانسه در سال ۲۰۱۹، ۱۶۱ میلیارد یورو بود که ۶.۶ درصد از کل بودجه این کشور را شامل می‌شد. دولت هم با ۵۷ درصد مشارکت در تامین بودجه، به عنوان اصلی‌ترین تامین کننده بودجه آموزش عالی این کشور شناخته می‌شود. پس از آن، مقامات محلی و منطقه‌ای با ۲۳ درصد، خانوارها با ۷ درصد و شهرداری‌ها با ۱۲.۵ درصد از دیگر تامین‌کنندگان منابع مالی این حوزه به شماره می‌روند.

نکته قابل توجه این است که بودجه آموزش عالی که در قانون بودجه دولت آمده است، تنها در اختیار وزارت آموزش عالی، تحقیقات و نوآوری نیست و بین ۶ وزارتخانه شامل آموزش ملی، آموزش عالی، اکولوژی، توسعه پایدار، اقتصاد، دفاع، فرهنگ و کشاورزی تقسیم می‌شود.

دانشگاه‌های فرانسه بر اساس قانونی که در سال ۲۰۰۷ تصویب شد، در مدیریت بودجه‌های خود مستقل شده و همچنین مجوز کسب درآمدهای اختصاصی را دریافت کردند.

شورای عالی ارزیابی تحقیقات و آموزش عالی» مرجع اداری مستقلی است که با هدف ارزیابی موسسه‌ها، واحدهای تحقیقاتی و دوره‌ها، در سال ۱۹۸۵ شکل گرفت.

ارزیابی نظام آموزش عالی فرانسه بر دو نوع ارزیابی درونی و بیرونی متکی است. بر اساس اصل خودمختاری و استقلال موسسه‌ها که در قانون این کشور تصریح شده است، موسسه به عنوان اولین مسئول در مدیریت کیفیت آموزش عالی شناخته می‌شود. موسسه از این طریق می‌تواند نقاط قوت، ضعف و پیشرفت‌های خود را شناسایی کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1147038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =