پایان تاریخ مصرف محافظه‌کاران در انگلستان/ نخست وزیر بعدی مشخص است

سفیر پیشین ایران در فرانسه معتقد است که با عملکرد ضعیف حزب محافظه‌کاران در سیاست، آینده انگلستان بیش از هر زمانی قابل حدس است.

ابوالقاسم دلفی، سفیر پیشین ایران در فرانسه و کارشناس مسائل بین الملل و اروپا در گفتگو با خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز درباره استعفای زودهنگام نخست وزیر انگلستان گفت: لیز تراس در دوره سخت اقتصادی به روی کارآمد و با ۸۰هزار رای مجلس نخست وزیر شد.

وی ادامه داد: تراس بعد از به قدرت رسیدنش به عنوان نخست وزیر با مرگ ملکه انگلستان روبرو شد که کشور تا مدت‌ها تعطیل شد و او می‌توانست از این قضیه به عنوان یک فرصت استفاده کند و برنامه‌هایش را برای بهبود اوضاع عملی کند اما بدلیل کم تجربه بودن، نتوانست از این فرصت به خوبی استفاده کند؛ او بسیار پرادعا و مسمم بود که مشکلات انگلستان از جمله مسائل اقتصادی را حل می‌کند اما از همان ابتدا ناکام ماند.

کارشناس مسائل بین الملل و اروپا با ذکر این نکته که برنامه‌های لیز تزاس با مشکلات متعدد روبرو بود، افزود: انگلستان چند مشکل اساسی دارد: برگزیت (خروج از اتحادیه اروپا)، هزینه خروج از اتحادیه، بحران اوکراین و قیمت بالای سوخت و انرژی، چند مورد آن است که لیز تراس و سیاست‌هایش توان حل آنها را نداشت؛ مشکلاتی که حتی نخست وزیر پیشین، بوریس جانسون را هم با چالش روبرو کرده بود.

دلفی افزود: به دلیل موفقیت‌های پی‌درپی حزب کارگر در سال‌های گذشته و کسب مقبولیت بیشتر، حزب محافظه‌کار احساس خطر کرده و برای ماندن در چرخه رقابت، دست به تغییر نخست وزیر زدند و تراس را به‌جای جانسون بر صندلی قدرت نشاندند، همچنین از سویی دیگر حزب کارگر درخواست برگزاری زود هنگام انتخابات را دارد تا حزب محافظه کار بشتر در لای منگنه قرار بگیرد، به هرحال تاثیر فشار رقابتی حزب کارگر بر ضعف کارکرد سیاسی حزب کارگر غیر قابل انکار نیست؛ همچنین حزب محافظه کار امیداوار بود که با آمدن یک خانم به عنوان سومین نخست‌وزیر زن انگلستان، شرایط را کمی بهبود ببخشد که اینگونه نشد.

سفیر پیشین ایران با بیان اینکه همه شعارها و وعده وعیدهای تراس درباره ماندگاریش در قدرت تمامش پوچ بود، اظهار کرد: محافظه کاران حساب ویژه‌ای روی او باز کرده بودند که بتوانند جایگاه آینده حزب خود را به وسیله تراس محکم‌تر کنند اما هرچه که بود احتمالا شاهد پایان تاریخ مصرف حزب محافظه کار خواهیم بود.

دلفی در پاسخ به این سوال که بعد از لیز تراس چه کسی شانس نخست‌وزیری دارد؛ گفت: احتمالا بوریس جانسون دوباره بازخواهد گشت که با آمدن او وضعیت محافظه‌کاران تغیر آنچنانی نخواهد کرد؛ همچنین ریشی سوناک، وزیر اقتصاد پیشین و رقیب شکست خورده تراس نیز احتمال پیروزی را دارد که در هر حال دستاوردی برای محافظه کاران وجود ندارد.

وی در انتها افزود: شایعاتی مبنی بر اختلاف بین پادشاه جدید بریتانیا(چارلز سوم) و لیز تراس وجود دارد که قابل بررسی است اما طبق قانون، پادشاه یا ملکه تاثیر مستقیم بر ماندن یا رفتن نخست وزیر ندارد؛ به هرحال ممکن است در پشت پرده یک سری اتفاقاتی رخ بدهد که از چشم رسانه‌ها نیز دور بماند اما هم چارلز سوم و هم لیز تراس از جایگاه سیاسی مستحکمی برخوردار نبودند که دچار اختلاف نظر شدید شوند اما به‌طور کلی ممکن است نظر پادشاه به صورت غیرمستقیم در سیاست تاثیر گزار باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1157067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =