طرح تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها راهکاری برای برقراری عدالت اجتماعی / تعرفه‌ها باید متناسب با میزان مصرف باشد

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: یکی از راهکارهای بهینه‌سازی برای مشترکین پرمصرف، طرح تعرفه‌گذاری پلکانی است که می‌تواند علاوه بر اصلاح قیمتی و بهینه‌سازی موجب برقراری عدالت اجتماعی و مصرف عادلانه‌ از یارانه انرژی شود.

غلامرضا شریعتی نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسکانیوز درخصوص گزارش مهرماه کمیسیون انرژی مجلس که تحت عنوان (ناترازی تولید و مصرف گاز در کشور) بود، بیان کرد: طبق گزارشی که توسط اعضای کمیسیون انرژی ارائه شده است متأسفانه ما در فصل سرما دچار ناترازی گاز در کشور خواهیم بود. این یک واقعیت است که ما با بحران انرژی در کشور روبه رو هستیم اما این نکته را نباید فراموش کنیم که وزارت نفت و دولت تمام تلاش خود را می‌کند تا ان‌شاءالله این مشکلات به مصرف مردم لطمه ای وارد نکند.

وی افزود: همان‌گونه که در تابستان وزارت نیرو هم همکاری لازم را در جهت عدم قطعی برق برای خانوار داشت، قطعاً وزارت نفت و دولت هم همکاری لازم را در راستای عدم قطعی گاز خواهند داشت. شاید سخت‌گیری هایی بر صنایع در حوزه مصرفی گاز اعمال شود اما درخواست جدی این است که مردم از این ناترازی دچار مشکل نشوند.

نماینده مجلس یادآور شد: بخش عظیمی از این این ناترازی به عدم سرمایه گذاری مناسب برمی‌گردد یعنی در بحث تولید، بهینه سازی تأسیسات در حوزه استخراج و پالایشگاه ها و همچنین انتقال گاز سرمایه گذاری مطلوبی صورت نگرفته و این باعث شده است تأسیسات ما مستهلک و چاه های ما اورهال نشوند.

وی ادامه داد: متأسفانه اصلاحی هم در تعرفه ها صورت نگرفت و این موجب هدررفت انرژی در کشور شد. بنده معتقدم اگر مشترکی پرمصرف است باید تعرفه و قیمت پرداختی‌اش متناسب با مصرفش باشد یعنی افزایش قیمت و جریمه شامل حال او شود. طبیعی است وقتی نرخ بالا رود در مصرف نهایی صرفه جویی رخ خواهد داد.

نماینده بهشهر افزود: یکی از راهکارهای بهینه‌سازی برای مشترکین پرمصرف، طرح تعرفه‌گذاری پلکانی است که می‌تواند علاوه بر اصلاح قیمتی و بهینه‌سازی موجب برقراری عدالت اجتماعی و مصرف عادلانه‌ از یارانه انرژی شود.

شریعتی اظهار داشت: زمستان سال گذشته هم تعرفه‌گذاری مشترکین پرمصرف اجرا و تعرفه برای این افراد متناسب با مصرف‌شان شد و این موجب صرفه‌جویی آنان در مصرف گاز شد.
عضو کمیسیون عمران مجلس پیرامون صادرات در فصل سرما گفت: اگر در فصل سرما دچار کمبود گاز شویم، قطعاً صادرات گاز را قطع خواهیم کرد چرا که اولویت اصلی، تأمین گاز کشور است. البته دولت در تلاش است هم گاز داخلی را تأمین و هم رضایت مشتری خارجی را جلب کند.

نماینده مجلس در پایان تأکید کرد: اگر مشترکین پرمصرف صرفه جویی نکنند، دولت مجبور است از سوخت جایگزین که هزینه‌ی بالاتری نسبت به گاز دارد را برای صنایع به کار گیرد. در حقیقت در شرایط ناترازی و کمبود گاز راه حلی جز سوخت جایگزین وجود ندارد و باید این جایگزینی را در صنعت و مکان هایی که امکان دومنظوره کردن سوخت را دارند، اجرا شود و نمی‌توانیم برای مصارف خانگی از سوخت جایگزین استفاده کنیم.

انتهای پیالم/

کد خبر: 1159522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =