قاتل بروس لی پیدا شد

گروهی از متخصصان کلیه از اسپانیا بعد از ۵۰ سال پرده از مرگ مرموز بروس لی برداشتند. آنها دریافتند که این اسطوره هنرهای رزمی که به گفتن «آب باش دوست من» معروف است، بر اثر نوشیدن آب زیاد فوت شده است.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ بروس لی، اسطوره کونگ فو، در تابستان ۱۹۷۳ در سن ۳۲ سالگی در هنگ کنگ درگذشت. کالبدشکافی در آن زمان نشان داد که بروس لی بر اثر تورم مغزی جان خود را از دست داده و پزشکان دلیل آن را مصرف مسکن تشخیص داده بودند.

گروهی از متخصصان کلیه به تازگی فرضیه جدیدی را در مورد علت مرگ این اسطوره مطرح کرده‌اند. به گفته آنها، لی در 32 سالگی در 20 ژوئیه 1973 در هنگ کنگ در شرایطی مرموز درگذشت. تا به حال، علت مرگ بروس لی شناخته نشده، اگرچه فرضیه‌های متعددی مطرح شده است؛ از ترور توسط گانگسترهای سه‌گانه گرفته تا پیشنهاد اخیر در سال 2018 مبنی بر مرگ او بر اثر گرمازدگی. این گروه بر اساس اسناد عمومی، کتاب ها و سایر تحقیقات بالینی این فرضیه را مطرح کرده‌اند.

گفته می‌شود که لی بعد از بازی در چند صحنه از فیلم «آینده»، مقداری آب در حوالی ساعت 7:30 بعدازظهر، سردرد و سرگیجه را تجربه کرد. سپس یک قرص اکواجسیک مصرف کرد و برای استراحت به اتاق خواب رفت. اکواجسیک ترکیبی از آسپرین و یک داروی ضداضطراب است.

طبق گفته کارشناسان، دو ساعت بعد لی را بیهوش پیدا می‌کنند. دکتری که احضار شد، احیای قلبش را ناموفق خواند و لی به بیمارستانی در همان نزدیکی فرستاده شد و در آنجا مرگش اعلام شد.

مرگ لی رسما نتیجه اِدِم  مغزی - تورم مغز - اعلام شد. در حالی که مغز یک انسان معمولی حدود 1/360 کیلوگرم است، وزن مغز لی نزدیک به 1/587 کیلوگرم اعلام شد.

محققان می‌گویند: ما فرض می‌کنیم که بروس لی به دلیل شکل خاصی از اختلال عملکرد کلیه مرده است؛ ناتوانی در دفع آب کافی برای حفط هموستاز آب. این امر ممکن است منجر به هیپوناترمی، ادم مغزی و مرگ در عرض چند ساعت در صورت عدم دریافت آب اضافی شود؛ فاکتوری که با جدول زمانی مرگ لی هم مطابقت دارد. هیپوناترمی غلظت کمتر از حد طبیعی الکترولیت سدیم در خون است.

به گفته محققان، لی کارهای زیادی انجام داده بود که مکانیسم‌های عادی تعادل آب را در بدنش به هم ریخته بود، از جمله مصرف زیاد آب مزمن و گرفتن رژیم آبمیوه که باعث می‌شود نسبت به هیپوناترمی حساس‌تر باشد. به این شکل که بدن آب بیش از حد را در خودش نگه می‌دارد و باعث ایجاد علائمی از جمله حالت تهوع، سردرد، گرفتگی عضلات، گیجی، خستگی، تشنج و در موارد شدید کمای ناشی از تورم سریع مغز و در نهایت مرگ می‌شود.

محققان می‌افزایند:‌ این واقعیت که ۶۰ درصد بدن ما را آب تشکیل داده، درست است، اما باید پیامدهای بالقوه کشنده نوشیدن آب با سرعتی سریع‌تر از دفع آب اضافی توسط کلیه‌ها را نیز در نظر بگیریم.

کد خبر: 1161028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =