آمریکا اجازه حمله زمینی به شمال سوریه را به ترکیه نخواهد داد

لمیس جدید با اشاره به تلاش اردوغان برای کسب امتیازات زیاد از آمریکا به منظور عدم حمله به شمال سوریه، اظهار کرد: ممکن است آمریکا عقب نشینی کردها را تا فاصله 30 کیلومتری مرزهای ترکیه بپذیرد، اما بدون تردید به ترک‌ها اجازه نخواهد داد که به سوریه حمله کنند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، دولت ترکیه پس از حادثه تروریستی استانبول با متهم کردن «پ.ک.ک» به دست داشتن در این انفجار، حملات هوایی خود را به مناطقی در شمال سوریه آغاز کرد. به اعتقاد برخی تحلیلگران منطقه، در واقع اردوغان با طراحی یک حادثه ساختگی به دنبال بهانه‌ای برای حمله به شمال سوریه بود. زیرا به اعتقاد این گروه از کارشناسان، «پ.ک.ک» به خوبی از پیامدهای چنین اقدامی آگاه است و بنابراین پذیرش چنین ریسکی از سوی این گروه منطقی به نظر نمی‌رسد. اما به هر ترتیب ترکیه نه تنها حملات هوایی به مواضعی در شمال سوریه را آغاز کرد، بلکه مقامات این کشور بارها از انجام عملیات زمینی نیز صحبت کردند. این در حالی است که اختلافات جدی بین مقامات دو کشور ترکیه و آمریکا بر سر ماجراجویی اخیر اردوغان در شمال سوریه وجود دارد. به منظور بررسی ابعاد مختلف اقدام ترکیه، مصاحبه‌ای با «لمیس جدید» –تحلیلگر مسائل سیاسی مستقر در ژنو سوئیس- انجام شد.

متن کامل این گفتگو بدین شرح است:

- به نظر شما انگیزه اصلی ترکیه از حملات هوایی به برخی مناطق سوریه چیست و آیا اردوغان صرفا به دنبال مقابله با نیروهای کرد در سوریه است و به طور کلی فکر می‌کنید تحولات سوریه به چه سمتی برود؟

ترکیه که یکی از متحدان ناتو است، به کردها حمله کرده که به عنوان نیروی نیابتی آمریکا عمل می‌کنند.  در واقع منافع ژئوپلیتیک و اقتصادی ایالات متحده (زیرساخت‌های انرژی که ایالات متحده در تلاش است در شمال شرق سوریه ایجاد کند) در سوریه را مورد حمله قرار گرفته است. برخی گزارش‌ها حاکیت از آن دارد که ترکیه به طور جدی در حال بررسی و تدارک حمله زمینی علیه نیروهای کرد در سوریه و عراق است. اردوغان که به زودی انتخاباتی در پیش دارد، می‌خواهد دیداری با اسد داشته باشد و روسیه نیز او را به همین کار تشویق کرده است.

چند سال پیش که اسد در [جنگ] سوریه به پیروزی رسیده بود، ترک‌ها هیچ منفعتی از سوریه کسب نکرده بوند فلذا تصمیم گرفتند که خود را در وضعیت بهتری قرار دهند تا بتوانند نفوذ اقتصادی خود را در دمشق بازگردانند و در ازای آن، اجازه داده شود اسد نفوذ بیشتری در منطقه شمال شرق [این کشور] داشته باشد. احتمال دارد در آینده نشستی بین ایران (به عنوان یکی از بازیگران اصلی سوریه) و روسیه (که تضمین کننده امنیت سوریه است) به منظور تشکیل ائتلافی بالقوه از کشورهای بزرگ منطقه برگزار شود؛ به احتمال زیاد آمریکایی‌ها که هرگز از دیپلماسی در مناقشه سوریه استفاده نکرده‌اند، از حضور در چنین ائتلافی حذف خواهند شد و کردها بزرگترین بازنده خواهند بود.

همه این اتفاقات درشرایطی رخ می‌دهد که چین -به عنوان کشوری که هموراه از مداخله در این موارد اجتناب می‌کرد- اخیرا در بیانیه‌ای اعلام کرده مایل است نقش فعال تری در حمایت از روند آستانه ایفا کند! نباید فراموش کرد که سال‌ها پیش مقامات چینی از سوریه بازدید کردند و در مورد پیوستن سوریه به طرح کمربند جاده صحبت کردند. تمام آنچه در بالا گفته شد می‌تواند ما را به نتایجی برساند که عبارتند از فروپاشی نفوذ آمریکا در خاورمیانه و پایان چرخه جنگ ها از جمله جنگ سوریه که در نهایت به پایان خواهد رسید.

- موضع دولت سوریه در قبال حملات ترکیه چیست؟

دولت سوریه به نیروهای کرد اعتماد ندارد؛ زیرا آنها در موارد متعدد اعلام کردند که اولین دشمنان دولت هستند. بنابراین حتی اگر روس‌ها - که از نظر تاریخی همواره با کردها همدردی می‌کنند - بخواهند، تلاش سوری‌ها برای آشتی با کردها دشوار خواهد بود. لذا تنها گزینه که برای سوری‌ها باقی می‌ماند، این است که با ترک‌ها وارد گفتگو شوند؛ حتی اگر تمایلی به این کار نداشته باشند.

-  اخیر کشور ترکیه تهدید کرده که حملات زمینی را نیز آغاز خواهد کرد. فکر می‌کنید این تهدید تا چه اندازه جدی است؟

اردوغان از آمریکا امتیازات زیادی طلب کرد تا به این حمله تهاجمی دست نزند، لذا او به خوبی می‌داند که آمریکا هیچ یک از بزرگ‌نمایی‌های او را نخواهد پذیرفت. او می‌داند که ممکن است آمریکا عقب نشینی کردها را تا فاصله 30 کیلومتری مرزهای ترکیه بپذیرد، اما بدون تردید به ترک‌ها اجازه نخواهد داد که به سوریه حمله کنند (آن هم در شرایطی که بیش از 900 سرباز [آمریکایی] در آنجا حضور دارند). همچنین آمریکا نه از استرداد «پ.ک.ک» خوشحال خواهد شد و نه از تقسیم حتی یک درصد از درآمدهایی که از نفت سوریه به دست می‌آورند. بنابراین چنین حمله‌ای محتمل نیست.

-  مظلوم عبدی -فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه  مدعی شده که عملیات این گروه علیه داعش به دلیل حملات ترکیه به شمال سوریه متوقف شده است. در این صورت آیا می‌توان گفت که حملات ترکیه با هدف تقویت داعش در سوریه انجام می‌شود؟

تمام نیروهای نیابتی در سوریه از چنین وضعیتی سود می‌برند و در شرایطی که ترکیه به دنبال آشتی با سوریه است، نمی‌توان با اطمینان گفت که ترک‌ها قصد دارند به سوریه آسیب بزنند. نشست بین بازیگران منطقه و احیای روند مذاکرات آستانه با تضمین چینی‌ها به این گونه تحرکات در منطقه پایان خواهد داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1162439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =