دلیل عدم توجه صنعت به راکتورهای مهار آلودگی هوا چیست؟

رئیس مرکز تحقیقات فمتو دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز از عدم توجه صنعت به راکتورها مهار آلودگی هوا به رغم وجود معضلات آلودگی هوا فراوان در کشور خبر داد و افزود: اغلب کارخانه‌ها تولید فرمالین داشته و راکتور بر پایه فناوری نانو، غلظت فرمالین را کاهش می‌دهد.

سعید پرهوده، رئیس مرکز تحقیقات فمتو دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره راکتورهای تولید شده برای مهار گازهای مخرب محیط زیست از سوی پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی گفت: گازهای محیط زیستی مخرب با ترکیبات سمی از طریق استفاده از راکتورهای محیط زیستی تجزیه و بی‌خطر می‌شوند. اغلب کارخانه‌ها تولید فرمالین داشته و راکتور بر پایه فناوری نانو طراحی شده و ۴ نمونه از راکتور برای یک کارخانه‌ نصب شده و غلظت فرمالین از ۷۶۰ ppn در ورودی راکتورها به زیر ۷pp  رسیده است.

 رئیس مرکز تحقیقات فمتو دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز افزود: این راکتور  برای اولین بار در کشور کاملا بومی، طراحی و ساخت شده و  مشابه در دنیا وجود دارد، اما این راکتور به طور کامل از سوی مرکز تحقیقات فمتو وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز برای اولین بار  ساخته شده است.

پرهوده با بیان اینکه با  کارخانجات صنعتی برای حذف آلاینده‌های گازی تعامل ایجاد شده و با عقد قراردادها راکتورها در اختیار قرار می‌گیرد، ادامه داد: راکتورها در نقاط مختلف مورد استفاده قرار گرفته و وابسته به آلاینده‌های صنعت تجهیزات طراحی شده تا بتوان این راکتورها را برای فضاهای متعدد کاهش میزان آلودگی هوا مورد استفاده قرار داد.

وی درباره کم و کیف استفاده در صنعت در ابعاد کلان تاکید کرد: کارخانه صنایع پتروشیمی سینا در حال استفاده از این راکتور است و دو  خروجی گاز به ابعاد ۲۴۰ متر مکعب در ساعت مورد استفاده قرار گرفته و غلظت آلاینده‌های فرمالین از ۷۶۰ppn  به زیر ۷ ppn رسیده است. سایر آلاینده‌ها همچون دی اکسیدکربن هم جزو عمده آلاینده‌ها باعث آلودگی هوا شده و راکتورها برای تصفیه هوا موثر هستند و هم اکنون با دو کارخانه دیگر هم  عقد قرار داد انجام شده است.

رئیس مرکز تحقیقات فمتو دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز درباره چرایی عدم توجه صنعت به این راکتورها به رغم وجود معضلات آلودگی هوا فراوان در کشور گفت: مردم شهر  باید مطالبه گر باشند و از سوی دیگر اگر سازمان محیط زیست به کارخانه‌های تولید آلودگی اخطار داده و  پیگیری شورای شهر باشد، طبیعتا آلاینده ها  را  می توان از  کارخانه خارج کرد. با این تفاسیر اگر نهادهای نظارتی به ویژه سازمان‌های نظارتی مطالبه گر باشند، طبیعتا تجهیزات مورد توجه قرار می‌گیرد. دستگاه‌های نظارتی برای ارتقای کیفیت هوا باید صنایع را مورد توجه قرار دهند.

پرهوده تاکید کرد: این راکتور طراحی انحصاری مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی است، اما مشابه خارجی داشته و قیمت‌های راکتورهای داخلی مقرون به صرفه و ارزان است.

به گفته وی برای اینکه صنعتگر و نهادهای نظارتی به چنین راکتور دوستدار محیط زیست شناخت یابند مردم باید مطالبه گر باشند، البته سازمان محیط زیست هم وام‌های کم بهره در این زمینه اختصاص داده و می‌توان از ظرفیت رسانه‌ها برای شناخت بیش از پیش فناوری و نیازهای جامعه موثر عمل کند.

انتهای پیام/  

کد خبر: 1156180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =