زلزله مهیب ترکیه| کشته شدن ۱۷۶۲ نفر/مصدوم شدن ۸۵۳۳ تن / وقوع زمین لرزه جدید با شدتی بیشتر + فیلم

معاون رئیس جمهوری ترکیه آخرین آمار شمار جان باختگان زلزله در این کشور را ۱۷۶۲ نفر اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، بامداد دوشنبه زلزله سهمگینی استان قهرمان مرعش ترکیه را لرزاند. این زلزله ۷.۴ ریشتر قدرت داشت و ۹ استان دیگر را نیز تحت تاثیر قرار داد. این زمین لرزه در ساعت ۴:۱۷ دقیقه بامداد امروز در منطقه پازارجیک استان قهرمان‌مرعش به وقوع پیوست.

درحالی که اداره مدیریت بحران و اورژانس ترکیه اعلام کرد که این زلزله ۷.۴ ریشتر قدرت داشت و مرکز لرزه نگاری مدیترانه ای اروپا قدرت این زمین لرزه ۷.۷ ریشتر و مراکز لرزه نگاری آمریکا قدرت آن را ۷.۸ ریشتر اعلام کردند.

به گفته شاهدان، این زلزله حدود یک دقیقه ادامه داشت و باعث وحشت مردم شد. بسیاری از مردم در سرمای زمستانی به خیابان‌ها آمده‌اند.

خبرگزاری دولتی آناتولی در لحظات اولیه  خبر از مرگ ۷۶ شهروند و مجروح شدن ۴۷۰ نفر دیگر داد. این زلزله در شهرستان پازارجیک در استان قهرمان مرعش و در حوالی کوهستان مشهور نورداغ روی داده اما حتی استان های دوری همچون دیاربکر، عثمانیه، ملاتیا و غازی عنتاب را نیز تحت تاثیر قرار داده است. گستردگی این زمین لرزه و شدت آن حکایت از احتمال افزایش آمار تلفات دادند.

در دقایق اولیه پس از وقوع زلزله ۷.۴ ریشتری در منطقه پازارجیک قهرمان مرعش ترکیه، فواد اوکتای معاون رئیس جمهور و برخی از وزرای کابینه اردوغان، در حال هماهنگی امور در مرکز مدیریت حوادث اضطراری ترکیه (آفاد) هستند.

معاون رئیس جمهوری ترکیه آخرین آمار شمار جان باختگان زلزله در این کشور را ۱۵۴۱ نفر اعلام کرد.

دو گسل بزرگ در ترکیه

ترکیه به طور طبیعی بر روی دو گسل از بزرگترین و خطرناکترین گسل های زلزله قرار گرفته و غرب و شرق این کشور پهناور همواره در خطر است. این بار زلزله، استان های شرق و جنوب شرقی ترکیه را ویران کرده اما کارشناسان معتقدند که وضعیت استانبول به مراتب خطرناک تر است و این شهر ۱۵ میلیونی، همواره  در معرض خطر زلزله های بزرگ و حتی احتمال خطر سونامی است.

کرم کینیک، رئیس هلال احمر ترکیه، پس از وقوع زلزله، از شهروندان سراسر ترکیه دعوت کرد تا برای نیازهای اضافی که ممکن است در آینده ایجاد شود، خون اهدا کنند.

وی اعلام کرده  اگرچه ذخایر ملی خون برای ارسال مرحله اول به این کشور در دسترس است، اما ممکن است نیاز به خون، چند برابر شود.

همچنین مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی (AFAD) اعلام کرد: «حفظ ارتباط بدون وقفه در بلایا و شرایط اضطراری حیاتی است. ارتباطات خود را از طریق سرویس پیام کوتاه (SMS) و نرم افزار پیام رسان مبتنی بر اینترنت برقرار کنید. از تماس تلفنی به جز در مواقع حیاتی خودداری کنید».

این هشدار از آن جهت اهمیت دارد که در زلزله های پیشین ترکیه، استفاده بیش از حد مشترکین از تماس تلفن همراه، موجب آن شد که خطوط تلفن همراه در چندین استان ترکیه از کار بیفتد و ارتباط مختل شود.

خانه ها را ترک کنید

پروفسور ناجی گورور از دانشمندان مشهور ترکیه در حوزه زمین شناسی و زلزله شناسی، به مردم ترکیه هشدار داده و از مردم ۱۰ استان مزبور خواسته خانه هایشان را ترک کنند.

پس از زلزله، بسیاری از ساختمان‌ها در قهرمان‌ مرعش ویران شدند. همچنین اعلام شده که ساختمان‌هایی در آدیامان، مالاتیا، دیاربکر و حاتای تخریب شده‌اند.

پروفسور  دکتر  ناجی گورور هشدار داد که زمین لرزه های شدید دیگری رخ خواهد داد و شهروندان باید خانه های خود را ترک کنند. گورور همچنین گفت که زمین لرزه در حال نمایش و قدرت نمایی است و با وجود هشدارها، هیچ نهادی، اقدام احتیاطی خاصی انجام نداده است.

خطری مانند زلزله ۱۹۹۹ میلادی

زلزله مهیب سال ۱۹۹۹ میلادی، بحران بزرگی بود که به معنای واقعی کلمه، دولت و اقتصاد ترکیه را گرفتار کرد و تبعات آن باعث شد که تمام احزاب ترکیه در موقعیت دشوار قرار بگیرند و امکانات دولتی برای رسیدگی به زلزله زدگان، کفایت نکند.

پروفسور دکتر شریف بارش در مصاحبه با تلویزیون خبرترک اعلام کرد:«متاسفانه زلزله بسیار بزرگی است. این زلزله دقیقاً شبیه زلزله ۱۹۹۹ کوجا علی است. مسلم است که باعث تخریب گسترده خواهد شد. خانه های مناطق روستایی الان بسیار خطرناک هستند و امیدوارم روستاییان در خانه نمانند».

پروفسور دکتر بارش  در ادامه سخنان خود افزود: «زلزله ۷.۴ ریشتری قهرمان مرعش، باعث ویرانگری گسترده ای خواهد شد. ای کاش با چنین زلزله ای بیدار نمی شدیم و چنین بحرانی نداشتیم. چرا که زلزله ای است که خسارت زیادی به سازه های آن منطقه وارد می کند».

سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد: «ما زنگ هشدار سطح ۴ را تنظیم کرده ایم. این سطحی است که از سازمان های بین المللی امدادی نیز درخواست کمک می شود».

در شرایطی که ترکیه به شدت گرفتار بحران اقتصادی شده و در آستانه انتخابات هم قرار گرفته، زلزله مهیب و گسترده، عاملی است که می تواند همه چیز را تحت تاثیر قرار دهد.

تخریب کامل ۶۵ ساختمان

بنا به اعلام شبکه خبری ان. تی. وی ترکیه، اردینچ یلماز فرماندار عثمانیه اعلام کرد که ۶۵ ساختمان در این شهر به طور کامل تخریب شده و ساختمان های زیادی نیز آسیب دیده است.

این رسانه به نقل از «علی احسان سو» فرماندار دیار بکر نیز از آسیب گسترده به صدها ساختمان و نیز مجروح شدن ۷۹ ساکن این استان خبر داد.

خسارت به مراکز نظامی

بنا به گزارش ان. تی. وی، «هولوسی شاهین» فرماندار مالاتیا نیز اعلام کرد که تاکنون ۲۴ نفر در این استان جان خود را از دست داده، ۴۲۰ نفر مجروح شده‌اند و ۱۴۰ ساختمان در این زلزله تخریب شده است.

صالح آیهان فرماندار شانلی اورفا نیز اعلام کرد که در این استان تاکنون ۱۷ نفر از شهروندان در پی زلزله جان خود را از دست داده، ۷۷ نفر از شهروندان نیز مجروح شده اند و ۱۹ ساختمان نیز به طور کامل ویران شده است.

وی همچنین از فعال شدن مرکز بحران اضطراری حوادث در وزارت دفاع ملی ترکیه و نیز وارد آمدن خسارت به مراکز نظامی در استان‌های قهرمان مارش، مالاتیا، غازی آنتپ، دیاربکر، آدانا، هاتای، کیلیس و عثمانیه ترکیه خبر داد و گفت: ارزیابی میزان خسارت ادامه دارد.

اعلام آمادگی آذربایجان برای ارسال کمک

شبکه تلویزیونی تی.جی.آر.تی(TGRT) ترکیه اعلام کرد که یگان‌هایی از نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان برای کمک رسانی به مناطق حادثه دیده در ترکیه اعزام می شوند.

الهام علی اوف رئیس جمهوری آذربایجان با ارسال پیام تسلیت به دولت و ملت ترکیه اعلام کرد که "ما آماده ایم در این زمان سخت به هر نحو ممکن کمک کنیم و یک تیم امداد و نجات متشکل از ۳۷۰ نفر به منطقه اعزام می شود."

تخریب یک قلعه تاریخی

قلعه تاریخی غازی آنتپ ترکیه در پی زلزله سحرگاه امروز به طور کامل تخریب شد.

پیشنهاد ایلان ماسک به ترکیه برای جلوگیری از اخلال در اینترنت

شبکه خبری ان.تی.وی ترکیه نیز به نقل از ایلان ماسک اعلام کرد: "به محض تایید دولت ترکیه، ماهواره های استارلینک را برای جلوگیری از اخلال ارتباط در منطقه زلزله زده آماده خواهیم کرد."

رئیس جمهوری ترکیه در خبری تازه شمار کشته‌های زلزله ۷.۸ ریشتری بامداد امروز (دوشنبه) در مرز این کشور با سوریه را تاکنون ۹۱۲ تن اعلام کرده است.

همچنین زخمی شدن حدود ۵۴۰۰ نفر در ترکیه بر اثر این حادثه تایید شده است.

اردوغان همچنین تایید کرد: تاکنون ۴۵ کشور به ما پیشنهاد کمک داده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1170245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =