قالیباف: رفع مشکل رانندگان کامیون یکی از اولویت‌های مجلس است / موافقت نمایندگان با فوریت طرح متمرکزسازی منابع مالی توسعه شبکه فیبرنوری

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه رفع دغدغه و مشکل رانندگان کامیون یکی از اولویت‌های مجلس است گفت: باید شرایطی فراهم می‌کنیم که رانندگان جاده‌ای بتوانند ماشین‌هایشان را اسقاط و ماشین‌ نو جایگزین کنند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.

موارد زیر در دستور کار جلسه امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار دارد:

- ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد لایحه دوفوریتی الحاق یک تبصره به ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱.
- گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری نیکاراگوئه.
- ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی در مورد طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی.
- گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح دوفوریتی طرح الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت.
- گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد طرح استفساریه بند (۳) ماده (۴۸) قانون حمایت خانواده.
-گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح یک فوریتی حمایت مالی از افشاگران فساد.
- گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح مردمی سازی حکمرانی

 مجلس با فوریت طرح متمرکزسازی منابع مالی توسعه شبکه فیبرنوری موافقت کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی یک فوریتی طرح الحاق یک ماده به قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که به جمع‌آوری متمرکز منابع مالی توسعه شبکه فیبرنوری باز می‌گشت، موافقت کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در  نشست علنی امروز (چهارشنبه25 آبان) ، درخواست گروهی از نمایندگان برای بررسی یک فوریت الحاق یک ماده به قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را بررسی کرده و در نهایت با این درخواست موافقت کردند.

 سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده متقاضیان بررسی فوریت طرح، گفت: این طرح از سوی کمیته ارتباطات فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی در عرض ۶ ماه تهیه شده است و تصویب این طرح پیام خوبی به جامعه می‌دهد و اکنون اپراتورهای کشور ۲۸ درصد سهم امتیاز دارند که باید آن را به دولت پرداخت کنند. برخی از اپراتورها نیز ۲۳ درصد باید به دولت بپردازند و مخابرات نیز باید سه درصد به دولت پرداخت کند.هیات وزیران نیز ۸ درصد از سهم امتیاز پرداخت شده از سوی اپراتورها را به خود آنها واگذار می‌کند تا برای توسعه شبکه فیبر نوری در آن استفاده کنند.

وی افزود: ما در این طرح پیش بینی کردیم که این ۸ درصد به عنوان منابع مالی در یک صندوق متمرکز شود که زیر نظر سازمان تنظیم مقررات و وزارت ارتباطات قرار دارد. تمام اپراتورها و شرکت‌هایی که می‌تواند در توسعه فیبر نوری نقش داشته باشند می‌توانند از این اعتبار متمرکز استفاده کنند. بدین ترتیب امکان نظارت مجلس شورای اسلامی مهیا می‌شود.

نماینده مردم تبریز در ادامه اظهار کرد: ما تا سال ۱۴۰۳ باید ۲۰ میلیون مشترک خانگی را مشمول فیبر نوری کنیم. در این طرح فیبر نوری تا در منازل و خانه‌ها کشیده می‌شود. برای این‌که هر مشترک از فیبر نوری برخوردار شود به طور متوسط بین ۳.۵ میلیون تا پنج میلیون برای هر مشترک نیاز است که در مجموع بالغ بر ۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. با حرکت لاک پشتی این روزها نمی‌توان به هدف تعیین شده دست یافت ما به دنبال ایجاد صندوق واحد برای جمع‌آوری منابع مالی و تخصیص دقیق آن هستیم.

در نهایت نمایندگان با بررسی یک فوریتی این طرح موافقت کردند.

 قالیباف: رفع دغدغه و مشکل رانندگان کامیون یکی از اولویت‌های مجلس است

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه رفع دغدغه و مشکل رانندگان کامیون یکی از اولویت‌های مجلس است گفت: باید شرایطی فراهم می‌کنیم که رانندگان جاده‌ای بتوانند ماشین‌هایشان را اسقاط و ماشین‌ نو جایگزین کنند.

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، در نشست علنی امروز(چهارشنبه 25 آبان) مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به تذکر محمدحسن آصفری که  از بازگشت لایحه «اصلاح قانون ساماندهی صنعت خودرو» به کمیسیون مربوطه انتقاد کرده بود، با بیان اینکه علت اینکه دیروز رای‌گیری انجام نشد این بود که برای رای‌گیری عدد نداشت (تعداد نمایندگان به حد نصاب رای گیری نرسیده بود) و این روشن است، گفت: اینکه گفته می‌شود امروز که رای‌گیری شده، چرا مطرح شد که باید دو سوم رای موافق وجود داشته باشد، اولاً باید آیین‌نامه را رعایت کنیم، همچنین تصویب این طرح حتی نصف به علاوه یک هم رای نیاورده و تنها ۴۵ درصد رای آورده است.

وی با تاکید بر اینکه موضوع خودروهای فرسوده حتماً موضوع مهمی است که تمام نمایندگان نسبت به بحث حمل و نقل عمومی بسیار حساس هستند، گفت: با توجه به اینکه جزئیات طرح رای نیاورد، من می‌توانستم برای حذف این موضوع رای‌گیری کنم اما به کمیسیون ارجاع دادم چون موضوع مهم است. یعنی دوستان ما در کمیسیون حتماً در فرصتی که تا جلسه بعدی مجلس وجود دارد در این زمینه تلاش خواهند کرد و سیاست ما قطعاً این است.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: رانندگان عزیز ما بدانند که ما نسبت به این موضوع نگاهی کاملاً توسعه‌ای و همه جانبه داریم. حتماً برای رانندگان به ویژه رانندگان جاده‌ای و مخصوصاً ماشین‌هایی که خودراننده و خود مالک هستند و بیش از ۲۵ سال است که خودروی‌شان اسقاطی محسوب می‌شود، شرایطی فراهم می‌کنیم که بتوانند این ماشین‌ها را اسقاط و ماشین‌ نو جایگزین کنند.

قالیباف ادامه داد: حتماً مشکلات بخشی از خودروهایی که سایپا تعهد داده و آن بخشی که ۳ سال است در گمرکات وجود دارد را حل می‌کنیم. اگر امروز می‌گوییم که ما موقعیت ترانزیتی داریم، یعنی همین زحمتکشان ما حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار راننده هستند و ماشین‌های ۲۵، ۳۰ و بعضاً ۴۰ ساله دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما مصمم هستیم که این موضوع را حل و فصل کنیم و مجلس حتماً با همت نمایندگان عزیز این کار را انجام می‌دهد و نمایندگان نگرانی در این باره نداشته باشند؛ چراکه نمی‌گذاریم زمان ببرد و این اطمینان وجود داشته باشد که در اولویت های مجلس است.

محمدحسن آصفری در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تذکری با انتقاد از بازگشت لایحه «اصلاح قانون ساماندهی صنعت خودرو» به کمیسیون مربوطه خطاب به قالیباف رئیس مجلس گفت: در اینکه شما مطمئناً پیش قدم‌تر و دلسوزتر نسبت به مسائل کشور و مردم هستید شکی نیست اما واقعاً این شبهه برای ما ایجاد شده که چه اتفاقی افتاد؟ چرا شفاف نشد؟ موضوع اسقاط خودرو در دستور کار بود، دیروز ۵ دقیقه وقت مانده بود تا جلسه تمام شود و تمام مواد آن هم تصویب شده بود.

وی با طرح این پرسش که آیا واقعاً نایب رئیس مجلس اختیار رای گیری درباره موضوع اصلاح قانون ساماندهی صنعت خودرو  را نداشت یا اینکه پشت‌پرده چیز دیگری است؟ ادامه داد: واقعاً برای نمایندگان سوال است که چه شعبده بازی و اتفاقی افتاد؟ در جلسه دیروز باید رای گیری انجام می‌شد، این تبعیض ناروا است؛ بسیاری از رانندگان کامیون منتظر هستند و هر روز با نمایندگان مجلس در ارتباطند و یک هفته است که مردم معطلند تا تکلیف‌شان در حوزه اسقاط خودرو روشن شود.

این نماینده مجلس اظهار کرد: الان برای من و بسیاری از نمایندگان سوال برانگیز است که چرا موضوع به این مهمی که ۱۰ روز است نمایندگان کمیسیون صنایع و دولت بر روی آن وقت گذاشتند و رانندگان زحمت‌کش کامیون‌ها، کشنده‌ها و تریلرها همه منتظر هستند، چطور شد که یک دفعه از دستور کار خارج شد. این دومین بار است که این موضوع از دستور کار خارج شد و به کمیسیون رفته و معلوم نیست مجدداً با چه دستوری قرار است بازگردد.

آصفری خطاب به قالیباف گفت: می‌دانیم دغدغه شما اتوبوس‌ها و ناوگان جاده‌ای هم هست اما می‌گذاشتید اول این موضوع تصویب شود.

 لایحه اصلاح قانون اسقاط خودرو به کمیسیون صنایع و معادن مجلس بازگردانده شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ارجاع لایحه اصلاح اسقاط خودرو برای بررسی مجدد به کمیسیون صنایع و معادن مجلس موافقت کردند.

در جلسه علنی امروز چهارشنبه 25 آبان مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد لایحه دوفوریتی الحاق یک تبصره به ماده (10) قانون ساماندهی صنعت خودرو، اصل این لایحه به رأی گذاشته شد که نمایندگان با آن موافقت نکردند.

پیش از رأی گیری این گزارش محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در رابطه با این لایحه گفت: این ماده واحده مغایر ماده 30 و بند ب ماده 46 برنامه پنجم توسعه است زیرا در آنجا تکلیف شده تا سالانه 20 درصد خودروها را اسقاط کنیم، عملا در این لایحه اسقاط تبدیل به یک و نیم درصد شده و اسقاط از رده خارج می شود. به دلیل اینکه این مسئله موضوع مهمی است آن را به کمیسیون برمی‌گردانیم هرچند که می‌توانیم براساس آئین نامه حذف آن را نیز به رأی بگذاریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1160159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =