آغاز به کار زیست‌بوم نشان استاندارد «طیب» در استان اصفهان

اولین جلسه هماهنگی کارگزاران و نمایندگان مؤسسه کیفیت رضوی با حضور اساتید دانشگاه، نمایندگان نهادهای متولی استان، نمایندگان آستان قدس رضوی و مدیرکل مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز از اصفهان، کیفیت‌بخشی به محصولات و خدمات همواره از دغدغه‌های اصلی مصرف‌کنندگان ایرانی بوده و بر همین اساس ایجاد یک نظام کیفی برای ارزیابی محصولات بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در همین راستا مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی و در ادامه مؤسسه کیفیت رضوی زیر نظر آستان قدس رضوی از سال ۱۳۹۴ فرآیند طراحی «نشان طیب» را آغاز کردند.

طیب، استانداردی برای همه ابعاد زندگی

در همین راستا مدیرعامل مؤسسه کیفیت رضوی در اولین جلسه هماهنگی کارگزاران و نمایندگان مؤسسه کیفیت رضوی گفت: مؤسسه کیفیت رضوی زیر نظر آستان قدس رضوی با مأموریت توسعه «نشان طیب» در حوزه‌های مختلف زندگی و تجاری‌سازی در سطح ملی و بین‌المللی شروع به کار کرد. هدف این برنامه، استانداردسازی سبک زندگی اسلامی و الگوسازی از حیات طیبه با نگاهی جامع به مفهوم کیفیت بوده است.

حسین زمانی افزود: در تفاهم‌نامه‌ای که در سال ۱۴۰۰ با دانشگاه آزاد اسلامی امضا کردیم، مقرر شد در هر استانی که ورود پیدا کردیم، دانشگاه آزاد اسلامی مرکز فعالیت‌های ما باشد.

وی ادامه داد: نشان طیب نه فقط استاندارد محصولات و خدمات، بلکه استانداردی برای زندگی است. هدف ما ارتقای کیفیت زندگی برای جامعه بشری است؛ پس باید معیارهای جهانی را نیز مد نظر قرار دهیم.

زمانی تصریح کرد: رویکرد ما جهانی‌سازی نشان طیب با محوریت جمهوری اسلامی ایران است. «سازمان طیب» باید تا ۲ سال آتی ایجاد شده و اقدامات لازم برای ایجاد آگاهی عمومی در خصوص نشان طیب صورت گیرد.

آغاز به کار زیست‌بوم نشان استاندارد «طیب» در استان اصفهان

استانداردسازی بر اساس حلیت، سلامت، اصالت، برکت و جذابیت

سید سعید امامی عضو هیأت مدیره مؤسسه کیفیت رضوی با اشاره به فرآیند رتبه‌بندی محصولات و خدمات بر اساس نشان طیب بیان کرد: نشان طیب برای رسیدن به اهداف خود، رتبه‌بندی را بر اساس نشانه‌گذاری را تدوین کرده است. نشان طیب فراتر از «نشان حلال» که امروزه در دنیا مطرح است به استانداردسازی می‌پردازد و حلال بودن تنها یکی از ابعاد کیفی در رتبه‌بندی محصولات و خدمات بر اساس نشان طیب است.

وی اضافه کرد: تدوین نظام استاندارد برای محصولات در قالب نشان طیب، بر اساس معیارهای پنج‌گانه حلیت، سلامت، اصالت، برکت و جذابیت است که نه تنها محصولات غذایی و مصرفی را در بر می‌گیرد، بلکه حوزه‌هایی چون مسکن طیب، انیمیشن طیب و سازمان طیب را نیز شامل می‌شود.

امامی با تشریح معیارهای پنج‌گانه نشان طیب گفت: در نشان طیب، معیار حلیت شامل شاخص‌های «مجوزهای قانونی و شرعی، حقوق عمومی، حقوق و حدود کسب و کار، حقوق کارکنان و مشتریان و مواد اولیه و فرآیندها»، معیار سلامت شامل «کارکنان و محیط کار، مواد اولیه و محصولات و محیط زیست»، معیار برکت شامل «ارزش افزوده اقتصادی، اثرگذاری، ارزش افزوده غذایی و نظام مدیریتی»، معیار اصالت شامل «مطابق طبع بودن، طبیعی بودن، بومی بودن و اصالت مجوزها، مواد اولیه و فرآیندها» و در نهایت معیار جذابیت شامل «نظم و انضباط، زیبایی و آراستگی، شادابی و تندرستی و ویژگی‌های حسی و فیزیکی» است.

همکاری استانداری، شهرداری و اتاق بازرگانی با توسعه نشان طیب

لیلا لندی اصفهانی نماینده مؤسسه کیفیت رضوی در استان اصفهان تصریح کرد: هدف این جلسه توسعه دامنه پوشش نشان طیب در استان اصفهان است. شورای طیب در استان اصفهان راه‌اندازی شده و میزبان آن نیز دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان است. وظیفه این شورا در استان، مرتبط کردن شبکه‌های همکار است و موضوعاتی مثل برگزاری جلسات علمی و تدوین استانداردها، ارزیابی محصولات و خدمات، آموزش و توسعه بازار را برعهده دارد. این شورا اعضای مختلفی دارد که شامل شخصیت‌های علمی و نمایندگان نهادهای متولی در استان است.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان گفت: جلسه امروز در استان اصفهان برای ایجاد هماهنگی میان کارگزاران و سیاست‌گذاران برگزار شد. ساختار زیست بوم طیب از اواخر سال ۱۴۰۰ شکل گرفت و امروز علاوه بر حضور چهره‌های علمی از رشته‌های مختلف، شاهد حضور نمایندگان استانداری، شهرداری، اتاق بازرگانی و آستان قدس رضوی در استان اصفهان بودیم.

آغاز به کار زیست‌بوم نشان استاندارد «طیب» در استان اصفهان

همکاری دانشگاه آزاد با نشان طیب در حوزه آموزشی و آزمایشگاهی

محمدجواد فرهنگ در حاشیه این جلسه اظهار کرد: اهمیت نشان طیب، موجب انعقاد تفاهم‌نامه‌ای میان دانشگاه آزاد اسلامی و مؤسسه کیفیت رضوی در سال گذشته شد. این تفاهم‌نامه به دنبال همکاری علمی، پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی با توسعه نشان طیب در کشور است. این نشان در جهت ارتقای سلامت عمومی و کیفیت غذا و سبک زندگی در کشور طراحی شده و این رسالت هم‌راستا با اهداف اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی است.

رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: دانشگاه می‌تواند نقش مهمی در معرفی نشان طیب در داخل و خارج از کشور ایفا کند. پتانسیل‌های علمی دانشگاه آزاد اعم از شرکت‌های دانش‌بنیان، اعضای هیأت‌علمی، آزمایشگاه‌های تخصصی و ... می‌توانند کمک شایانی به فعالیت‌های مؤسسه کیفیت رضوی داشته باشد. برای مثال در دانشگاه آزاد واحد اصفهان، شرکت معیار دانش پارس به عنوان یکی از برترین آزمایشگاه‌های سنجش کیفیت ایران و تنها دارنده استاندارد تولید مواد مرجع گواهی شده (CRM) در خاورمیانه، به ارائه خدمات فنی به زیست‌بوم طیب خواهد پرداخت.

فرهنگ در پایان گفت: اولین هدف دانشگاه آزاد اسلامی از این همکاری، تضمین کیفیت زندگی برای مردم است. دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان دانشگاه نسل چهارم، برای خود رسالت اجتماعی قائل است و همکاری‌ها با مؤسسه کیفیت رضوی هرچند در ابعاد آموزشی و آزمایشگاهی می‌تواند دارای ابعاد اقتصادی نیز داشته باشد، اما هدف اصلی دانشگاه پاسخ‌گویی به نیاز جامعه در حوزه سبک زندگی سالم است.

خبرنگار: امید ابراهیمی

انتهای پیام./

کد خبر: 1156926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =