صدور یک بخشنامه جنجالی در دانشگاه‌های چین/ رشته‌های با اشتغال زیر ۶۰ درصد حذف می‌شوند

مسئولان آموزشی استانی در شرق چین با صدور یک بخشنامه خبر از حذف رشته‌های دانشگاهی با اشتغال کمتر از ۶۰ درصد دادند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مسئولان آموزشی استانی در شرق چین اخیرا با صدور بخشنامه‌ای اعلام کرده‌اند که رشته‌های دانشگاهی بدون شغل را تعلیق یا حذف خواهند کرد.

نرخ بیکاری در چین برای جوانان ۱۶ تا ۲۴ ساله، بر اساس آمارهای رسمی به ۱۹.۹ درصد در چند ماه گذشته رسیده است. به همین دلیل، چین تصمیم گرفته رشته‌های دانشگاهی که برای فارغ‌التحصیلان اشتغال به همراه ندارند را حذف کند.

تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاه هم امسال به بالاترین حد خود رسیده است؛ به طوری که امسال بیش از ۱۰ میلیون نفر از دانشگاه‌های چین فارغ‌التحصیل شدند که یک و نیم میلیون بیشتر از سال گذشته است. داوطلبان بیشتری در حال انتخاب رشته‌های STEM (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) هستند.

در این راستا، استان چینی آنهویی اعلام کرد: رشته‌هایی که کمتر از ۶۰ درصد فارغ‌التحصیلان آن تا سه سال پس از فارغ‌التحصیلی مشغول به کار یا ادامه تحصیل نشوند، تعلیق یا حذف خواهند شد.

حذف ۱۲ رشته به دلیل برآورده نکردن نیازهای اجتماعی

کوانگ گوانگلی رئیس دانشگاه آنهویی از حذف ۱۲ رشته دانشگاهی به دلیل «برآورده نکردن نیازهای اجتماعی» و تعلیق ۴ رشته به دلیل « ناکافی بودن ویژگی‌های متمایز» خبر داد.

گزارشی از عرضه و تقاضای رشته‌های کارشناسی در دانشگاه‌ها و کالج‌ها در سال ۲۰۲۱ نشان داد که رشته‌های حقوق، امور مالی بین‌المللی و مهندسی اطلاعات از نظر آینده شغلی در خطر تعلیق یا حذف هستند. در این گزارش جزئیات نرخ اشتغال رشته‌های در آستانه حذف و تعلیق آمده است که بر اساس آن، اشتغال در رشته حقوق ۵۸.۸۹ درصد، در رشته مهندسی اطلاعات ۵۴ درصد، در رشته بازرگانی و اقتصاد ۵۰ درصد و ترجمه زبان انگلیسی ۴۴ درصد است.

برخی رشته‌های دیگر مانند بیمه، آمار کاربردی، مالیات، هنر و صنایع دستی، زبان کره‌ای، حسابداری و زبان و ادبیات چینی روی مرز اشتغال ۶۰ درصدی قرار دارند. در ادامه این بخشنامه آمده است که حفظ و توسعه برخی رشته‌های کم متقاضی مانند طب سنتی چین، باستان‌شناسی و شعر ضروری است.

اشتغال معیار مناسبی برای ارزیابی رشته‌های دانشگاهی نیست

این بخشنامه از سوی برخی دانشگاهیان مورد انتقاد قرار گرفته است. این افراد معتقدند که نرخ اشتغال نباید به عنوان هدف اصلی دانشگاه‌ها درنظرگرفته شود؛ چرا که ایجاد رشته‌های دانشگاهی فقط با معیار اشتغال‌، دانش‌آموزان را برای انتخاب رشته تحت فشار قرار می‌دهد.

برخی از کارشناسان معتقدند که تضمین نرخ اشتغال ۶۰ درصد برای هر رشته، چالش جدیدی برای شرایط بیکاری فعلی در چین ایجاد خواهد کرد.

استدلال این افراد به نوسانات مشاغل با گذر زمان برمی‌گردد. به این معنا که یک دهه پیش رشته‌هایی مانند مدیریت مالی، بازاریابی، مترجمی زبان انگلیسی، مدیریت بازرگانی و حقوق جزو پنج رشته برتر در سراسر چین بودند؛ اما طرفداران این رشته‌ها به دلایلی مختلفی مانند کرونا و کاهش سفرهای خارجی کاهش یافته‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1152179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =