آسیب جدی سهام عدالت به دولت چیست؟ / خصولتی‌سازی پدیده نوظهور و مخرب

استاد اقتصاد دانشگاه گفت: در صورت واگذاری شرکت های زنجیره ارزش نفت و گاز به نهاد غیرتخصصی سهام عدالت به سرنوشت خصوصی سازی های قبلی دچار خواهیم شد.

اخیراً تلاش‌هایی از سوی سازمان خصوصی‌سازی در راستای تصدی سیت های مدیریتی هلدینگ خلیج فارس با هدف مدیریت برخی شرکت ها و هلدینگ‌های تخصصی نفت و گاز توسط نهاد سهام عدالت به اجرا گذاشته شده است. حال آنکه، با نگاهی به وضعیت شرکت‌های استانی سهام عدالت می‌توان وضعیت نابه سامان این نهاد را مشاهد کرد. در واقع، مدیریت سهام عدالت آشفته بازاری است که از آن توسعه صنعت پتروشیمی را نمی‌توان انتظار داشت. با توجه به عملکرد ضعیف نهاد سهام عدالت به لحاظ مدیریتی و متخصص نبودن این نهاد در حوزه نفت و گاز به نظر نمی‌رسد سازمان مورد بحث موفقیتی در پیشبرد امور مربوط به این حوزه کسب کند.

بیشتر بخوانید:

اختصاص سهام عدالت به جاماندگان طی یک یا ۲ ماه آینده

این نگرانی وجود دارد که اگر نهاد سهام عدالت به‌عنوان یک سازمان غیرمتخصص به امور نفت و گاز ورود کند، این حوزه نیز به سرنوشت دیگر بخش‌هایی که واگذار شده‌اند دچار شود و کاهش سودآوری‌اش را شاهد باشیم. حوزه نفت و گاز یک بخش انرژی بر و سرمایه بر محسوب می‌شود و بیشترین مسئولیت را به لحاظ بودجه‌ای کشور برعهده دارد. به همین دلیل، ضربه خوردن این حوزه‌های تخصصی می‌تواند ضربات شدیدی به اقتصاد ملی وارد کند. نظرات فرشید سیم‌بر، استاد اقتصاد دانشگاه را در این خصوص جویا شدیم که در ادامه می‌آید.

سیم‌بر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز در خصوص اینکه آیا واگذاری بخشی از زنجیره ارزش نفت و گاز به نهاد سهام عدالت می‌تواند منفعتی برای کشور داشته باشد یا خیر، عنوان کرد: متاسفانه منافع مردم توسط این بخش‌ها تأمین نمی‌شود. سهام عدالت متعلق به ضعیف‌ترین اقشار جامعه است و هدف این بود که پول نفت بر سر سفره مردم آورده شود. اما سازوکار این نهاد اصلاً مشخص نیست و تا کنون عملاً خوبی نداشته است. تصور من این است که با بازی جدید مبنی بر به دست آوردن بخشی از زنجیره ارزش نفت و گاز باز هم ارزش سهام عدالت افت بیشتری خواهد کرد. سهام عدالت باید در جایی به کار گرفته شود و بتواند سودآوری و بازدهی داشته باشد تا مورد تقاضا قرار بگیرد و در نتیجه ارزشش بالا برود. اما این نهاد درگیر بازی‌های اقتصادی و سیاسی است و به همین دلیل موفقیتی به دست نخواهد آورد. در شرایط فعلی با مشکلاتی که بازار بورس و سرمایه با آن روبروست و با وجود تورم‌های افسارگسیخته، بعید به نظر می رسد که این نهاد بتواند نتیجه مثبتی در زمینه ی مدیریتی داشته باشد. در شرایطی که هر روز از ارزش سرمایه‌های افراد کاسته می‌شود، چه طور ممکن است که سهام عدالت بتواند برای طبقه محروم جامعه نتیجه مثبتی را رقم بزند.

وی در ادامه گفت: در صورت واگذاری شرکت‌های زنجیره ارزش نفت و گاز به نهاد غیرتخصصی سهام عدالت به سرنوشت خصوصی‌سازی‌های قبلی دچار خواهیم شد. باید به این نکته نیز توجه داشت که برای تصمیم‌گیری در مجامع سهام عدالت نیز هیات وزیران به وزارتخانه تخصصی نمایندگی داد و نهاد غیرتخصصی تصمیمات نادرست برای زنجیره ارزش اتخاذ می‌کنند. باید به تجربه‌هایی که در این زمینه داشته‌ایم نگاه کنیم. مثلاً برای صندوق بازنشستگی فرهنگیان چه اتفاقی افتاد. آیا این صندوق توانست مزیتی برای کشور ایجاد کند. این صندوق چندین میلیارد تومان کسری روی دستش ماند و نتوانست پاسخگوی نیاز فرهنگیان باشد.

این استاد اقتصاد در دانشگاه ادامه داد: ما دارنده ی دومین ذخایر گازی در جهان هستیم اما فقط 2 درصد از صادرات جهان را در این زمینه به خودمان اختصاص داده ایم. از طرف دیگر، با تحریم های سنگین در بخش انرژی روبرو هستیم. با این شرایط، در حال حاضر نیز وضعیت نفت و گاز ما خوب نیست و سودآوری بالایی ندارد. چه طور این بخش ها که با چنین مشکلاتی روبرو هستند می توانند برای سهام عدالت سودآوری داشته باشند و به نفع مردم باشند. اگر مدیریت این بخش ها به نهادهای غیرمتخصص سپرده شود، وضعیت بدتر خواهد شد. این اقدام خیر و برکتی برای مردم نخواهد داشت و نمی تواند اتفاق مثبتی را رقم بزند. با توجه به عملکرد نهاد سهام عدالت، کاملاً مشخص است که مدیران این سازمان توانش را ندارند که بتوانند شرکتی را به سودآوری برسانند و کشور را از منافعش بهره مند کنند. با توجه به شرایط اقتصادی کشور معلوم نیست که چرا این موضوع مطرح شده است. تصمیمات نادرست تا کنون ضربات سنگینی به اقتصاد کشور زده است. بازار بورس، بازار سرمایه و اقتصاد کشور وضعیت خوبی ندارد و نباید با ادامه ی این تصمیمات غلط شرایط را بدتر کنیم. خصولتی سازی پدیده ی نوظهور و مخربی است که در اقتصاد ایران بروز کرده است. بنده سال ها در کشورهای اروپایی درس خوانده و زندگی کرده‌ام و چیزی به نام خصولتی ندیده‌ام. این روندهای اشتباه کشور را متحمل ضررهای جبران‌ناپذیری می‌کند.  

انتهای پیام/

کد خبر: 1165342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =