چرا برخی از سیگاری‌ها هرگز سرطان ریه نمی‌گیرند؟

محققان با بررسی سلول‌های ریه افراد سیگاری و غیر سیگاری، به نتاج جالبی در خصوص ارتباط سیگار کشیدن با ابتلا به سرطان ریه رسیدند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، برخی سیگاری‌ها هیچگاه دچار سرطان ریه نمی‌شوند! سرطان ریه یکی از علل اصلی مرگ و میر به وسیله سرطان در آمریکا محسوب می‌شود که به شدت با کشیدن سیگار مرتبط است. برای دهه ها، محققان احتمال می‌دادند مواد سرطان زای شیمیایی که در دود سیگار وجود دارند، به «دی ان ای» فرد آسیب وارد کرده و سبب جهش‌هایی در «دی ان ای» شوند که سرطان زا هستند.

عوارض استفاده از سیگار الکتریکی چیست؟

با وجود این، محدودیت‌هایی که در روش‌های مطالعه و طراحی وجود دارد، تا الان سبب شده اند این نظریه به شکلی قطعی ثابت نشود؛ چرا که راهی برای اندازه گیری دقیق جهش‌ها در سلول‌های طبیعی وجود ندارد.

اما به تازگی محققان کالج پزشکی آلبرت اینشتین نیویورک در آمریکا از روش‌هایی جدید برای ارزیابی جهش‌های ژنتیکی در میان سلول‌های افراد سیگاری و غیرسیگاری استفاده کردند.

آن‌ها دریافتند افراد سیگاری، جهش بسیار شدیدتری در سلول‌های ریه خود در مقایسه با افراد غیر سیگاری داشتند؛ هرچند افرادی که اعتیاد شدیدتری به سیگار داشتند، جهش بیشتری نسبت به افرادی که اعتیاد کمتری دارند، نداشتند.

محققان در این پژوهش، از ۳۳ نفر نمونه‌های سلول‌های ریه را گرفتند از جمله:

۱۲ بزرگسال در سنین بین ۱۸ تا ۸۶ سال که سابقه سیگار کشیدن نداشتند.

۲ نوجوان بدون سابقه سیگار کشیدن

۱۹ سیگاری از جمله ۷ نفر که قبلا سیگاری بودند و ۱۲ نفر که در زمان کنونی سیگار می‌کشیدند و سنینی بین ۴۴ تا ۸۱ سال داشتند.
بر اساس این گزارش، افراد سیگاری در این پژوهش مقدار متفاوتی سیگار می‌کشیدند؛ به طوری که اعتیاد از ۵.۶ تا ۱۱۶ پاکت سیگار را گزارش کرده بودند.

در پایان محققان اعلام کردند جهش‌های سلول ریه انسان با افزایش سن انباشته می‌شوند و افراد سیگاری جهش بیشتری نسبت به افراد غیر سیگاری داشتند.

با این حال، این محققان اعلام کردند شمار قابل توجهی از جهش‌ها را در ژن‌های محرک سرطان مانند ژن «Notch۱» مشاهده نکردند.

این محققان اظهار کردند جالب‌ترین یافته آن‌ها در خصوص سطح تناوب جهش سلولی در افرادی بود که بیش از ۲۳ پاکت سیگار در سال می‌کشیدند؛ به طوری که آن‌ها دریافتند اعتیاد شدید به سیگار لزوما با جهش بیشتر در مقایسه با افرادی که اعتیاد کمتری دارند، محسوب نمی‌شود.

آن‌ها همچنین گفتند فراوانی جهش ارتباطی با بروز سرطان ندارد؛ چرا که تناوب جهش‌های رخ داده در بیماران مبتلا به سرطان با افرادی که سرطان ندارند، تفاوت معناداری ندارد.

اگرچه این محققان اعلام کردند فراوانی جهش، ارتباطی با بروز سرطان ندارد؛ اما برای جمع بندی تحقیقاتشان گفتند سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان ریه را با افزایش تناوب جهش‌های ژنتیکی افزایش می‌دهد. آن‌ها در عین حال اعلام کردند علت آن که چرا تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد از سیگاری‌ها به سرطان ریه مبتلا می‌شوند نیز احتمالا بخاطر «سیستم بازسازی دی ان ای» افراد سیگاری و یا «سیستم سم زدایی» بدن این افراد از دود تنباکو باشد.

این محققان در پایان اعلام کردند تحقیقاتشان مبنایی منطقی را برای ارزیابی بیشتر عوامل خطر ابتلا به سرطان ریه به دست خواهد داد.

 منبع: بهداشت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر: 1167700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =