نمی‌خواهیم هزینه‌ سازمان را بیش از این برای «پیروز» صرف کنیم!

پیش بینی ها از بلاتکلیفی سازمان محیط زیست در نگهداری از «پیروز»، درست از آب درآمد؛ معاون این سازمان گفته است نمی‌خواهیم اعتبار، انرژی و هزینه‌ سازمان را بیش از این برای «پیروز» و حتی شرایط تکثیر یوزپلنگ صرف کنیم.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز،  بعد از گذشت ۲۰ روز از انتشار خبری در خبرگزاری فارس  مبنی بر بی‌برنامگی سازمان محیط زیست برای آینده پیش روی«پیروز» و نگهداری از آن در سال‌های آتی، روز گذشته معاون سازمان محیط زیست  نگهداری از «پیروز» در سایت پردیسان را برای این سازمان هزینه بردار اعلام کرده و از احتمال قریب به یقین انتقال این توله یوزپلنگ به سایت توران خبر داده است.

بیشتر بخوانید

پیروز دزدیده شده است؟

انتقاد از نبود شیرخشک مخصوص در حالی که پیروز گوشت خوار است

حسن اکبری باز هم پای نبود شیر خشک مناسب و تاثیر آن بر قوای بدنی این گونه را به میان کشیده و گفته است که بارها گفته شده که شیر خشک مناسب برای توله یوزها وجود ندارد و انواع شیر خشک‌های امتحان شده برای «پیروز» نیز هیچ‌کدام نتوانست غذای مناسبی برای او باشد تا دچار مشکلات گوارشی مانند یبوست نشود این در حالی است که شیرخشک دیگر غذای این یوزپلنگ ۶ ماهه نیست و این حیوان مدتی است گوشتخوار شده است.

یوز جوان هنوز توانایی زندگی مستقل ندارد

«پیروز» تنها و نخستین یوزپلنگ آسیایی است که در شرایط نیمه اسارت به دنیا آمده و رشد یافته و قضاوت درباره وضعیت بدنی و خوی این حیوان را نمی‌توان قطعی دانست. این یوزپلنگ آسیایی آنچنان  که علیرضا شهرداری تیماردارش توضیح می‌دهد هنوز آمادگی جدایی از تیمارگرش را ندارد و مشخص نیست در ماه‌های پیش رو هم بتوان به راحتی او را از به محیط جدید وارد کرد.

با این وجود معاون سازمان محیط زیست از انتقال این یوزپلنگ در فروردین ماه به سایت توران خبر داده و گفته است: «ایران» و «فیروز» - مادر و پدر «پیروز» - به همراه دیگر یوزها آن‌جا هستند. «پیروز» نیز می‌تواند در آن‌ سایت که به شرایط زیستگاه طبیعی‌اش بسیار نزدیک است، زندگی کند.

علاوه بر این در برخی محافل و صفحات مجازی به نداشتن خوی وحشی «پیروز» صحبت شده و آن‌را نقد می‌کنند این در حالی است که کارشناسان این حوزه با توجه به شرایط رشد این یوز جوان هیچ توقعی از داشتن خوی وحشی‌ برای او ندارند.

توقع‌های عجیب و غریب از یوزپلنگ متولد شده در اسارت

علیرضا شهرداری که  پیش از تیمارگری این یوزپلنگ در تیم تیمارگری کوشکی هم حضور داشته است، با اشاره به اینکه «کوشکی»  پوزپلنگ ۱۵ ساله در زمان زنده‌گیری از دست شکارچیان که در همین حدود سنی پیروز بوده است، با وجود اینکه در طبیعت نیز رشد کرده بود هم خوی وحشی نداشته و حتی درمواجهه با گوشت شکار رفتار ترس گونه‌ای را از خود نشان می‌داده است، تاکید کرد: «کوشکی» که از مادر شیرخورده بود و تا ۶ ماهگی هم در شرایط طبیعی و کنار مادرش رشد یافت، در این سن  توانایی شکار نداشت، چون برخلاف تصور عمومی ذاتا یوزپلنگ گونه ای ضعیف‌تر از پلنگ است. حال چه انتظاری از یوز متولد شده در اسارت دارید؟ «پیروز» در بهترین شرایط هم شاید بتواند تنها یک خرگوش شکار کند.

«پیروز» هیچ وقت به طبیعت باز نمی‌گردد

انتقاد دیگری که درباره نگهداری پرخرج «پیروز» می شود این است که این حیوان چه زمانی قرار است به طبیعت بازگردد که پاسخ به این سوال این است، هیچ وقت!

معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست نیز در پاسخ به این سوال پرتکرار گفته است که حیوانات در شرایط اسارت تقریبا قابل برگرداندن به طبیعت نیستند. ما «پیروز» را حتما به توران انتقال خواهیم داد اما برنامه‌ای برای رهاسازی او در طبیعت نداریم. ضمن اینکه ما نمی‌خواهیم اعتبار، انرژی و هزینه‌ سازمان را بیش از این برای «پیروز» و حتی شرایط تکثیر صرف کنیم.

به نظر می‌رسد برنامه تکثیر در اسارت یوزپلنگ آسیایی به دلیل نبود اعتبارات لازم و نداشتن پیش بینی‌های علمی از این پروژه در سازمان محیط زیست با چالش مواجه شده و باید دید سرنوشت «پیروز» در این شرایط چه می‌شود.

پایان پیام/

کد خبر: 1160539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =