باید دو قطبی اصولگرایی و اصلاح طلبی را کنار گذاشت/ دانشجویان مرجع ذهنی خود را از دست داده‌اند

مناظره بررسی امکان اعتراض و حد و حدود قانونی آن در جمهوری اسلامی ایران عصر امروز در سالن جابربن‌حیان دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز،  مناظره  "اعتراض دارم" عصر امروز (۱۰ آبانماه) با حضور عبدالله گنجی روزنامه‌نگار و مدیر مسئول روزنامه همشهری و احمد زیدآبادی روزنامه‌نگار و دبیر کل ادوار تحکیم وحدت در دانشگاه شریف برگزار شد.

در ابتدای این مناظره عبدالله گنجی گفت: نگاه به دانشگاه صنعتی شریف یک تصویر نخبگانی است و من نگران هستم که برچسب غیر از این به دانشگاه بخورد.

وی گفت: اگر انقلابی بودن به معنای اصولگرایی است، بنده یک اصولگرا هستم؛ اما اعتقاد دارم در چنینی شرایطی باید دو قطبی اصولگرا و اصلاح طلبی را کنار گذاشت و به فکر ارائه راهکاری برای حل مشکلات کشور بود.

مدیر مسئول روزنامه همشهری  تصریح کرد: حوزه فکری در کشور ما بسیار لاغر شده است. هر چقدر یک دانشگاه مطرح‌تر باشد؛ دانشجویان آن جسورتر و با اعتماد به نفس تر هستند. به عقیده بنده این خصلت‌ها را نباید سیاسی دید بلکه باید با دید روانشناختی به آن نگاه کرد.

گنجی ادامه داد: دانشجویان به صورت کلی، معترض و حق شناس هستند. سن دانشجویان؛ سن تحول خواهی است و این موضوع باید به رسمیت شناخته شود.

مدیر عامل روزنامه همشهری خاطرنشان کرد: دانشجویان مرجع ذهنی خود را از دست داده‌اند چرا که مطالعه ندارند آنها حتی به زور کتاب‌های درسی خود را مطالعه می‌کنند. در نتیجه در چنین شرایطی از بیرون دانشگاه به این جریان، جهت‌گیری سیاسی القا می‌شود.

وی گفت: مقامات دولت‌ها در ایران بیشترین آمار برای حضور در دانشگاه‌ها و ببن دانشجویان را دارند؛ اما بیشتر توهین‌ها به آنها شده است‌. مثلاحضور محمود احمدی نژاد رئیس جمهور اسبق کشور در دانشگاه امیرکبیر.

این کارشناس رسانه بیان کرد: شخص رئیس جمهوری در جریان فوت مهسا امینی، تلفنی با خانواده وی صحبت کرد و نماینده ویژه فرستاد که در هیچ کشوری این اقدامات صورت نمی‌گیرد. ولی در حال حاضر تصویر درستی از جمهوری اسلامی ساخته و مخابره نشده است.

وی ادامه داد: هیچ حزبی در ایران نمی‌گوید که نباید به پرونده خانم امینی یا به ظلم شدگان رسیدگی نشود اما همه اعتقاد داریم که تمام آشوب‌های اخیر کشور برای فوت وی نبوده است.

احمد زید آبادی روزنامه‌نگار و دبیر کل ادوار تحکیم وحدت در ادامه این مناظره گفت: اگر مناظرات طبق قانون و چارجوب نباشد، قطعا دچار مشکلاتی می‌شود و آثار عملی در پی ندارد.

وی گفت: برخی اصولگران دچار زوال فکری شده‌اند و هیچ‌ تولیدی در بحث‌های نظری و فکری و اندیشه جدید ندارند.

دبیر کل ادوار تحکیم وحدت گفت: اصولگرایان درباره جریانات اخیر به چند دسته تقسیم شده‌اند. برخی از آنها جزو مسئولان فعلی بوده و به این نتیجه رسیدند که شاید راه‌های قبلی حکومت خیلی تفاوت ندارد. آنها البته قدرت ندارند که بخواهند نظریه خود را اجرایی کنند.

وی افزود: برخی از اصولگرایان هم بیان می‌کنند که به گفت‌وگو اعتقاد دارند. البته آنها این قالب را تنها در تولید بولتن می‌دانند و به دنبال دو قطبی سازی اصولگرا و اصلاح‌طلب در جامعه هستند.

زید آبادی تصریح کرد: بنده راه براندازی را راهی پر هزینه برای کشور می‌دانم و اعتقاد دارم که آقایان باید داوطلبانه اصلاحاتی را ایجاد کنند.

این کارشناس سیاسی گفت: بنده خط مش سیاسی اصلاح طلبی دارم؛ اما نماینده این جریان سیاسی نیستم و تلاش دارم که به استقلال فکری برسم.

وی با اشاره به فعالیت جنبش دانشجویی بیان کرد: در سال‌های گذشته هر زمان جریان یا اتفاق سیاسی خاصی  در کشور می‌افتاده؛ جریان دانشجویی نیز ذیل آن حرکت و فعالیت داشته و در غیر اینصورت این جریان نیز دچار رکود می‌شد.

زید آبادی عنوان کرد: اگر دولت‌ها بالغ باشند، نباید با جریان دانشجویان مقابله کنند و ایران نیز از این موضوع مستثنی نیست.

این عضو ادوار جریان دانشجویی گفت: دانشجویان فعلی و ورودی‌های جدید، همان فرزندانی هستند که در خانه نیز نافرمان بوده و از پدر و مادر تبعیت نمی‌کنند. حال این قشر عصبانی و نافرمان در دانشگاه دست به اقداماتی می‌زنند. به عقیده من این دانشجویان هیچ‌گناهی ندارند جز اینکه برای آنها تولید محتوا نشده است.

وی یادآور شد: دانشجو در هیچ کشوری، آنقدر آگاهی سیاسی ندارد که تمامی هدف گذاری‌های سیاسی خود را انجام دهد. بنابراین تمامی دانشگاه‌های خارج کشور، دانشجویان باید جریان فکری و سیاسی بده و بستان سیاسی دارند.

زید آبادی گفت: زمانی که هر فعالیت سیاسی و انتقادی دانشجویان منجر به اخراج، ممنوع تحصیل شدن و انضباطی شدن آن‌ها شود، پر واضح است که آنها به فکر مهاجرت از کشور می‌افتند یا سکوت می‌کنند.

این کارشناس رسانه اظهار کرد: باید مشخص شود که آیا می‌شود از رهبری انتقاد کرد یا خیر. اگر نمی‌شود پس چرا عنوان می‌شود و اگر این حق وجود دارد؛ پس چرا اینقدر تعداد بازداشتی‌ها زیاد است.

وی گفت: بی تدبیری و دفاع نظام از نیروهای خود، دو عامل اصلی برای بزرگنمایی پرونده خانم امینی بود. بهترین کار این بود که اول مسئولان مرتبط بر کنار می شدند و بعد گشت ارشاد حذف می شد؛ چرا که در صدر اسلام نیز چنین پدیده‌ای وجود نداشته است.

زید آبادی گفت: بعد از سال ۹۸ نظام نوعی انعطاف در برابر اعتراضات مردمی داشت. بنابراین در حال حاضر نیز باید با حفظ اعتراض و قانون و یه دور از آشوب، نقد هم کرد.

وی گفت: دولت مجری احکام شرع نیست و باید تنها به دنبال تامین امنیت و رفاه باشد اما این موضوع را آقایان به اجبار در ایران  اجرا می‌کنند.

این کارشناس رسانه درباره اینکه در جمهوری اسلامی حق اعتراض وجود دارد یا خیر؛ افزود: بله امکانش است؛ اما باید در چارچوب قانون و مشروعیت باشد. 

گنجی درباره گشت ارشاد تصریح کرد: تحقیر کردن افراد صحیح نیست و من مخالف این تحقیر هستم. اگر گشت ارشاد اگر باعث تحقیر جوانان است باید روش خود را تغییر دهد.

مدیر عامل روزنامه همشهری بیان کرد: جمهوری اسلامی هیچ نگرانی از نقد ندارد و اجازه اعتراض همیشه وجود دارد البته باید به صورت مسالمت آمیز باشد.

وی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۷۰۰ اعتراض در کشور انجام شده که خون از بینی هیچ فردی نیامده است.

گنجی گفت: حوزه های رسانه و امنیت با یکدیگر تعامل ندارند و بسیار ارتباط آنها ضعیف است. رسانه ملی اگر روایت اول را در پرونده مهسا امینی داشت؛ شرایط به گونه دیگری پیش می‌رفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1158353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =