موسسات کنکور به آموزشِ طوطی‌وار اهمیت می‌دهند/ حذف دروس عمومی از کنکور، به معنای بی‌توجهی به  تدریس نیست

رئیس امور گسترش و استقرار واحدهای آموزشی سما با بیان اینکه تاکنون در موسسات کنکور آموزش طوطی‌وار مورد توجه قرار گرفته است، گفت: حذف دروس عمومی از کنکور به معنای حذف یا کم‌توجهی به این دروس در مدرسه نیست، بلکه دروس عمومی به شکل جدی تدریس می‌شود.

غلامرضا یمینی، رئیس امور گسترش و استقرار واحدهای آموزشی سما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز  درباره روش‌های یادگیری عمیق برای دانش آموزان گفت: بر اساس نظریات روانشناسان یادگیری دو نوع مدل یادگیری معنادار و طوطی‌وار تعریف شده است. تاکنون در موسسات کنکور یادگیری طوطی‌وار مورد توجه قرار گرفته و این نوع آموزش نتوانسته در یادگیری عمیق دانش آموزان تاثیرگذار باشد، چون در سال‌های اخیر تدریس در راستای موفقیت در کنکور و یادگیری طوطی‌وار اتفاق افتاده است.

وی افزود: باید نقش معلم در مدرسه برای یادگیری تاثیرگذار مورد توجه قرار بگیرد. در واقع توجه به هسته فنی یعنی  یادهی و یادگیری در برنامه درسی از اهمیت برخوردار است و معلم برای تحقق این مهم باید با برنامه درسی آشنا و مهارت‌های تدریس در قالب مشارکت دانش آموزان در امر یادگیری را مورد توجه قرار دهد.

 بستر مشارکت دانش آموز در امر یادگیری مهیا شود

یمینی تاکید کرد: در حوزه‌های یادگیری ایجاد بستر در تولید و غنی‌سازی محتوا مورد توجه قرار بگیرد. معلم باید بستر مشارکت یادگیری دانش آموز را مهیا کرده و در غنی‌سازی محتوای یادگیری موثر عمل کند و آنها را در امر یادگیری و یاددهی مشارکت دهند. برای مثال در دوره ابتدایی برای غنی‌سازی تولید محتوا می‌توان به صورت تلفیقی عمل کرد و دانش آموزان را درگیر فرآیند آموزش با کسب مهارت های لازم، تعمیق یادگیری یا تغییر رفتار به دست می آید.

یادگیری عمیق دروس عمومی در تغییرات کنکور مورد توجه است

رئیس امور گسترش و استقرار واحدهای آموزشی سما درباره حذف دروس عمومی از کنکور سراسری و تاثیرات آن در روند آموزش در مدارس تاکید کرد:  این اقدام به معنای حذف دروس نیست و در کنکور محتوای این دروس حذف نمی‌شود و دانش آموزان برای کسب مهارت‌های فنی و تخصصی باید بتوانند پیش نیاز لازم برای دروس دانشگاهی را بگذرانند. حذف دروس عمومی از کنکور به معنای حذف یا کم توجهی به آن در مدرسه نیست، بلکه با توجه به اهمیت دروس عمومی در ایجاد دانش، نگرش و مهارت جهت زندگی آتی دانش آموز مورد توجه جدی تر قرار می گیردو فقط در سطح یک آزمون تنزل پیدا نمی کند.

به گفته وی وقتی یادگیری هدف باشد، طبیعتا غنی‌سازی محتوا و روش‌های ارزشیابی و متدولوژی مورد توجه قرار می‌گیرد. حذف دروس عمومی در کنکور به معنای بی‌توجهی به این دروس نیست و مدرسه در این دروس یادگیری عمیق را هدف قرار داده است.

رئیس امور گسترش و استقرار واحدهای آموزشی سما یکی از رویکردهای جدید آموزش برنامه درسی تلفیقی است، افزود: معلم در روند آموزش بایستی توجه به مهارت‌های حل مساله را در بین دانش آموزان تقویت کند.

توجه به توسعه ابزار هوشمند برای غنی‌سازی محتوای آموزشی

وی درباره ضرورت هوشمندسازی مدارس تاکید کرد: استفاده از ابزارهای دیجیتال بسترهای لازم را جهت  تسهیل امر آموزش و فعالیت تربیتی را فراهم می کند.. بی‌شک با نگاه به آینده باید مدیران و عوامل تربیتی مدارس زیرساخت، مهارت و بستر لازم را فراهم کنند. در اصل ابزار هوشمند و دیجیتال یکی از عوامل موثر به همراه معلم و دانش آموز در غنی‌سازی محتوا، آموزش و یادگیری است.

یمینی درباره افزایش تعداد مدارس سما گفت: بی‌شک توسعه کمی به همراه ارتقای کیفیت مورد توجه قرار می‌گیرد. هر یک از مدارس باید از استانداردهای لازم برخوردار و اقدامات مطالعاتی انجام شود تا سازمان سما به دنبال توسعه کمی همراه با ارتقای کیفیت باشد. در سالجاری شورای راهبردی و طرح‌های توجیهی برای توسعه تعداد کمی و کیفیت مدارس سما برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1153610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =