نیروی زمینی ترکیه وارد عملیات در شمال سوریه و عراق می‌شود

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه عملیات در شمال سوریه و عراق به حملات هوایی محدود نخواهد بود، گفت تصمیم درباره تعداد نیروی زمینی برای مشارکت در این عملیات گرفته شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه امروز (دوشنبه) از بررسی گزینه استفاده از نیروی زمینی برای مشارکت در عملیات نظامی در شمال سوریه، در کنار نیروی هوایی خبر داد.

اردوغان در گفتگو با خبرنگاران حین پرواز بازگشت از قطر، گفت: «[عملیات پنجه-شمشیر] محدود به حملات هوایی نخواهد بود. اینکه چقدر نیروی زمینی باید اعزام شود، درباره آن تصمیم گرفته شده است؛ ما  اقدام خواهیم کرد».

بیشتر بخوانید:

حمله راکتی به شهر مرزی ترکیه ۲ کشته و ۶ زخمی برجای گذاشت

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وی با بیان اینکه آنکارا در برابر تروریسم ساکت نمی‌ماند، توضیح داد: «اگر کسی خاک ترکیه را تهدید کند، ما آنها را مجبور می‌کنیم که بهایش را پس بدهند. سازمان امنیت ما با اجازه این و آن کار نمی‌کند. ما تصمیم می‌گیریم، این ما هستیم که اقدام می‌کنیم. آمریکا باید این را بفهمد».

رئیس جمهور ترکیه در پاسخ به سوالی درباره هماهنگی با آمریکا و روسیه، تصریح کرد: «ما هیچ گفتگویی با آقای بایدن یا پوتین در رابطه با این عملیات نداشتیم. علی‌رغم هشدارهای مکرر ما به روسیه، که مسئول پاکسازی تروریست‌ها از شمال عراق و سوریه طبق توافق ۲۰۱۹ سوچی است، مسکو این وظیفه‌اش را انجام نداده است».

طبق این گزارش، اردوغان با بیان اینکه تاکنون ۱۲ پایگاه تروریست‌ها در عین‌العرب (کوبانی) را هدف قرار داده و نابود کرده‌اند، گفت: «ترکیه دست و پا بسته نخواهد بود. این عملیات ضد تروریسم هم از هوا و هم از زمین ادامه خواهد یافت».

وی درباره دیدار با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر در حاشیه مراسم افتتاحیه جام جهانی در قطر نیز اظهار داشت: «ما گفتیم که روند عادی‌سازی می‌تواند آغاز شود. گامی در آنجا برای شروع چنین روندی برداشته شد».

رئیس جمهور ترکیه درباره روابط این کشور با مصر گفت: «تنها چیزی که از آنها می‌خواهیم این است که برای کسانی که از طریق این گفتگوها علیه ما در دریای مدیترانه موضع می‌گیرند، صلح را در اینجا برقرار کنیم. اتحاد ملت ترکیه و مردم مصر در گذشته برای ما بسیار مهم است. چرا دوباره نه، چرا دوباره شروع نکنیم؟ ما به آنها این پیام را داده‌ایم».

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح»، اردوغان همچنین افزود: «امید من این است که بخواهیم روند عادی‌سازی روابط را که با وزرای ما آغاز شد، به نقطه خوبی از جمله در مذاکرات سطح بالا برسانیم».

ساعتی پیش از این اظهارات، رسانه‌های ترکیه‌ای گزارش دادند در حمله راکتی از شمال سوریه به مناطق مسکونی در شهر مرزی «قَرقمیش» (کارکامیش) واقع در استان «غازی عینتاب»، حداقل دو نفر کشته و شش تن دیگر زخمی شدند.

وزارت دفاع ترکیه، روز گذشته اعلام کرد که جنگنده‌های این کشور، علیه گروهک تروریستی «پ.ک.ک» و جناح‌های داخلی طرفدار آن در شمال سوریه و عراق عملیات انجام داده است. با این حال مرکز آشتی روسیه در سوریه نیز خبر داده که در حملات جنگنده های اف۱۶ ترکیه به سوریه شماری غیرنظامی کشته شدند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1160810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =