جاذبه‌های غرق‌شده کارون در دریای غفلت مسئولان/ ظرفیت‌هایی که می‌تواند به توسعه اقتصادی خوزستان کمک کند

کارون به عنوان طولانی‌ترین رودخانه ایران، درحالی که می‌تواند با توسعه زیرساخت‌های گردشگری و جذب توریست به رونق اقتصادی خوزستان کمک و بخشی‌ از محرومیت‌های این استان را جبران کند، همچنان مورد غفلت مسئولان واقع شده است.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از اهواز، کارون طولانی‌ترین رود ایران با ۹۵۰ کیلومتر طول، تنها رودخانه قابل کشتیرانی ایران است که به آب های بین المللی راه دارد. کارون از زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته و حوضه آبریز آن در محدوده استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، مرکزی، فارس و همدان واقع شده‌ است.

تکرار آبگرفتگی معابر اهواز / راه حل معضل چندین ساله چیست؟

از کوه های زاگرس که وارد دشت‌های خوزستان می‌شویم، جلگه‌ای سرسبز دیده می‌شود که به برکت رودخانه کارون ایجاد شده است. شکرستان ایران با وجود کارون رونق گرفته و محصول استراتژیک شکر که از هزاران هکتار اراضی کشاورزی در خوزستان تولید می‌شود از موهبات آب کارون است.

از دیگر موهبات کارون ایجاد هزاران شغل در مراکز صنعتی، کشاورزی، سدها و کارخانجاتی است که به آب وابسته هستند. سدهای بزرگی که بر روی کارون ساخته شده است میلیاردها مترمکعب آب را در خود جای داده و هزاران مگاوات برق را وارد شبکه سراسری برق می‌کند. آب آشامیدنی مردم شهرستان اهواز نیز از کارون تأمین می‌شود. همچنین بیشتر جلگه خوزستان، صنایع فولادی، تولیدی صنعتی و باغات به آب این رودخانه وابسته‌اند.

کارون خروشان که در دهه‌های پیش، پس از بارش‌های شدید باران سیل آسا می‌شد و قسمتی از اهواز را به زیر آب می‌برد، حالا با احداث چندین سد توسط دولت‌های مختلف در مناطق گوناگون، مهار شده و آرامش را به حاشیه نشینان هدیه داده است.

اما شاید مهم‌ترین ظرفیت کارون، گردشگری آن است که تاکنون مورد توجه قرار نگرفته. به عقیده کارشناسان این حوزه، مدیریت غلط منابع آبی کشور، به‌ویژه خوزستان در سال‌های گذشته یکی از عوامل کاهش دبی رودخانه‌ها، ایجاد معضلات زیست محیطی، نابودی منابع اقتصادی و گردشگری با ارزش و همچنین ایجاد چالش‌های جدید شده است. ریختن فاضلاب شهری، پساب بیمارستانی و صنعتی یکی از دلایل مهم آلودگی شدید آب کارون است که از فرصت سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری کاسته و باعث بی‌توجهی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در ساخت‌وسازهای مربوط به توسعه گردشگری شده است.

به‌نظر می‌رسد می‌توان با همت بیشتر مسئولان و برنامه‌ریزی دقیق و فنی، کارون را از وضعیت بغرنج فعلی خارج کرد. همان‌طور که می‌توان در حاشیه زاینده‌رودِ نیمه‌خشک و فصلی، پارک‌های بزرگ و سرسبز، شهربازی و آب نمای موزیکال ساخت، پارک‌های خشک و بی آب و علفِ در جوار کارون پر آب را نیز تبدیل به گلستان کرد و  به جذب گردشگران از سراسر کشور و حتی کشورهای همسایه کمک کرد.

مسئولان شهری و استانی باید با دید بازتری اهواز را به عنوان یکی از مهم‌ترین کلانشهر کشور در توسعه صنعت توریسم خصوصا در فصول سرد سال که هوای بسیار مطبوع و معتدلی دارد ببینند و شکل شایسته‌ای به آن رسیدگی کنند.

احداث مسیرهای پیاده‌روی، پیست دوچرخه سورای در طول مسیر ساحلی، آب‌نمای موزیکال، نور پردازی ساحل رودخانه، سازه‌های عمرانی اطراف و روی رودخانه، ساماندهی دست‌فروشان حاشیه کارون، احداث باغ پرندگان، باغ وحش، حوضچه‌های پرورش ماهی در حاشیه روستاهای همجوار کارون، بازارچه فروش ماهی‌های تازه، پارک‌های آبی ورزشی، برگزاری مسابقات قایقرانی و توسعه قایق‌های مسافری و گردشگری از جمله ساده‌ترین اقداماتی است که می‌تواند کارون را به یک جاذبه گردشگری مهم و بین المللی تبدیل کند تا گرمابخش معیشت اهالی خوزستان و جبران‌کننده بخشی از محرومیت‌های استان شود.

خبرنگار: علی عبدی طلاوری
انتهای پیام/

کد خبر: 1168648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =