خشکسالی و سیل، دو روی یک سکه هستند/ ۲ میلیون هکتار از اراضی اصفهان نیازمند آبخیزداری

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان گفت: در استان اصفهان باید روی ۲ میلیون هکتار از اراضی طرح‌های آبخیزداری اجرا کنیم که این‌ موارد نیاز به ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد و اگر این اعتبار تامین شود، می‌توان اقدامات مناسب در زمینه پیشگیری از سیل را به ثمر رساند.

منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درخصوص اقدامات پیشگیرانه در زمینه وقوع سیل که از سال گذشته تاکنون انجام شده است عنوان کرد: ۲۵۳ حوزه دارای سازه‌های آسیب‌پذیر در برابر سیلاب شناسایی شده و به اداره راه ابلاغ شده است که این‌ سازه‌ها را اصلاح و بازسازی کنند که تا امروز بخش‌هایی از آن بازسازی شده و بخش‌های دیگر نیز در حال پیگیری و انجام است. در ۱۸۰۰ هکتار از اراضی استان، بیش از ۱۰۰ مورد طرح‌ آبخیزداری انجام شده است، از جمله پخش سیلاب، افزایش نفوذ و پیشگیری از فرسایش خاک که در ذخیره‌سازی آب، نفوذ آب‌های زیرزمینی و کنترل سیل کمک شایانی کرده است.

وی ادامه داد: احداث سیل‌بندها در مناطق شهری و روستایی، نصب ۲۱۰ تابلو هشدار سیل در مناطق، لایروبی مسیر رودخانه‌ها با استفاده از ماشین‌آلات و توان معادن، بازگشایی رودخانه‌ها، تخلیه نخاله و رسوب از دهانه پل‌ها و رودخانه‌ها و همچنین اجرای طرح‌های هدایت آب‌های سطحی در شهرها و احداث سیل‌بندهای حفاظتی از جمله اقدامات پیشگیری از سیل به شمار می‌روند. این اقدامات در این سیل اخیر موثر واقع شدند و اگرچه خسارت‌هایی داشته‌ایم اما مقدار آن کاهش پیدا کرده است.

شیشه‌فروش با اشاره به اقدامات صورت گرفته حین وقوع سیل گفت: این سامانه بارشی و سیلابی که استان اصفهان را نیز فراگرفت، ۱۸ شهرستان را تحت تاثیر قرار داد. پیش از وقوع حادثه و پس از دریافت اطلاعات از هواشناسی، جلسه ستاد مدیریت بحران در مرکز استان و شهرستان‌ها با حضور فرمانداران و دستگاه‌ها تشکیل و وظایف دستگاه‌ها به آن‌ها ابلاغ شد. همچنین دستورالعمل‌های ایمنی و وظایف هر بخش با تاکید بر محافظت از سیل‌بندها، تدوین و به آن‌ها ابلاغ شد.

وی افزود: با هماهنگی مخابرات برای همه شهروندان پیامک هشدار ارسال شد که از حضور در حاشیه رودخانه‌ها در مناطق غرب، شرق و جنوب خودداری کنند. به ۶۰ هزار نفر از عشایر اعلام شد که بستر حریم رودخانه‌ها را خالی و چادرها را جمع کنند. همچنین اطلاع‌رسانی به مردم از طریق بخشداری‌ها و دهیاری‌ها انجام شد و همچنین صدا و سیما و هواشناسی مرتبا اعلام پیش‌بینی وضعیت هوا و صدور هشدارهای لازم را در دستور کار داشتند. این اطلاع‌رسانی‌ها از روز ۴ و ۵ مرداد یعنی دو روز پیش از وقوع سیل انجام شد.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان اصفهان درباره تبادلات انجام شده با استان‌های دیگر بیان کرد: با استان‌های اطراف من جمله، چهارمحال‌ و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، فارس و یزد هماهنگی‌های لازم انجام شد تا آخرین اطلاعات سیلاب‌ها با استان اصفهان تبادل شود تا اگر سیلابی از دوردست به سوی استان اصفهان جاری شد، مشکلی ایجاد نشود. همچنین ضمن کمک به شهرستان‌های استان به استان‌های دیگر هم کمک‌هایی صورت گرفت و برای مثال، در پنج مرحله به استان یزد امکاناتی همچون نیروهای امدادی، موتورهای برق، لجن‌کش و خودروهای امدادی ارسال شد. به استان کرمان و رفسنجان نیز تیم‌های امدادی و موتور لجن‌کش برای کنترل سیل اعزام شد. همچنین یک تیم امداد زمینی ارتش هم برای آب‌گرفتگی به استان چهارمحال و بختیاری اعزام شد.

سیل اخیر، ۹۰۰ میلیارد تومان خسارت به استان اصفهان وارد کرده است

وی ضمن اشاره به اقدامات میدانی ستاد مدیریت بحران استان اصفهان گفت: نظارت‌های میدانی که در ستاد مدیریت بحران استان و فرمانداری‌ها در اجرای طرح‌ها صورت گرفت شامل، همکاری معادن در بازگشایی مسیرها، به کارگیری ماشین‌آلات مهندسی در اجرای طرح‌ها، تخلیه ۶ روستاهای آسیب‌دیده، کنترل مخازن سدها، حفاظت جاده‌ها و سکونت‌گاه‌های شهری و تقویت مراکز فرماندهی حادثه در دستگاه‌های امدادی و اعلام اخطار و هشدار به موقع به ساکنین در معرض خطر از طریق شبکه‌های مجازی و پیامک بود.

شیشه فروش در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته ستاد مدیریت بحران عنوان کرد: از جمله اقداماتی که در زمان وقوع حادثه انجام شد، لغو مرخصی همه اعضای مدیریت بحران و حضور در محل ماموریت، آماده‌باش مراکز بهداشت و درمان، آمادگی دستگاه‌های امدادی جهت کنترل سیل، کسب اطلاع از آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده، تعیین سطح حادثه از طریق شهرستان‌ها مطابق با مدیریت بحران، اعلام وضعیت اضطرار توسط فرمانداری شهرستان‌ها در مناطق، فعالیت بیش از ۳۷۰ تیم تخصصی امدادی متشکل از عوامل هلال احمر، فوریت‌های پزشکی، راهداری، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، آتش‌نشانی، تیم‌های عملیات امدادی، آب، گاز، برق، آب‌ و فاضلاب، دامپزشکی، جهاد کشاورزی، نیروی انتظامی، پلیس راهور و راه و همچنین نیروهای مسلح برای پشتیبانی از عملیات است. همچنین جهت ارتباط مردمی تلفن‌های سامانه‌ای سه شماره‌ای و پنج شماره‌ای مدیریت بحران فعال شدند و فعالیت مرکز هشدار سریع در ستاد مدیریت بحران پیگیری شد.

وی ادامه داد: رفع خطر از روستاهای آسیب‌پذیر در معرض سیل، اسکان بیش از ۴۵۰ نفر به صورت اضطراری در پایگاه‌های امدادی، مساجد و ورزشگاه‌ها، امدادرسانی به ۲۲۰ خودرو در سطح جاده‌ها، بازگشایی به موقع راه‌های سیل برده، قطع گاز و برق در مناطق روستایی پرخطر، هدایت سیل به دشت‌ها و مسیر رودخانه‌ها انجام شد. همچنین ۱۰ محور جاده‌ای به صورت موقت توسط پلیس راه مسدود و پس از حادثه بازگشایی شدند.

شیشه‌فروش با بیان میزان خسارت گفت: طبق گزارشاتی که تاکنون داشته‌ایم میزان خسارت ۹۰۰ میلیارد تومان برآورد شده، که ۶۰۰ میلیارد آن مربوط به آسیب در بخش کشاورزی است و شامل ۴۰۰۰ هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰ هکتار باغات، ۵۰۰ کلونی زنبور عسل، ۳۰ واحد دام و طیور، ۱۰ واحد استخر پرورش ماهی است. همچنین  ۹۸ کیلومتر از راه‌های روستایی، ۶۱ دستگاه پل، ۲۱۳ کیلومتر راه‌های عشایری ۱۲۲۰ راس دام عشایری ۱۷۰ دستگاه چادر عشایری دچار آسیب و خسارت شدند. همچنین ۷۵۰ واحد مسکونی نیاز به تغییر دارند و ۲۵۰ واحد مسکونی باید بازسازی شوند. خوشبختانه با اقدام‌های صورت گرفته مجروح و کشته‌ای در سیلاب‌های اخیر نداشته‌ایم.

وی ادامه داد: اقدامات اولیه جهت رفع این مشکلات انجام شده، تیم‌های بازسازی، شبکه‌های برق، مخابرات و آب به روستاها و شهرها اعزام شدند و تامین اضطراری آب، برق و مخابرات، رسیدگی به امور خسارت‌دیدگان، اسکان اضطراری، تامین نیازهای اولیه امدادی صورت گرفته است. پس از مرحله امداد و نجات در مرحله بازسازی تیم‌های ارزیابی خسارت از جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن و امور عشایر و راهداری به مناطق آسیب‌دیده برای کنترل خسارات و تهیه آمار اعزام شد.

۹۸ درصد از تالاب گاوخونی خشک شده و به رسیدگی فوری نیاز دارد

تالاب گاوخونی

وی با تاکید بر لزوم تامین بودجه جهت فراهم ساختن زیرساخت‌ها بیان کرد: با توجه به اینکه خسارت سیل هرساله در کشور زیاد است و کشور ما در شرایط خشکسالی قرار دارد و در مناطق خشک و کم آب گاهاً سیلاب‌هایی جاری می‌شود، لازم است تا سازمان برنامه و بودجه، سازمان مناطق طبیعی و آبخیزداری کشور، وزارت نیرو و جهاد کشاورزی  اعتباراتی را برای سامان‌دهی رودخانه‌ها و پیشگیری از سیل  به کل کشور اختصاص دهند. زیرا ما هرسال وقوع سیل در کشور را شاهد هستیم و باید یک بار برای همیشه اعتبارات لازم برای پیشگیری از سیل و اجرای طرح‌های آبخیزداری، که نقس بسیار موثری در سیلاب‌ها دارد به استان‌ها داده شود.

وی افزود: در استان اصفهان باید روی ۲ میلیون هکتار از اراضی طرح‌های آبخیزداری اجرا کنیم که این‌ موارد نیاز به ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد و اگر این اعتبار تامین شود، می‌توان اقدامات مناسب در زمینه پیشگیری از سیل را به ثمر رساند. در بخش آبخیزداری اجرای طرح‌های کنترل سیل، احداث سیل‌بندها، سامان‌دهی رودخانه‌ها، هدایت و جمع‌آوری آب‌های سطحی در شهرها و روستاها، تقویت امکانات امداد سیل لازم است. چون تامین آب شرب اصفهان و ۵۸ شهر و ۳۶۰ روستا وابسته به یک سامانه آبرسانی آب شرب است؛ بنابراین برای پیشگیری از حوادثی که ناشی از گل‌آلودگی و مشکل تامین آب شرب است، لازم است تا وزارت نیرو نسبت به تامین اعتبار و تکمیل طرح دوم آبرسانی اصفهان بزرگ اقدام کند.

شیشه‌فروش با اشاره به ارتباط کم‌آبی و وقوع سیل تشریح کرد: خشکسالی و سیل دو روی یک سکه‌اند و باید برای اجرای طرح‌های پیشگیری و کنترل خشکسالی و سیل، به صورت همزمان، در استان اقدام شود. در همین راستا از وزارت نیرو درخواست داریم در اجرای طرح‌های احیای رودخانه زاینده‌رود و احیای تالاب گاوخونی به منظور جلوگیری از فرونشست زمین، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و پیشگیری از افزایش گرد و غبار در استان بودجه لازم را تامین کند. همچنین وزارت نیرو نسبت به تکمیل طرح‌های تامین آب استان، کمک به استان برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و کمک به اجرای طرح‌های تامین آب و تکمیل سدهای مخزنی که برای تامین آب شرب و کشاورزی که در دست اجراست اقدام کند.

وی ادامه داد: سازمان محیط‌زیست باید نسبت به اجرای طرح‌های احیای تالاب گاوخونی به منظور پیشگیری از انتشار گرد و غبار اقدام کند. در این شرایط تلاش شد سیلاب‌های منطقه‌ی ورزنه به سوی تالاب گاوخونی هدایت شود و درصدی از تالاب نم و رطوبت بگیرد؛ اما همچنان  ۹۸ درصد از تالاب خشک است و تامین آب مورد نیاز آن ضرورت دارد. این سیلاب بارش‌های خوبی داشت که به تقویت سفره‌های آب زیرزمینی کمک کرد. به هر حال تاثیرات ۲۰ سال شرایط خشکسالی و افت آب‌های زیرزمینی و فرونشست زمین با یک بار بارندگی جبران نخواهد شد. هرچند بارش‌ها بی‌تاثیر نیست اما باید بارش‌های متعددی صورت بگیرد تا به تقویت آبخوان‌ها منجر شود.

وی درباره نحوه جبران خسارت آسیب ‌دیدگان عنوان کرد: قرار شد تا برای جبران خسارت بخش‌هایی که مشمول بیمه هستند، شرکت‌های بیمه و  بانک کشاورزی، میزان خسارت وارد شده را ارزیابی کنند و مبالغ بیمه به بیمه‌شدگان پرداخت شود. همچنین دستگاه‌های اجرایی مثل جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن و اداره راه، خسارات را بررسی و گزارش‌ها را به تهران ارسال کنند. آمارها در حال جمع‌بندی و ارسال به تهران است تا در اولین فرصت برای بازسازی‌های موثر و کمک کننده، اقدام شود.

خبرنگار: فاطمه لشنی زند

انتهای پیام/

کد خبر: 1149703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =