فقدان فرهنگ پژوهش؛ مانع اصلی ارتباط دانشگاه و صنعت/ پژوهشگران باید مسائل جامعه را در اولویت قرار دهند

رئیس مرکز آموزش عالی محلات با بیان این که مشکل ارتباط دانشگاه و صنعت به فرهنگ پژوهش برمی‌گردد، گفت: به همین دلیل، شاخص‌های ارزیابی پژوهشگران باید مسائل جامعه را در اولویت قرار دهند.

محسن رضایی محلاتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که مشکل اصلی در حوزه ارتباط دانشگاه و صنعت به فرهنگ پژوهشی برمی‌گردد، اظهار کرد: به این معنا که لازم است جامعه و صنعت، جایگاه دانشگاه را به درستی تشخیص دهند و دانشگاه هم بداند که باید در خدمت جامعه و صنعت باشد.

کدام دانشگاه‌ها بیشترین قرارداد ارتباط با صنعت را در سال ۱۴۰۱ داشتند؟

رئیس مرکز آموزش عالی محلات با اشاره به این که ارتباط صنعت و دانشگاه فرایندی تعاملی است که مدتی از آغاز آن می‌گذرد و برای تثبیت شدن نیاز به زمان دارد، افزود: من معتقدم بودجه تاثیر چندانی در شکل گیری این ارتباط ندارد.

شاخص‌های ارزیابی پژوهشگران باید مسائل جامعه را در اولویت قرار دهد

وی با تصریح بر این که ارتباط صنعت و دانشگاه در دهه اخیر پیشرفت‌های خوبی داشته است، گفت: البته هنوز تا حد مطلوب فاصله وجود دارد. شاخص‌های ارزیابی پژوهشگران و دانشگاهیان باید به سمتی برود که مسائل جامعه و صنعت بتواند به رشد مراکز دانشگاهی و اعضای هیئت علمی کمک کند.

رضایی تاکید کرد: اگر شاخص‌ها فقط متوجه مسائل نظری باشد، فعالیت دانشگاه هم محدود به مسائل تئوری خواهد شد. در حالی که اگر شاخص‌ها به گونه‌ای طراحی شود که به سمت ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه برود، دانشگاه‌ها و پژوهشگران هم به مسائل کاربردی روی می‌آورند.

رئیس مرکز آموزش عالی محلات خاطرنشان کرد: تاثیر شاخص‌ها بر تعیین مسیر دانشگاه به مراتب بیشتر از بودجه است. ضعفی که هم‌اکنون در ارتباط دانشگاه و صنعت وجود دارد، دو جانبه است. یعنی هر دو در سال‌های قبل مستقل عمل کرده‌اند، نه صنعت به دانشگاه اعتماد کرده و نه دانشگاه دغدغه مشکلات صنعت را داشته است.

وی افزود: گرایش به حل مسائل کشور با توجه به شرایطی که وجود دارد، بیشتر شده است. پیش‌تر چشم امید صنعتگران به خارج از کشور بود که می‌توانند از کشورهای دیگر خرید کنند؛ اما این امید هم‌اکنون کمرنگ شده و متوجه توانایی‌های داخل شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1168703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =