چرا دلار صعودی شد؟/ تاثیر تورم بر افزایش قیمت ارز

یک کارشناس اقتصادی درباره نوسانات فعلی بازار ارز و پیش‌بینی قیمت دلار در آینده توضیحاتی را ارائه داد.

مهرداد حاجی زاده فلاح، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز اظهار کرد: اقتصاد ایران با نقدینگی بزرگی روبه‌روست، طبق آمارهای رسمی در پایان اسفند با افزایش ۱۲۶۵ تریلیون تومانی نسبت به پایان اسفند ۱۳۹۹ به رقم ۴۷۵۰ تریلیون تومان رسید، یعنی روزی ۳۴۶۵ میلیارد تومان به‌طور میانگین بر حجم نقدینگی کشور افزوده شد.

وی افزود: پایه پولی نیز در همین بازه زمانی با افزایش ۱۴۵/۷ تریلیون تومان به رقم ۶۰۳/۹۷ تریلیون تومان ارتقا یافت که به مفهوم افزایش ۳۹۷ میلیارد تومان به‌طور میانگین روزانه ورود پول پر قدرت به چرخه پولی کشور بوده است. 

بیشتر بخوانید:

ثبات قیمت طلا و سکه در سال آینده/ مردم از خرید طلای آب شده خودداری کنند

حاجی زاده با بیان اینکه بانک مرکزی نقشی مانند خزانه دولت را ایفا کرده است، گفت: این در حالی است که ورود پول پر قدرت به چرخه پولی، ساختار قیمت‌های نسبی را به هم می‌ریزد و اقتصاد را دچار اختلال شدید پولی و مالی می‌کند که در نهایت اسباب تضعیف هر چه بیشتر اقتصاد را فراهم می‌سازد. 

کارشناس اقتصادی با اشاره به تاثیر مذاکرات ایران و آمریکا بر اقتصاد، تصریح کرد: پس از رد شدن پیش‌نویس ارائه شده ایران توسط آمریکا باعث شد احتمال احیای برجام به ‌شدت کاهش یابد، این روند گمانه‌ها و افزایش انتظارات تورمی در بهای ارزهای معتبر نظیر دلار و یورو را ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه بازخورد گران شدن ارزهای خارجی بر قیمت‌های داخلی باعث افزایش تورم می‌شود، گفت: کشور ما واردات‌محور است و همه کالاهای وارداتی اعم از نهاده‌های تولید و کالاهای مصرفی مشمول تورم وارداتی شده و بر سطح عمومی قیمت‌ها اثرگذارند و اثرات منفی همه این تکانه‌های اقتصادی، کوچک شدن سفره‌های محقر مردم و گسترش فقر است. 

حاجی زاده عنوان کرد: تورم، رشد نقدینگی، اخبار افزایش تحریم‌ها، اوضاع نامساعد روابط بین‌المللی و نیز تشدید خروج سرمایه از کشور، افزایش مهاجرت، افزایش مسافرت بواسطه سال جدید میلادی، خصوصاً پس از دوره محرومیت کرونایی، رشد تورم کشورهای اروپایی... عمده عواملی است که بر سرازیر شدن سرمایه‌ها به ویژه سرمایه‌های خرد به بازار ارز و طلا و سکه منجر شده است.

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور چین به عربستان، گفت: امضاء بیانیه‌ای مشترک بر ضد منافع ایران با امارات، در روزهای گذشته سیگنال منفی به بازار داده بود. البته این روند با خبری مبنی بر سفر معاون نخست وزیر چین به تهران کمی تعدیل شد.

حاجی زاده ادامه داد: نهاد پولی امیدوار بود با درج خبر مذکور علامت مناسبی به بازار داده شود اما روند صعود قیمت در بازارهای موازی سیگنال افزایش قیمت دلار در بازار معاملات تهران را داد.

اوراق ارزی مشتری چندانی ندارد

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اکنون اوراق ارزی هم مشتری چندانی ندارد و این سیاست هم نتوانست بر بازار قیمت تاثیر بگذارد. از سوی دیگر واردکنندگان برای خرید و واردات کالا به دلار نیاز دارند، اما باید هفت خوان پیچیده‌ای را برای تهیه آن طی کنند.

وی درباره قیمت دلار در آینده گفت: دولت در تلاش است قیمت دلار را در ماه‌های پیش رو با سرکوب قیمتی کنترل کند. از طرفی کشور در طول یکی دو سال گذشته با تورم زیاد مواجه بوده است؛ و این تورم می‌تواند قیمت دلار را تخلیه کند.

حاجی زاده افزود: به عبارتی وقتی تورم داخلی بیشتر از تورم خارجی باشد و اثر تورم مازاد روی دلار تخلیه نشود، قیمت دلار حالت فنر فشرده به خود می‌گیرد که با کوچک‌ترین فشاری، آزاد شده و قیمت ارز بالا می‌رود.

این کارشناس اقتصادی مطرح کرد: از طرف دیگر افزایش قیمت دلار متاثر از زیاد شدن تقاضای سفته‌بازی است و در ناآرامی‌ها تقاضا برای سفته‌بازی ارز بالا می‌رود.

حاجی زاده با بیان اینکه باید امکان و فرصتی برای جذب نقدینگی فراهم شود، گفت: در این شرایط باید با اتخاذ روش‌ها و شیوه‌هایی به مردم اطمینان داده شود که قدرت خرید آنها حفظ می‌شود.

وی افزود: باید خرید و فروش ارز بلافاصله در یک سیستم ثبت شود و با تصویب و قانونی شدن طرح مالیات بر عایدی سرمایه، خرید و فروش‌های ارزی به سازمان مالیاتی منعکس شود تا در هر سال ما به‌التفاوت قیمت ارز تحت عنوان مالیات بر درآمد گرفته شود. در این صورت دیگر افراد دارایی‌شان را در قالب ارز نگهداری نمی‌کنند.

تقاضا برای ارز نیمائی کم شده است

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تقاضا برای ارز نیمائی کم شده است، گفت: صادرکننده موظف است ۵٠ درصد ارز خود را در سامانه نیما بفروشد و از آنجایی که واردکننده ارز نیمایی، عمدتا کسانی بودند که از اختلاف نرخ ارز نیمائی و آزاد استفاده می‌کردند این گروه اکنون حذف شده‌اند و ما اکنون در بخش نیمایی با مازاد ارز و در بخش آزاد با کمبود ارز روبرو هستیم.

بازار ارز بازاری لرزان است

وی در ادامه با اشاره به اینکه بازار ارز، بازاری لرزان است، توصیه کرد: در شرایط اقتصادی فعلی ایران، بازار ارز دارای نوسانات بسیار بالایی به لحاظ اقتصادی و امنیتی برای سرمایه‌گذاری است بنابراین برای سرمایه‌گذاری پیشنهاد نمی‌شود.

این کارشناس اقتصادی، افزود: افت و خیز بازار ارز عقب‌تر از سایر بازارهاست و مدت نوسانات آن کوتاه‌مدت است بنابراین می‌تواند اثرات وضعی افزایشی بر سایر بازارها بگذارد، اما به لحاظ ایستایی و مقاومت و ماندگاری این بازار شکننده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1164494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =