تصمیم حاشیه‌ساز وزارت علوم برای ایجاد دفتر نیروهای مسلح در دانشگاه‌ها/ مخالفان و موافقان چه می‌گویند؟

مسئولان وزارت علوم معتقدند که ایجاد دفتر نیروهای مسلح در دانشگاه اهداف علمی- پژوهشی داشته و غیرنظامی است؛ اما برخی کارشناسان بر این باورند این تصمیم در شرایط فعلی کشور به ناامنی‌ها دامن می‌زند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، وزارت علوم هفته گذشته اعلام کرد که قرار است دفتر نیروهای مسلح در دانشگاه‌ها افتتاح شود. این خبر با واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی مطرح شد. برخی از کاربران این تصمیم را در شرایط فعلی کشور و با توجه به تجمعات حاشیه‌ساز دانشگاه‌ها در یک ماه گذشته، مورد انتقاد قرار دادند. مسئولان وزارت علوم و برخی نمایندگان مجلس در پاسخ‌ به این انتقادات، ایجاد دفاتر نیروهای مسلح در دانشگاه را در راستای تسهیل سربازی دانشجویان و امری علمی معرفی کردند.

با این حال انتقادات از سوی رسانه‌ها و مسئولان سابق وزارت علوم ادامه یافت. روزنامه شرق در مصاحبه با غلامرضا ظریفیان معاون وزیر علوم در دولت هفتم، با اشاره به حوادث کوی دانشگاه تهران سال ۷۸، تداخل نیروهای مسلح در دانشگاه را مخرب توصیف کرد.

تصمیم حاشیه‌ساز وزارت علوم برای ایجاد دفتر نیروهای مسلح در دانشگاه‌ها/ مخالفان و موافقان چه می‌گویند؟

محمود صادقی نماینده سابق مجلس در حساب توئیتری خود، اظهارات وزیر علوم درباره راه‌اندازی دفاتر نیروهای مسلح در دانشگاه‌ها را نگران‌کننده دانست و پرسید «آیا پیگیری امریه و تفاهم‌نامه به دفتر مخصوص نیاز دارد؟»

 تصمیم حاشیه‌ساز وزارت علوم برای ایجاد دفتر نیروهای مسلح در دانشگاه‌ها/ مخالفان و موافقان چه می‌گویند؟

اقتصادنیوز هم در واکنش به این تصمیم وزارت علوم، نوشت که توجیه علمی بودن برای ایجاد دفاتر تعامل نیروهای مسلح در دانشگاه غیرقابل باور است. 

تصمیم حاشیه‌ساز وزارت علوم برای ایجاد دفتر نیروهای مسلح در دانشگاه‌ها/ مخالفان و موافقان چه می‌گویند؟

توئیت فوق به مصاحبه اخیر مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برمی‌گردد که در آن ادعا کرده بود هدف چنین طرحی افزایش تعاملات بین دانشگاه و نیروهای مسلح است. برخی از طرح‌های پژوهشی نیروهای مسلح از طریق دانشگاه‌ها انجام می‌شود. به طور مثال در ساخت پهبادها، مسلما با نخبگان دانشگاهی کار انجام می‌شود. در این طرح نیز برای تقویت کارهای پژوهشی و بهتر شدن آن این ارتباط برقرار می‌شود تا راحت‌تر و بهتر این رابطه ایجاد و از ظرفیت نخبگان برای ارتباط بهتر بین نیروهای مسلح و دانشگاه‌ها استفاده شود و بیشتر چنین ارتباطی جنبه‌های علمی دارد.

مسئولان وزارت علوم در پاسخ به این انتقادات، ادعای امنیتی بودن این تصمیم را رد کرده و راه‌اندازی دفتر نیروهای مسلح را در راستای تسهیل قراردادهای استادان با صنایع دفاعی معرفی کردند.

وزیر علوم: فقط یک کارشناس اداری در دفتر نیروهای مسلح مستقر خواهد شد

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم درباره ایجاد دفتر تعامل نیروهای مسلح در دانشگاه‌ها گفت: این مورد تازه‌ای نیست و قبلا هم وجود داشته است. قرار است یک کارشناس اداری که استخدام ستاد کل نیروهای مسلح باشد، در دانشگاه حضور یابد و تقاضای سرباز نخبگان، امریه های پسادکتری و کسری خدمت سربازی همچنین قراردادهای استادان با صنایع دفاعی را پیگیری و تسهیل کند که وقت و انرژی دانشجویان هدر نرود.

وزیر علوم توضیح داد: با توجه به تسهیلات جدیدی که ستاد کل نیروهای مسلح به جامعه دانشگاهیان فرهیخته اختصاص خواهد داد؛ امریه فناوری، امریه پسادکتری، کسر خدمت مربوط به رساله‌های دکتری و کارشناسی‌ارشد، قراردادهای پژوهشی با صنعت دفاعی و پیگیری معافیت دانشجویان برای سربازی تسهیل می‌شود.

سخنگوی وزارت علوم: سالهاست که دانشگاه‌ها و وزارت دفاع برای افزایش قدرت دفاعی کشور همکاری پژوهشی دارند

علی شمسی‌پور سخنگوی وزارت علوم هم هدف از راه‌اندازی دفتر نیروهای مسلح در دانشگاه را تسهیل روند همکاری پژوهشی دانشگاه‌ها در طرح‌های دفاعی دانست و گفت: با تعامل صورت گرفته با وزارت دفاع و ستاد کل نیروهای مسلح، موافقت اولیه اعطای امریه سربازی به محققان پسادکتری و کسر خدمت دانشجویان ارشد و دکتری که پایان‌نامه‌های مرتبط با حوزه دفاعی دارند، فراهم شده است.

وی افزود: این دفتر در برخی دانشگاه‌های بزرگ و مرتبط با حوزه دفاعی دایر می‌شود و پیگیری کارهای اداری قراردادهای پژوهشی، معافیت تحصیلی، کسری سربازی مربوط به پارساهای نیازمحور، امریه پسادکترا، امریه فناوری و سربازی را برعهده دارد. هدف اصلی این طرح، خدمت‌رسانی به جامعه فرهیخته دانشگاهی، صرفه‌جویی در زمان و تسهیل امور است و تنها یک کارشناس اداری در این دفتر حضور خواهد داشت. قراردادهای همکاری پژوهشی متعددی طی سال‌های قبل میان وزارت دفاع و دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی برای افزایش قدرت دفاعی کشور منعقد و اجرا شده و بسیاری دستاوردها و پیشرفت‌های حوزه دفاعی در نتیجه این همکاری است.

با وجود توضیحات برخی نمایندگان مجلس و مسئولان وزارت علوم، جای سوال است که مطرح کردن این موضوع که احتمال سوءاستفاده از آن وجود دارد، در برهه‌ای که درگیری در برخی دانشگاه‌ها کم و بیش ادامه دارد با چه توجیهی انجام می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1157444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =