کنعانی: همکاری ایران و روسیه علیه کشور ثالث نیست

سخنگوی وزارت خارجه گفت: همکاری‌های ایران و روسیه مبتنی بر منافع و مصالح مشترک در زمینه‌های مختلف در حال انجام است و همکاری‌های دفاعی ۲ کشور علیه هیچ کشور ثالثی نیست.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه، پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

کنعانی با اشاره به بیانیه مشترک شورای همکاری خلیج فارس در نشست با رهبران چین گفت: ما بیانیه مشترک شورای همکاری خلیج فارس با حضور مقام چینی را محکوم می‌کنیم و محتوای مربوط به برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران در این بیانیه را مردود می‌دانیم. ادعاهایی که در خصوص جزایر ایرانی می‌شود را دخالت در امور سرزمینی می‌دانیم.

بیشتر بخوانید:

کنعانی: اقدام استرالیا مصداق مداخله در امور داخلی ایران است

نادیده گرفتن پایبندی ایران به برجام و قوانین بین‌المللی را مردود اعلام می‌کنیم. ایران به امنیت درون‌زا و عدم دخالت خارجی در امور داخلی کشورهای منطقه تاکید کرده و در مورد جزایر سه گانه تاکید می‌کنیم که این جزو مناطق لاینفک ایران هستند. ادعاها در مورد این جزایر دخالت در امور داخلی ایران می‌دانیم و این ادعاها را به شدت محکوم می‌کنیم.

مذاکرات هسته‌ای منحصر به لغو تحریم‌ها است

وی در ادامه افزود: در ارتباط مذاکرات لغو تحریم تاکید می‌کنیم که این مذاکرات منحصر به لغو تحریم‌ها است، و آمادگی داریم این مسیر را ادامه بدهیم. مواضع خود را در مورد ادعاهای مطرح شده اعلام کردیم. از منافع اساسی ایران حمایت خواهیم کرد. به کسی اجازه دخالت در امور داخلی و تمامیت ارضی ایران نخواهیم داد و در عین حال بر همکاری و سیاست همسایگی پایبند خواهیم بود.

تحریم‌هایی را علیه مقامات اروپایی اعمال خواهیم کرد

سخنگو در واکنش به اقدامات کشورهای غربی در اعمال تحریم و صدور بیانیه ضدایرانی گفت: چیزی که مربوط به مواضع و اقدامات کشورهای خارجی در ارتباط با تحولات داخلی ما است، هیچگونه اقدام مداخله جویانه را نمی‌پذیریم و این اقدامات را مردود و غیرسازنده می‌دانیم که مخالف قوانین بین‌المللی است.

ایران از حق اقدام متقابل در مقابل کشورهای دیگر استفاده کرده و واکنش متقابل نشان داده است. همچنین به تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران واکنش به موقع و متقابل نشان داد. رفتارهای غیرسازنده‌ای بعضی کشورها انجام دادند که ما نسبت به این اقدامات به موقع واکنش نشان دادیم و با توجه به ادامه رفتار این کشورها و همچنین اتحادیه اروپا، ایران اقدمات بازدارنده از حق خود استفاده کرده و خواهد کرد. ما در همین چهارچوب لیست تحریم‌های جدیدی را نسبت به برخی مقامات اروپایی و هم تحریم‌هایی را علیه برخی نهادهای انگلستان و مقامات این کشور اعلام و اعمال خواهیم کرد. ایران تحت تاثیر فشارهای سیاسی با هدف اخذ امتیاز قرار نخواهد گرفت.

دولت انگلیس در قبال رسانه‌های دروغ‌پرداز مسئولیت قانونی دارد

کنعانی با اشاره به دروغ‌پردازی‌ها و آموزش اقدامات تروریستی توسط رسانه‌های معاند از جمله رسانه سعودی ایران اینترنشنال گفت: در زمینه رسانه لندن نشین نظرات خود را اعلام و اقداماتی انجام داده‌ایم. در تهران به سفارتخانه برخی نمایندگان در این زمینه به طور جدی صحبت کردیم و درخواست کردیم از این اقدامات تروریستی جلوگیری کنند. همچنین اقدامات حقوقی را در مقابل این شبکه‌ها طراحی کردیم و از چارچوب‌های قانونی در حال استفاده هستیم.

تعداد قابل توجهی از شهروندان ما به دلیل آموزش‌های تروریستی جان خود را از دست دادند، امیدواریم دولت لندن اقدمات بازدارنده را انجام دهد. انتظار داریم به درخواست‌ها توجه جدی بکنند. مسئولیت دولت انگلستان انکار ناپذیر است که به عنوان میزبان مسئولیت حقوقی و قانونی دارد که باید پاسخگوی شهروندان ایران باشند.

ایران حق اعتراض مسالمت آمیز را مبتنی بر قانون می‌داند، همه شهروندان در چارچوب قانون می‌توانند مطالبه پاسخ بکنند. اقدام غیر سازنده کشورها در امور داخلی ایران کمک کننده نیست. در حالی که ایران اعلام کرد ما در حال بررسی هستیم، برخی اقدامات پیشداوری است.

نشست چهارجانبه بر مبنای نگاه کمک ایران به افغانستان است

وی همچنین گفت: موضوع افغانستان به طور طبیعی موضوع بسیار مهم مورد توجه ایران است، ماهم در چارچوب دوجانبه تلاش‌های حداکثری را برای همکاری با این کشور داشتیم. نشست چهارجانبه بر مبنای نگاه کمک جمهوری اسلامی به افغانستان است. کشورمان پذیرای میلیون‌ها نفر از شهروندان کشور افغانستان است که ایران با نگاه به حق همسایگی از تقدیم حداکثر خدمات به آنها دریغ نکرده است. لازم است تمام پتانسیل برای کمک به شرایط بهتر در خاک افغانستان استفاده شود.

اقدام علیه پرس‌تی‌وی کاملا سیاسی است

سخنگو با اشاره به قطع دسترسی به پرس تی وی توسط کشورهای غربی گفت: شبکه پرس تی‌وی به عنوان تنها شبکه انگلیسی زبان مهم ایران بارها در طول سالهای گذشته به روش‌های مختلف مورد تحریم قرار گرفت، شرایطی را برای این شبکه ایجاد کردند که نتواند آزادانه به کار خبری خود برسد. این اقدام کاملا متعارض با شعارهای این کشورها است درحالی که این شبکه شفاف و مسئولانه عمل کرده است. این اقدام از نظر ما غیرمسئولانه و کاملا سیاسی است که خلاف مقرارت بین‌المللی است.

مداخله در امور داخلی ایران مردود و محکوم است

وی در خصوص نشست‌های بین‌المللی با هدف اتخاذ مواضع ضد ایرانی گفت: ما بارها مواضع خود را به کشورهای شرکت کننده اعلام کردیم. کاملا روشن است مواضعی که در این گونه نشست‌ها اعلام می‌شود غالبا مواضعی است که از سوی یک کشور یا یکی دو کشور اعلام می‌شود که در پایان به عنوان مواضع کلی نشست اعلام شده و به نام همه کشورها اعلام می‌شود. ایران با برخی از این کشورها مناسبات دو جانبه بسیار خوبی دارد. ایران بارها اعتراض خود را به شیوه‌های گوناگون اعلام کرده و اقدامات تکمیلی را انجام خواهد داد. توسل به اینگونه بیانیه‌ها کمک کننده نیست.

مداخله در امور داخلی ایران مردود و محکوم است. در این ارتباط بعضی کشورها با توجه به اقداماتشان که در کشور خودشان انجام داده‌اند، حق ندارند در مورد اقدمات قانونی ایران اظهار نظر کنند.

سفر امیرعبداللهیان به بوسنی

کنعانی درباره سفر وزیر خارجه امور خارجه ایران به بوسنی گفت: رابطه با کشورهای حوزه بالکان جزو اولویت‌های ایران است که این سفر هم در این ارتباط است و این سفر مبتنی بر دعوت رسمی این کشور بود. افکار عمومی کشورها در سفرهای دوجانبه هم در معرض موضوعات دوجانبه قرار می‌گیرند. برخی از رسانه‌ها تلاش‌هایی می‌کنند که ارتباط دو جانبه را تحت تاثیر قرار بدهند. ارتباط ایران با کشورهای بالکان ارتباط خوبی بوده که مناسبات در حوزه‌های مختلف را شامل می‌شود. قطعا فضای رفت و آمد شهروندان فراهم خواهد شد که امیدواریم زمینه همکاری‌های مردمی را ایجاد کنیم.

رابطه با چین در حال گسترش است

وی درباره رابطه با چین هم گفت: رابطه با چین در چارچوب اراده سیاسی رهبران دو کشور در حال گسترش است. امروز میزبان هیئت چینی با هدف توسعه مناسبات دو کشور هستیم، نگاه ما در مسیر توسعه مناسبات است و این هدف مشترک دو کشور است. ما در ارتباط با منافع اساسی ایران و تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی مسالحه نخواهیم کرد که در این ارتباط موضع رسمی خود را اعلام کردیم و سفیر چین را خواستیم و نظرمان را اعلام کردیم و یادداشت اعتراضی خود را دادیم.

برنامه جامع همکاری بلند مدت ایران و چین به عنوان یک نقشه راه همکاری خوب دو کشور است که در برنامه اجرا قرار دارد. هیئتی که امروز وارد کشور می‌شود بخشی از این همکاری‌ها را در دستور کار دارد.

همکاری ایران با روسیه مبتنی بر منافع مشترک دو کشور است

سخنگوی وزارت خارجه درباره شایعاتی مبنی بر اعزام مستشار از ایران به روسیه گفت: همکاری ایران با روسیه مبتنی بر منافع مشترک در دو کشور است و علیه هیچ کشور ثالثی نیست. در مورد جزئیات همکاری دفاعی این دو کشور نه اطلاع دارم و نه اعلام می‌کنم.

وی همچنین درباره ساخت پهپاد در خاک روسیه و خرید موشک از این کشور توسط ایران، گفت: بارها مواضع ایران از تریبون‌ها اعلام شد. ما طرف جنگ در اوکراین نیستیم و معتقدیم راهکار دیپلماتیک روش پایان جنگ بوده و بارها تاکید کردیم به طرفی سلاح ارسال نکرده‌ایم. ادعاها با انگیزه های سیاسی صورت می‌گیرد و از سوی طرف‌هایی صورت می‌گیرد که به طور مستمر در حال ارسال سلاح به یک طرف این جنگ هستند که به استمرار جنگ کمک می‌کنند. این ادعاها با اهداف سیاسی است.

ایران امروز فهرست جدید تحریمی خود را علیه مقامات و نهادهای غربی اعلام خواهد کرد

کنعانی در واکنش به تحریم‌ها علیه ایران از سوی اتحادیه اروپا گفت: تحریم‌ اقدامی غیرقانونی و غیرسازنده است که توسط برخی کشورها علیه ایران اعمال شده است. ایران در مقابل این اقدامات پاسخ داده و اقدام کرده است. ایران امروز فهرست جدید تحریمی خود را علیه مقامات و نهادهای غربی اعلام خواهد کرد.

آمریکا مدعی دفاع از حقوق زن در ایران است که شعار دروغی است

سخنگو در پاسخ به سئوالی درباره اخراج ایران از کمیسیون حقوق زن، و میزان مهاجرت از کشور گفت: ما با 43 رای عضو این سازوکار هستیم. عضویت در آن تلاشی از سوی ایران برای کمک به ارتقای سازوکارانه مبتنی بر ارتقای مقام زن بود. این رویکرد آمریکا با مخالفت تعداد زیادی از کشورها است. این اقدام غیرسازنده و مغایر با روح حاکم بر چنین تشکل‌هایی است. مایه تاسف است کشوری که مدعی دفاع از حقوق زنان است، در اقدامی غیرسازنده ایران را با روش‌های غیرقانونی از حق خود بی بهره بکند. در سازوکار این مجموعه سازوکاری برای اخراج یک کشور عضو وجود ندارد. این اقدام ناقض شعارهای آمریکا است.

آمریکا مدعی دفاع از حقوق زن در ایران است که شعار دروغی است. زنان نیمی از جامعه ایران هستند، تحریم‌های یک جانبه در سال‌های اخیر به بهانه مسائل هسته‌ای انجام شد، آیا زنان از این تحریم‌ها مستثنی هستند؟ بیش از 1800 تحریم بر یک کشور تحمیل بشود ولی امکان دارد زنان آن کشور از آن مستثنی بشوند؟ این اقدامات چه سنخیتی با شعارهای دولت آمریکا دارد؟

دولت آمریکا بزرگ‌ترین زندان ساز و زندانبان است، چندین هزار زندانی زن در این کشور وجود دارد. گزارش‌های زیادی در مورد سطح خشونت در زندان‌های آمریکا است.

با یک نگاه سیاسی به همکاری‌های قضایی بین ایران و بلژیک مواجه هستیم

وی در خصوص همکاری ایران و بلژیک، شعار نویسی روی دیوار سفارت و اقدامات مشابه در دیگر کشورها گفت: متاسفیم با یک نگاه سیاسی به همکاری‌های قضایی بین ایران و بلژیک مواجه هستیم. سیاسی نگری باعث عدم اجرای یک موافقتنامه قضایی شده است. سفارتخانه‌ها اماکنی هستند که واجب الحراست هستند و مصونیت دارند و نباید به آنها تعرضی بشود.

مطالبات ایران از انگلستان لیست بلند بالایی دارد

وی با اشاره به اقدمات تاریخی و جنایی انگلیس در طول تاریخ علیه ایران گفت: سابقه اقدامات ضد حقوق بشری انگلستان علیه ایران محدود به سال‌های جدید نیست. متاسفانه در سابقه رفتاری دولت انگلستان تاریخ حجیمی از اقدمات مختلف در حوزه‌های گوناگون وجود دارد که در تاریخ مناسبات دو کشور ثبت است. ایران مطالبه حقوق ملی خود را از هیچ دولتی به فراموشی نخواهد سپرد، بلکه این را جزو فهرست مطالبات خود از انگلیس قرار داده و خواهد داد. مطالبات ایران از انگلستان لیست بلند بالایی دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1163331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =