دولت‌های پس از انقلاب اعتقادی به اسلامی‌سازی دانشگاه نداشتند/ مبنای تاسیس دانشگاه‌ها غیرتوحیدی است

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب گفت: اکثر دولت‌های پس از انقلاب، علاوه بر آن‌که اعتقاد جدی به اسلامی‌سازی دانشگاه نداشتند، فاقد تخصص کافی نیز بودند؛ لذا سیاست‌های درستی اندیشیده و اجرا نشد. 

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی علم‌خواه مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: حل مشکلات هر جامعه‌ای در گرو اولویت‌بندی مسائل موجود در آن است و نمی‌توان بدون برنامه، سراغ این مشکلات رفت و جامعه اسلامی را ارتقا داد. در این هنگام است که نقش اعتقادات و جهان‌بینی توحیدی آشکار می‌شود. 

وی افزود: دانشجویی که در دانشگاه اسلامی مبانی اعتقادی محکمی پیدا می‌کند، فقط به دنبال درس‌خواندن، اخذ مدرک و اشتغال نیست بلکه در ابتدای مسیر، رشته و تخصص دانشگاهی خود را بر اساس نیاز جامعه اسلامی انتخاب می‌کند تا بتواند از مردم خود گره‌گشایی کند. شاگردان امام صادق پیش از آن‌که در رشته‌های مختلف تخصص پیدا کنند، به اعتقادات مسلط می‌شدند. 

علم‌خواه ادامه داد: در سند اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها نسبت به اصلاح اشکالات موجود در همه ابعاد دانشگاهی توجه شده؛ اما متاسفانه تاکنون در این جهت اقدامات موثری صورت نگرفته‌ است. 

او عنوان کرد: مبنای تاسیس دانشگاه‌های ما مادی‌گرایانه و براساس جهان‌بینی غیرتوحیدی است؛ لذا در آن اهداف نیز در جهت منافع افراد و نهادها مشخص می‌شود. در چنین دانشگاهی رشته‌های گوناگون نیز صرفا با شاخصه‌های مادی مانند میزان درآمدزایی و تولید ثروت سنجیده و ایجاد می‌شوند و در این فرآیند به نیازهای مختلف جامعه توجهی نمی‌شود. 

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب گفت: متاسفانه تاکنون مدیریت دانشگاه‌ها و وزارت‌خانه‌های آموزش عالی علوم و بهداشت همت کافی و قصد جدی برای اسلامی‌سازی دانشگاه نداشته‌اند. به همین خاطر دانشگاه‌های ما پس از انقلاب تنها مقداری به لحاظ ظاهری و جهت‌گیری‌های کلی اسلامی شده‌اند اما توفیق قابل توجهی در تحقق سند اسلامی‌سازی دانشگاه حاصل نشده است. 

به گفته وی، اکثر دولت‌های پس از انقلاب، علاوه بر آن‌که اعتقاد جدی به اسلامی‌سازی دانشگاه نداشتند، فاقد تخصص کافی نیز بودند؛ لذا سیاست‌های درستی اندیشیده و اجرا نشد. 

حجت الاسلام علم‌خواه بیان کرد: تحقق دانشگاه اسلامی جز با اعتقاد راسخ دست‌اندرکاران و جای دادن تهذیب نفس در کنار تعلیم علم ممکن نیست؛ زیرا تهذیب نفس است که به علم ما جهت درستی می‌دهد و ملت‌ها را از منافع آن برخوردار می‌سازد. 

او تصریح کرد: مهم‌ترین اولویت در دانشگاه اسلامی علم‌آموزی است. این دانشگاه به غنای علمی دانشجویان خود کمک می‌کند و با جهل که دشمن‌ترین دشمن انسان‌ها است، مبارزه می‌کند. 

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب در پایان تاکید کرد: علمای دینی و حوزوی نقش بسیار مهمی در جریان اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها دارند. فضای دانشگاه ما نهایتا باید به سمت کلاس درس شاخصی که امام صادق (ع) تشکیل می‌داد، برود که این امروز در حوزه‌ها تا حدودی پیاده شده است که نیازمند اجرای آن در دانشگاه‌ها متناسب با رشته‌های خاص خود، نیز هستیم. 

انتهای خبر/

کد خبر: 1150263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =