تحریم‌ها و نبود مواد اصل، عمده مشکل برای فعالیت در زمینه نانو/ کاهش بروکراسی اداری برای فعالیت های دانش بنیان را خواستاریم

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت تحریم‌ها و نبود مواد اصل را عمده مشکل در زمینه فعالیت در عرصه نانو دانست و افزود:برای توسعه فعالیت‌های شرکت های دانش بنیان کاهش بورکراسی اداری در راستای  خودکفایی کشور موثر است.

شهاب شریعتی، مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت درباره اقدامات در عرصه نانو به خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: با توجه به ضرورت کاربردی کردن نتایج تحقیقاتی و برای بهره­وری از دانش تخصصی به منظور رفع نیازهای صنعت و جامعه، تلاش شد در قالب ایجاد واحد فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، برخی نانوذرات که کاربری و فواید آنها در فرآیندهای کاتالیزوری و سنتز مواد و حذف آلاینده‌های محیط، طی پروژه‌های تحقیقاتی مختلف به اثبات رسیده بود سنتز و برای جامعه هدف (محققان و دانشجویان و صنایع) عرضه شوند.

وی درباره اقدامات انجام شده در زمینه نانو افزود: نانوساختارهای مغناطیسی اکسید آهن به دلیل نسبت سطح به حجم بالا و سهولت جداسازی از محلول کاربرد گسترده‌ای را در توسعه شیمی سبز پیدا کردند. این نانوساختارها به دلیل خواص ویژه و منحصر به فرد خود، در فرآیندهای کاتالیستی طی سنتز بسیاری از مواد شیمیایی، در حذف ترکیبات آلاینده از محیط و فرآیندهای تصفیه، در فرآیندهای دارورسانی هدفمند و در استخراج انواع ترکیبات کاربرد دارند.

شریعتی ادامه داد: به منظور بهبود خواص نانوساختارهای مغناطیسی و افزایش پایداری نانوذرات مغناطیسی اکسید آهن در مقابل اکسایش و سایر فرآیندهای محتمل، سطح نانوذرات از طریق ایجاد پیوند با گروه‌های عاملی مناسب اصلاح شد. انواعی از نانوساختارهای مغناطیسی شامل هسته مغناطیسی Fe۳O۴، هسته آهن پوشش­دار شده با سیلیکا،نانومزوپورهای مغناطیسی سیلیکاتی (MCM، SBA، KIT-۶) و کربنی (CMK) به همراه گروه‌های عاملی مناسب با قابلیت کاربرد به عنوان کاتالیزور در فرآیندهای شیمیایی و نیز جاذب برای حذف آلاینده ­ها سنتز و تولید شدند. از جمله مزوپورهای MCM-۴۸،MCM-۴۱،Kit-۶ ، SBA-۱۵،SBA-۳  و نیز مزوپورهای عامل‌دار شده با گروه­های تیول، سولفونیک اسید و پروپیل آمین، انواع نانوذرات و نانوکامپوزیت‌های مغناطیسیFe۳O۴ ، Fe۳O۴@SiO۲، Fe۳O۴@CNT، Fe۳O۴@SiO۲@Kit-۶ MNCs و محصولات عامل­دار شده آ­نها، Fe۳O۴@Ag MNPs،   گرافن اکسید مغناطیسی در مقیاس پایلوت  و تحت حمایت مرکز رشد دانشگاه تولید شدند که برخی از آنها صرفا مبتنی‌بر دستاوردهای تحقیقاتی داخلی بوده است. شروع فعالیت نخست به صورت هسته فناور از سال ۱۳۹۵و پس از آن تبدیل به شرکت فناور با استقرار در مرکز رشد دانشگاه صورت پذیرفت.

تحریم‌ها و نبود مواد اصل عمده مشکل در زمینه فعالیت در عرصه نانو

وی درباره تولیدات در عرصه صنعت  و اقدامات انجام شده گفت: نانوساختارهای مغناطیسی مورد اشاره به صورت انبوه تولید نشده بلکه در مقیاسی کوچک متناسب با سفارش‌های دریافتی، سنتز ارائه می‌شوند. قیمت بالای مواد اولیه و تجهیزات ناشی از پیامدهای تحریم، وجود برخی مود اولیه غیر اصل در بازار، تخصصی بودن جامعه هدف و مشکلات مربوط به بازاریابی، موارد مالیاتی و... از جمله مشکلات موجود است. فضای کارگاهی، آزمایشگاهی، تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز برای سنتز و تولید از اهمیت برخوردار است.

پروژه‌های دانشجویی به سمت حل مسائل جامعه و صنعت

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت درباره طرح‌های دانشگاه آزاد و حمایت‌ها و نارسایی‌های موجود تاکید کرد: در سال­های اخیر اقدامات مناسب در راستای ایجاد محصولات کاربردی و انجام تحقیقات و پژوهش­های بازارمحور در دانشگاه آزاد اسلامی از طریق ابلاغ بخشنامه­­های حمایتی مناسب، هدایت پروژه‌های دانشجویی به سمت حل مسائل جامعه و صنعت، بخشنامه­های حمایتی دانشجویان و اعضای هیات علمی فناور، توسعه مراکز رشد و سراهای نوآوری و.... صورت پذیرفته است.

نگرش و برنامه ریزی  بلند­مدت برای خروجی فعالیت‌های فناورانه موثر است

شریعتی افزود: فعالیت برای بالفعل کردن توانمندی­های محققان و دانشجویان دانشگاه درراستای تولید محصولات و خدمات کاربردی دانش­محور که بتوانند نیاز صنایع کشور و جامعه را مرتفع سازند وجود دارد و در این راستا قطعا واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور می­توانند با بهره­گیری از ظرفیت‌های انسانی، زیرساخت­های آزمایشگاهی و کارگاهی، مراکز رشد، مراکز تحقیقاتی و ... خود و تخصیص ظرفیت­های آزاد آنها به اعضای هیات علمی، دانشجویان و علاقمندان حوزه فناوری و پژوهش و انجام حمایت قانونی و تسهیل‌گرایانه از فعالیت و با نگرشی بلند­مدت به خروجی فعالیت‌های فناورانه راه را در مسیر توسعه محصولات و دستیابی به نتایجی ارزشمند مهیا سازند.

کاهش بورکراسی اداری در راستای  خودکفایی کشور

به گفته وی قطعا کاهش بورکراسی اداری در سازمان­های مربوطه برای اخذ تاییدیه و مجوزهای لازم، مراحل پیشروی تولیدکنندگان و فناورانی که خدمات دانش بنیان ارائه می‌دهند را کوتاه­تر کرده و حمایت می‌تواند در راه خودکفایی کشور از واردات و در گامی دیگر عرضه محصولات داخلی به خارج مثمرثمر باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1156082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =