نکاتی داغ برای تغذیه در فصل تابستان

شاید با تغییر فصل به تابستان و تعطیلات تابستانی افراد به نوع تغذیه خود بی توجه باشند ولی تغذیه سالم در تابستان با توجه به تغییر آب و هوا اهمیت زیادی دارد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، هیجان تابستان باعث می شود که بعضی از افراد دیگر به سلامتی خود فکر نکنند. وسوسه ها در این فصل بسیار زیاد و غلبه به آن ها سخت است پس در پیش گرفتن راهکار های مربوط به سلامت که در این بخش آورده ایم دقت کنید چراکه نه تنها فرصت این را به شما می دهد که بدن سالم تری داشته باشید، بلکه اجرای آن ها نیز آسان خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

فواید و خواص بی‌نظیر روغن زیتون برای زنان

۱۶ نکته تعذیه ای در فصل تابستان

۱. با پاکسازی، تابستانتان را شروع کنید

تمیز کاری در فصل بهار رواج دارد اما انجام این کار در فصل تابستان برای سلامت بسیار مفید است. پس از این تایمی که دارید، استفاده کنید و محیط اطراف خود را پاکسازی کنید و همچنین الگوهای غذایی سالم را به وجود بیاورید.

این پاکسازی باید در درون بدن شما هم انجام شود. پس همیشه از غذاهای حاوی گوشت، سبزیجات و منابع پروتئینی و حبوبات استفاده کنید. آشپزخانه خود را با غذاهای رنگارنگ پر کنید و از مصرف غذاهای بسته بندی شده و آماده خودداری کنید.

۲. آماده سازی وعده غذایی را تمرین کنید

فرقی ندارد که در فصل تابستان از لیگ والیبال برگشته باشید یا کل روز را در استخر سپری کرده باشید. در هر صورت برنامه های تابستانی به گونه ای است که احتمال غذا درست نکردن بالا می رود. پس ممکن است زنگ بزنید و یک پیتزا سفارش دهید اما آماده بودن وعده غذایی یکی از بهترین چیزهایی است که در فصل تابستان برای سلامت و کاهش وزن خود انجام می دهید. پس بهتر است آماده کردن وعده غذایی را از قبل تمرین کنید.

۳. با صبحانه انرژی بگیرید

اگرچه که مواد مغذی سالم برای فصل تابستان و آفتابی کم تر مصرف می شوند اما نباید اهمیت آن ها را فراموش کنید. بیدار شدن و خوردن یک غذای مقوی باعث افزایش انرژی در طول روز می شود و باعث می شود که ناهار و شام سالمی هم بخورید. پس، بعد از بیدار شدن با یک صبحانه کامل بدن خود را تقویت کنید و در صبحانه از میوه های تازه ای مثل هلو ، تمشک ، اسموتی پروتئین و ریحان مصرف کنید و یاد بگیرید که چگونه اسموتی های مختلف را برای خود تهیه کنید.

۴. بدن خود را مرطوب و هیدراته نگهدارید

هیدراته نگه داشتن بدن در کل سال مهم است. اگر بیشتر از دو ساعت خودتان را در معرض هوای گرم و آفتابی قرار دهید ، عرق زیادی روی بدنتان می نشیند و مایعات اصلی بدن از بین می رود و در نتیجه در معرض کم آبی قرار خواهید گرفت. پس مصرف آب را در هیچ صورتی فراموش نکنید و بهتر است که هر یک ساعت ، یک لیوان آب بنوشید .

۵. بدن خود را با الکترولیت ها تقویت کنید

علاوه بر آبرسانی با آب ، الکترولیت ها خطر از بین رفتن تعادل مواد معدنی در بدن را کاهش می دهند. موادی مثل سدیم، کلسیم و پتاسیم جزء الکترولیت های اصلی محسوب می شوند که بر اثر عرق از بین می روند و می توانید آن ها را از طریق نوشیدنی های ورزشی، مواد غذایی کامل و مغذی مثل نان، کشمش ، سیب زمینی، اسفناج و شیر دریافت کنید.

۶. نوشیدنی های سالم بنوشید

مصرف نوشیدنی ها برای تامین آب داخل بدن بسیار مهم هستند. البته هرگز نباید از الکل در هیچ شرایطی استفاده کنید. بلکه می توانید از نوشیدنی های سالم بنوشید و انتخاب های هوشمندانه ای داشته باشید. مصرف نوشیدنی های مضر را کاهش دهید و به دنبال آب میوه های طبیعی و مغذی بگردید.

۷. از خوردنی های تابستانی استفاده کنید

تغییر فصل باعث تنوع خوراکی ها می شود. پس همیشه به دنبال خوردنی های مخصوص هر فصل باشید و از فروشگاه های محلی، مواد غذای مخصوص فصل مورد نظر را خریداری کنید و از میوه و سبزیجات تابستانی و رسپی های خوشمزه فصل تابستان لذت ببرید.

۸.غذایتان را در فضای خنک میل کنید

غذا خوردن زیر آفتاب در هوای گرم اصلاً مناسب نیست، هنگام خوردن غذا محیط اطراف را خنک کنید و مکانی سایه و خنک را انتخاب کنید. قرار گرفتن مواد غذایی در زیر آفتاب سبب از بین رفتن ویتامین ها و... می شود پس غذاهایتان را زیر آفتاب نگذارید.

۹. این مواد غذایی را کمتر بخورید

در فصل تابستان مصرف غذاهایی مثل گوشت پرچرب، ماهی های چرب، تخم مرغ، آجیل و انواع مغزها و دانه ها را کاهش دهید. مصرف این غذاها به مقدار کم باعث می شود از پرخوری، ریزه خواری و خوردن اسنک ها و میان وعده های ناسالم جلوگیری شود.

۱۰. ماهیگیری کنید

اگرچه که مصرف استیک گریل شده یا سینه مرغ بسیار لذت بخش است اما لذت ماهی تازه در طول فصل تابستان را نمی توانید با هیچ چیز عوض کنید. ماهی نه تنها حاوی پروتئین و چربی سالم است، بلکه کالری کم و سبکی دارد و همچنین می تواند شما را سیر نگه دارد، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. همچنین دارای خواص ضد التهابی است و باعث می شود که کم تر در معرض خطراتی مثل آفتاب سوختگی قرار بگیرید.

۱۱.غذاهای سبک و انواع نوشیدنی های گیاهی بخورید

در تابستان غذاهای سبک تر و کم حجم تر مصرف نمایید و از طریق مصرف سوپ سبزی ها، انواع نوشیدنی های گیاهی مثل چای سبز، عرقیات گیاهی مقدار زیادی مایعات وارد بدن خود کنید.

۱۲. میوه و سبزی همراه غذاهای سرخ کرده بخورید

برای جبران خشکی و کم آبی غذاهای خشک و گریل شده پس از مصرف این غذاها در تابستان از سبزی و میوه های سرد و مرطوب مثل گوجه فرنگی، خیار، کیوی، انبه و آناناس که آبدار هستند، استفاده کنید. غذاهای سرخ کرده و غذاهای گریل شده به سیستم هضم انسان آسیب می زنند.

۱۳. مایعات سرد ننوشید

مایعات مصرفی شما در تابستان نیباید خیلی داغ و نه باید بسیار سرد باشد زیرا مایعات بسیار سرد به دستگاه های مختلف بدن آسیب وارد می کنند و به خصوص در کار طبیعی کبد و معده اختلال ایجاد کرده و در مسیر گوارش انسداد ایجاد می نمایند. دسرهای غذایی سرد معمولاً باعث ضعیف شدن سیستم گوارش می شوند. مصرف غذاها و نوشیدنی های بسیار سرد باعث می شود که عمل هضم غذا متوقف شود. غذاها و نوشیدنی های سرد باعث جلوگیری از عرق کردن می شوند.

۱۴. از ادویه های تند استفاده کنید

در روزهای خیلی گرم از ادویه های تند استفاده کنید البته اگر مشکلات گوارشی ندارید زیرا مصرف ادویه های تند باعث می شود شما بهتر عرق کنید. همراه با میوه و سالاد بهتر است ادویه ها و سبزی های تند مثل فلفل را مصرف نمایید.

۱۵. یک غذای سالم برای بیرون از منزل تهیه کنید

هوای تابستان به گونه ای است که افراد دوست دارند در بیرون از منزل غذا بخورند. پس، از قبل باید غذاها را آماده کنید. در این شرایط مواد غذایی مثل سالاد سیب زمینی، ماکارونی و پنیر کاربرد دارند. البته که چنین غذاهایی وسوسه برانگیز هستند اما نباید سالم بودن آن ها را فراموش کنید. از غذاهای سالمی استفاده کنید که هم خوشمزه باشند و هم شما را سیر نگه دارند.

۱۶. یک پیک نیک سالم داشته باشید.

پیک نیک در نزدیک ترین پارک یا ساحل ، یکی از بهترین راه ها برای لذت بردن از فصل تابستان است. پس همیشه باید یک سبد از ساندویچ های سالم و چیپس خانگی در دسترس داشته باشید تا یک پیک نیک سالم را در فصل تابستان پشت سر بگذارید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1148678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =