افزایش ۵ برابری تولید آنتی‌بیوتیک‌ در کشور

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به افزایش ۵ برابری تولید آنتی‌بیوتیک در کشور، از بدهی ۱۲۰۰۰ میلیاردی بیمارستان‌ها به شرکت‌های پخش دارو و خطر بروز ناپایداری در زنجیره تأمین دارو خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محمد پیکان‌پور؛ مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره وضعیت ذخایر دارو در کشور اظهار کرد: شرایطی در مهرماه اتفاق افتاد و برخی کمبودهای دارویی در داروهای معمول مانند استامینوفن و بروفن ایجاد شد اما در دو ماه گذشته اقدامات زیادی انجام شد تا این کمبودها مرتفع شود.

آخرین وضعیت کمبودهای دارویی در کشور

افزایش میزان تولید استامینوفن و بروفن در کشور

وی افزود: میزان تولید استامینوفن از یک میلیون و ۲۰۰ هزار عدد در مهرماه به بیش از هفت میلیون عدد در آبان و آذرماه رسیده است و تولید سوسپانسیون بروفن از ۳۰۰ هزار عدد در مهرماه به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار عدد رسیده است.

تولید آنتی‌بیوتیک‌ها پنج برابر شده است

پیکانپور بیان کرد: میزان تولید آنتی‌بیوتیک‌ها در کشور به پنج برابر افزایش پیدا کرده است؛ خطوط تولیدی که کمبود داشتند، اکنون به صورت سه شیفت در حال تولید هستند و شرکت‌های سرم‌سازی حتی جمعه‌ها هم روند تولیدشان را متوقف نکردند تا بازار به اشباع برسد. در عین حال در کنار تولید، رفع کسری‌ بازار از مسیر واردات هم پیگیری می‌شود تا بخشی از کمبودهای دارویی جبران شود.

ترخیص ۴۰۰ میلیون دلار اقلام دارویی از گمرک

وی با بیان این‌که ترخیص اقلامی که در گمرک مانده بود، به سرعت انجام شد، تصریح کرد: در دو ماه اخیر نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلار از اقلام دارویی که در گمرک مانده بود، ترخیص شدند و ذخیره دارویی بالای ۶ ماه کشور از حدود ۳۰ درصد در مهر ماه به ۶۰ درصد در ابتدای دی‌ماه رسیده است.

خطر بروز ناپایداری در زنجیره تأمین دارو

پیکان‌پور با بیان اینکه اگر الزامات طرح دارویار و موارد تکلیف شده رعایت نشود پایداری زنجیره تأمین دارو به هم می‌ریزد، توضیح داد: تکلیفی که در اول آبان ماه از سوی معاون اول ریاست جمهوری به بانک مرکزی درباره تخصیص ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های داروسازی، داده شد، به این دلیل بود که سرمایه در گردش شرکت‌ها به واسطه تغییری نرخ ارز، تامین شود. در ۲۲ آبان ماه دوباره با بانک مرکزی مکاتبه و ۷۲ ساعت فرصت داده شد تا پرداخت این ۱۵ هزار میلیارد تومان در دستور کار قرار بگیرد. با وجود این، بانک مرکزی در تاریخ ۶ آذرماه با بانک‌های عامل مکاتبه کرده که این تسهیلات در دستور پرداخت قرار بگیرد.

مدیرکل امور داروی سازمان غذا و دارو ادامه داد: در تاریخ ۳۰ آذر ماه گزارش داده‌اند که ۱۵ هزار میلیارد تومان مورد نیاز صنعت داروسازی را پرداخت کردیم، اما بررسی‌ها نشان داد که ۱۰ هزار میلیارد تومان از این مبلغ، مربوط به وام‌های مرتبط با سال ۱۴۰۰ بوده که صرفاً تمدید اعتبار شده و اگر طرح دارویاری هم اجرا نمی‌شد، باز هم این اتفاق می‌افتاد. باید توجه کرد که اگر چرخه نقدینگی مورد پایش دقیق قرار نگیرد و تامین مالی صنعت دارو از سمت نهادهای مربوطه صورت نگیرد، با مشکل مواجه خواهیم شد.

 وی گفت: ریاست جمهوری اخیراً در نشستی دستور داد که همچنان مواردی که در حوزه دارو تکلیف شده، در دستور پرداخت قرار گیرد تا مشکلات دارویی مرتفع شود و پرداخت از جیب مردم افزایش نیابد.

بدهی ۱۲ هزار میلیاردی بیمارستان‌ها به شرکت‌های پخش دارو

پیکان‌پور با بیان این‌که میزان بدهی بیمارستان‌ها به شرکت‌های پخش ۱۲ هزار میلیارد تومان است؛ تصریح کرد: بدهی تأمین اجتماعی در بخش بستری گاهاً از آذرماه سال گذشته یا فروردین ماه امسال پرداخت نشده و وقتی به ما گزارش می‌شود که دارویی در یک بیمارستان کمبود شده و بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم به دلیل آن که پرداخت‌های بیمارستان انجام نشده، ‌بیمارستان توان مالی برای خرید دارو را ندارد و این مسئله روی چرخه تامین دارو اثر گذاشته است.

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره بودجه اجرای طرح دارویار در سال آینده نیز خاطرنشان کرد: در حال حاضر بحث بودجه ۶۹ هزار میلیاردی برای دارویاری در سال ۱۴۰۲ مطرح است اما شایسته است که سازمان برنامه و بودجه، عملکرد ۷۳ هزار میلیارد تومانی دارویاری را که مربوط به سال گذشته بود، مورد پایش قرار دهد. اینکه عملکرد نداشتن بیمه‌ها، مبنای این شود که ریال کمتری برای سال آینده تخصیص داده شود، صحیح نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1168052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =