ابلاغ شیوه‌نامه کار دانشجویی/ تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه در اولویت مجلس قرار گیرد

«اعلام زمان پرداخت وام‌های دانشجوی، اعتراض برخی استادان به شیوه نامه جدید انضباطی دانشجویان و برخورد قانونی با متخلفان از قانون هوای پاک» از جمله مهم‍ترین اخبار تشکل‌های صنفی-دانشجویی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «تهیه منشور انتظامی در دانشگاه صنعتی شریف» و «دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان از دبیر شورای هالی انقلاب فرهنگی برای ارائه عملکرد این شورا در اجرای سند تحول بنیادن در آموزش و پرورش» از مهم‌ترین خبرهای حوزه‌های تشکل‌های دانشگاهی و شوراهای صنفی در هفته گذشته بودند.

از جمله دیگر عناوین مهم این حوزه‌ها می‌توان به «درخواست از رئیس مجلس شورای اسلامی برای اولویت دادن به طرح مالیات بر عایدی بر سرمایه،  اعتراض برخی استادان به اجرای شیوه نامه جدید انضباطی دانشجویان و ابلاغ شیوه نامه کار دانشجویی در قالب طرح همیار دانشجو» اشاره کرد.

مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار حوزه صنفی_دانشجویی را در هفته‌ گذشته آورده است:  

حوزه تشکل‌های دانشجویی 

حوزه و دانشگاه نتوانسته‌اند به اقتضای مختصات جامعه و برمبنای اندیشه‌ اسلامی تولید ادبیات کنند

بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در سالروز وحدت حوزه و دانشگاه نامه‌ای خطاب به علما و روحانیون حوزه‌های علمیه نوشت. 

در این نامه بیان شده است: «آنچه در منازعات اجتماعی اخیر بر همه عیان شد این بود که حوزه و دانشگاه نتوانسته‌اند با همکاری یکدیگر، به اقتضای مختصات جامعه و برمبنای اندیشه‌ اسلامی تولید ادبیات کنند.»

در این نامه تصریح شده است: «جامعه نخبگانی حوزه و دانشگاه به مثابه ید واحده‌ای‌ست که راهبری فضای فکری -فرهنگی جامعه را عهده‌دار شده‌است. اما آنچه در چهل سال گذشته رقم خورد، در هر سه ساحت حوزه، دانشگاه و وحدت این دو نهاد، فاصله‌ای غیرقابل انکار با رویکرد ترسیم‌ شده داشت. رهایی از غرب‌زدگی در فضای تخصصی به آن معناست که حوزه و دانشگاه بتوانند دستگاه مولد علم جامعه باشند؛ دستگاهی که بر مبنای مولفه‌های تمدن اسلامی شکل گرفته‌ است. آنچه در منازعات اجتماعی اخیر بر همه عیان شد این بود که حوزه و دانشگاه نتوانسته‌اند با همکاری یکدیگر، به اقتضای مختصات جامعه و برمبنای اندیشه‌ اسلامی تولید ادبیات کنند و لذا امکان برقراری گفتگو با بدنه‌ مردم با ادبیاتی شکل گرفته حول ایده‌ اصلی نهضت و بررسی وضع فعلی آن هم میسر نشده‌ است.»

برخورد قانونی با ترک فعل در صورت اجرای قانون هوای پاک

اتحادیه دفتر تحکیم وحدت خطاب به سازمان حفاظت از محیط زیست کشور نامه‌ای نوشت.

در این نامه بیان شده است: «اگر قانون هوای پاک در عمل اجرایی نیست و یا دارای خلأ است، بازنگری و اصلاح آن برای قابل اجرایی بودن و نزدیک شدن به واقعیات ضروریست و اگر مسئله اجرایی نبودن نیست، با توجه به اهمیت معضل آلودگی هوا برخورد قانونی با ترک فعل‌ها موضعیت می‌یابد.»

در این نامه عنوان شده است: «همان‌طور که میدانید معضل آلودگی هوا نزدیک به دو دهه قدمت دارد و طی این سال‌ها راهکارها و برنامه‌ها متعددی برای حل این مسئله تعیین گشته و آخرین آن‌ها به سال ۹۶ و «قانون هوای پاک» باز می‌شود که در حال حاضر اغلب مسئولان و کارشناسان نیز به همین قانون استناد و اجرایی شدن آن را مطالبه می‌کنند. با وجود چنین قانون جامعی در عمل آنچه مشاهده می‌شود نوعی سردرگمی و یا نگاه ساده‌انگارانه نسبت به این معضل اساسی کلان‌شهرها و حتی کشور است. در حال حاضر علی‌رغم تمام وعده‌های مسئولان ذی‌ربط برای برنامه‌ریزی‌های مؤثر کوتاه و بلند مدت، نه تنها اقدام قابل توجهی صورت نمی‌گیرد، بلکه کماکان با ساده‌انگاری تنها رویکرد اتخاذی، همان راه‌حل همیشگی تعطیلی مدارس و نهایتاً دانشگاه‌هاست.»

دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان از عاملی درباره نحوه اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در نامه‌ای از حجت‌الاسلام سعید عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دعوت کرد تا پاسخگوی سوالات دانشجویان درباره نحوه اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باشد.

در این نامه تاکید شده است: « سهم شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان نهاد سیاست گذار و نظارتی، برای اجرایی سازی این سند تا چه میزان است؟ آیا آموزش و پرورش در خصوص تمهید مقدمات اجرای سند تحول مورد پرسش قرار می‌گیرد؟ آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی که رسالت گسترش فرهنگ اسلامی و تقویت ارکان فرهنگی کشور را بر دوش می‌کشد، از سرمایه‌های فرهنگی جامعه در فرایندهای تصمیم سازی استفاده می‌کند؟»

در این نامه مطرح شده است: «نظام آموزشی رسمی عمومی کشور نیز جهت فعلیت بخشی به امر پرورش و تربیت، مستلزم اجرایی سازی سند تحولی ست که چندین سال است رسالت خود را روی زمین نهاده و علی رغم تاکید هر ساله مقام معظم رهبری، مورد غفلت و اهمال مسئولان امر قرار می‌گیرد. اثرات سوءِ این ترک فعل، در مسئله تربیت معلم تراز و اشاعه نگاهی منحصر در تامین نیروی انسانی به این فرایند، بدون توجه به کیفیت بخشی به دریچه های جذب مطلوب از طریق دانشگاه ماموریت محور فرهنگیان، قابل ملاحظه است.»

طرح مالیات بر عایدی سرمایه در دستور کار مجلس قرار بگیرد

۶ دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ در نامه‌ای از رئیس مجلس درخواست کردند تا تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه در اولویت مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد.

در این نامه بیان شده است: «جامعه دانشگاهی باتکیه‌بر تجربه اقتصادی ایران، معتقد است نظارت‌های تعزیراتی تأثیر چندانی بر ثبات این بازارها ندارد. در حقیقت یکی از راه‌حل‌های بنیادین برای مقابله با این نوسانات شدید، مالیات بر عایدی سرمایه یا همان مالیات بر فعالیت‌های سفته‌بازی است. تجارب جهانی نیز نشان می‌دهد که مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) تأثیر بسیار زیادی بر کنترل سوداگری، سفته‌بازی و ایجاد ثبات در بازارها دارد. علاوه بر این، مالیات بر فعالیت‌های غیرمولد در بازار ارز، طلا، خودرو و مسکن می‌تواند موجب هدایت سرمایه‌ها به‌سوی فعالیت‌های تولیدی و تحقق جهش تولید شود.»

در این نامه تصریح شده است: «متأسفانه، برخی ذی‌نفعان که تاکنون از فقدان مالیات بر عایدی سرمایه ثروت‌اندوزی کرده و زندگی مردم عادی را با اختلال مواجه کردند، با حربه‌های مختلف سعی در  تصویب نکردن این طرح حیاتی دارند. برخی با بهانه عدم توان اجرایی و برخی با بهانه اثرات سوء، می‌خواهند مالیات بر عایدی سرمایه تصویب نشود؛ درحالی‌که اغلب این موارد غیرعلمی و غیرکارشناسی است. اگرچه این طرح معافیت‌های بسیار زیادی دارد که تا حدی از بازدارندگی این پایه مالیاتی می‌کاهد؛ اما دیگر عموم مردم مشمول این مالیات نمی‌شوند. طبق بررسی‌ها  تنها دو درصد از طبقه ثروتمند جامعه که از طرق غیرمولد ثروت‌اندوزی کرده‌اند، مشمول این مالیات خواهند شد؛ لذا خواهشمندیم فرصت محدود باقی‌مانده تا بررسی لایحه بودجه را غنیمت شمرده و به‌ منظور در اولویت اول قرارگرفتن طرح «مالیات بر عایدی سرمایه» در دستور صحن علنی و تسریع در رسیدگی و تصویب طرح مذکور مساعدت لازم را مبذول فرمایید.» 

حوزه صنفی_دانشجویی 

شیوه نامه کار دانشجویی در قالب طرح همیار دانشجو ابلاغ شد

شیوه نامه همیار دانشجو در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور با تصویب محمدعلی زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری برای اجرا و بهره برداری به رؤسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری، و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و بخش‌های وابسته به وزارت متبوع ابلاغ شد. 

برای مطالعه متن کامل این شیوه نامه اینجا کلیک کنید.

تمام وام‌های دانشجویی تا آخر هفته اول دی ماه پرداخت می‌شود

مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم از اعلام آمادگی سازمان برنامه بودجه برای پرداخت کسری بودجه صندوق تا پایان آذرماه خبر داد و مطرح کرد که در صورت تأمین بودجه مورد نظر، صندوق نیز تا هفته اول دی ماه سعی دارد، تمام وام‌های درخواستی باقی مانده را که تا ۱۶ آذر ثبت نام شده بود را پرداخت کند، به شرط اینکه دانشگاه‌ها نیز لیست دانشجویان را تأیید کرده و به صندوق ارسال کنند.

وی تصریح کرد که تا اکنون ۵۰ درصد وام مورد تقاضای دانشجویان پرداخت شده است، مابقی تقاضاها نیز هر زمان دانشگاه تأیید کردند، وام آنها نیز پرداخت خواهد شد.

۹۰ استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به شیوه‌نامه جدید انضباطی اعتراض کردند

۹۰ استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در اعتراض به شیوه‌نامه جدید انضباطی دانشجویان در نامه ای به  حسین قناعتی رئیس این دانشگاه درخواست بازگشت به شیوه‌نامه قبلی را مطرح کردند. 

در این نامه عنوان شده است: «اخیراً در فضای پرالتهاب جامعه شاهد آن هستیم که به جای استقبال از حساسیت دانشجویان به مسائل روز و ابراز تمایل دانشجویان نخبه کشور برای ماندن و ساختن کشورشان، اقدام به بازنگری تنگ نظرانه شیوه نامه اجرایی آیین نامه انضباطی به عنوان ابزاری برای خاموش ساختن صدای اعتراضات دانشجویان شده است. آیا در مقطع ناآرام جاری، بازنگری منصفانه امکانپذیر است و می توان برای آن مقاصد آزاداندیشانه متصور شد؟»

در این نامه بیان کرد: «در شیوه نامه اجرائی جدید که در تاریخ یکم آذر ۱۴۰۱ با امضای وزرای «علوم، تحقیقات و فناوری» و «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» به دانشگاه ها ابلاغ شده، اصول به شکلی ویرایش یافته که به جای آنکه برخورد انضباطی را حتی از دادرسی منصفانه قضایی، به نگاه تربیتی-پرورشی تلطیف کند، بسیاری حقوق دانشجو به عنوان متهم را حذف کرده و اصل را بر سرعت دادرسی و اثر پیشگیرانه از طریق تشدید مجازات ها کرده است.»

منشور انتظامی دانشگاه شریف تهیه می‌شود

اعضای شورای صنفی مرکزی دانشگاه صنعتی شریف جلسه‌ای با رسول جلیلی رئیس دانشگاه صنعتی شریف و دکتر ابوالحسنی معاون دانشجویی دانشگاه در خصوص حوادث رخ‌داده در هفتۀ منتهی به روز دانشجو داشتند.

رسول جلیلی رئیس دانشگاه شریف نیز در این جلسه، بر لزوم همکاری دانشجوها و اساتید با نیروهای انتظامات به عنوان پلیس دانشگاه تاکید کرده و ضمن استماع نگرانی‌ها، از شورای صنفی دانشجویان خواست که پیش‌نویس «منشور انتظامی دانشگاه» را تهیه کنند و دکتر نوبهاری مدیر کل حوزه ریاست را به عنوان رابط فعلی برای ثبت موارد تخلف انتظامات معرفی کرد. وی همچنین یادآور شد که مسئولان دانشگاه همچنان پیگیر آزادی دانشجوهای بازداشتی و ارجاع پرونده‌ها به داخل دانشگاه هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1164414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =