ابطال بخشی از آیین‌نامه تبعیض‌آمیز وزارت علوم/ ایجاد محدودیت در پذیرش دانشجوی دکتری استعداد درخشان غیرقانونی است

دیوان عدالت اداری با صدور حکمی اعلام کرد که ایجاد محدودیت در پذیرش دانشجوی استعداد درخشان بدون آزمون برای دانشگاه‌های پیام‌نور، آزاد اسلامی، غیردولتی-غیرانتفاعی و پردیس‌های بین‌المللی خودگردان مبنای قانونی ندارد و تبعیض محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، پذیرش دکتری بدون آزمون که با نام دکتری استعداد درخشان هم شناخته می‌شود، یکی از راه‌های ورود به دوره دکتری تخصصی (Ph.D) است. پذیرش دکتری استعداد درخشان هم در دانشگاه‌های سراسری و هم در دانشگاه آزاد اسلامی صورت می‌گیرد.

بر اساس ماده یک آیین‌نامه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان دانشگاه اختیار دارد حداکثر معادل ۲۰ درصد از ظرفیت پذیرش با آزمون شیوه آموزشی-پژوهشی دوره روزانه دکتری خود را در هر کد رشته محل تحصیل را از بین دانش‌آموختگان دوره کارشناسی ارشد داخل کشور و مورد تایید وزارت به صورت مازاد بر ظرفیت با رعایت شرایطی پذیرش کند.

در تبصره یک این ماده آمده است که دانشگاه پیام‌نور، آزاد اسلامی، غیردولتی-غیرانتفاعی و پردیس‌های بین‌المللی (خودگردان) مجاز به استفاده از این آیین‌نامه برای پذیرش استعدادهای درخشان در دوره دکتری نیستند.

این آیین‌نامه مورد شکایت قرار گرفته و به دیوان عدالت اداری ارجاع شد. در شکایت آمده است که این تبصره از آیین‌نامه برخلاف شرع و قانون است؛ چرا که منافی قاعده «لاضرر و لاضرار» است. از طرف دیگر هم تصویب تبصره یک ماه یک آیین‌نامه آیین‌نامه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در دوره تحصیلی دکتری برخلاف عدالت آموزشی و به ضرر نخبگان علمی کشور است.

وزارت علوم: تبعیضی در آیین‌نامه پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون وجود ندارد 

مدیرکل حقوقی وزارت علوم در پاسخ به این شکایت توضیح داد که شناسایی و حمایت از استعدادهای درخشان بر اساس بند پنج ماه سه قانون مصوب سال ۹۳ در مجلس، بر عهده وزارت علوم است. این وزارتخانه هم در راستای تعیین سیاست‌ها و شکوفاسازی استعدادهای درخشان، شورای هدایت استعدادهای درخشان را با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در مردادماه ۸۱ تشکیل داد. این تبصره هم از سوی شورای هدایت استعدادهای درخشان با توجه به اختیارات معین و به منظور حمایت هدفمند از نخبگان و نوآروان علمی افزوده شده است و هیچ‌گونه تبعیضی در آن وجود ندارد.

در ادامه این جوابیه آمده است که شیوه پذیرش دکتری بدون آزمون در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است. برای مثال دانشگاه سراسری دوره روزانه از طریق آیین‌نامه استعدادهای درخشان وزارت علوم (آیین‌نامه مورد بحث)، پردیس‌های بین‌المللی دانشگاه‌های سراسری مانند پردیس کیش و قشم دانشگاه تهران از طریق آزمون اختصاصی، دانشگاه آزاد از طریق آیین‌نامه استعداد درخشان دانشگاه آزاد، دانشگاه پیام‌نور به دلیل نیمه حضوری بودن فراخوانی برای پذیرش دکتری بدون آزمون ندارد و در نتیجه پذیرش دانشجو دکتری در مقطع دکتری بر اساس دفترچه انتخاب انجام می‌شود.

بنابراین پذیرش از طریق این آیین‌نامه فقط برای دوره‌های روزانه و غیرانتفاعی دانشگاه‌ها و موسسات آمـوزش عالی است. به عـبارت دیگر، دانشگـاه‌های پیام‌نـور، آزاد اسلامی، علمـی- کاربـردی، غیرانتفاعی مجازی، دانشگاه‌های دولتی در دوره‌های نوبت دوم، الکترونیکی(مجازی)، نیمه حضوری، پردیس‌های بین‌المللی(خودگردان) و پژوهش‌محور، مجاز به استفاده از آیین نامه یاد شده برای پذیرش بدون آزمون استعداد درخشان نیستند.

تبصره یک ماده یک آیین‌نامه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان دانشگاه خلاف شرع نیست

قائم مقام دبیر شورای نگهبان درباره جنبه شرعی این آیین‌نامه اعلام کرد که مواد و تبصره مورد شکایت خلاف شرع شناخته نشد. تشخیص قانونی بودن آن برعهده دیوان عدالت اداری است؛ اما هیئت عمومی دیوان عدالت اداری پس از بررسی این شکایت و پاسخ وزارت علوم، تبصره آیین‌نامه دکتری را باطل کرد.

ایجاد محدودیت در پذیرش دانشجوی استعداد درخشان بدون آزمون برای دانشگاه‌های پیام‌نور، آزاد اسلامی، غیردولتی-غیرانتفاعی و پردیس‌های بین‌المللی خودگردان مبنای قانونی ندارد و تبعیض محسوب می‌شود. به همین دلیل، تبصره یک ماده یک آیین‌نامه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در دوره تحصیلی دکتری مصوب سال ۹۳ شورای هدایت استعدادهای درخشان با بند ۹ اصل سوم قانون اساسی مغایرت دارد و ابطال می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1157320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • فتانه IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
      0 0
      این آیین نامه خودش کل تبعیض هست. نمی خواین برش دارید براش توجیه نیارید لطفا. کی گفته نمرات ترم دانشجو لزوما نشان‌دهنده میزان استعداد اوست؟! خیلیا از راههای غیر قانونی از اساتید نمره بالا می گیرن ؛ خیلیا ممکنه تو یک‌مقطعی از تحصیلشون در دانشگاه با یک‌مسئله شخصی مواجه بشن که نتونن اوندطور که باید و شاید نمرات عالی از ترمشون کسب کنن ؛ به هر حال خود این کنکور یک فرصت مساوی باید باشه برای همه فارغ التحصیلانی که مجاز به نام نویسی در کنکور دکتری بودند و این اصلا صحیح نیست که حق بقیه خورده بشه بخاطر عده ای ! اگر اونها واقعا استعداد درخشان هستن پس در کنکور هم استعدادشان رو نشون بدن ! در واقع کنکور اگر وسیله محک هست باید برای همه باشه و نه اینکه اقلیتی ازش معاف بشن !