صرفه‌جویی ارزی با حمایت از کراتین تولید داخل/ بروکراسی اداری فعالیت‌های تحقیقاتی را کند کرده است

پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه توجه به تولید کراتین داخل از خروج ارز جلوگیری می‌کند، گفت: برای توسعه فعالیت‌های پژوهشگر داخلی باید حمایت‌ها از شرکت‌های نوپا برای حضور در بازار بین‌الملل افزایش یابد.

نیلوفر اصلاحی، پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی درباره تولیدات این محصول دانش بنیان به خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: شرکت در زمینه تولید محصولات کراتینی در شهریور ۱۴۰۰ ثبت شد و هم اکنون نمونه آزمایشگاهی محصولات در اختیار است. این محصول برای ورود به فاز صنعتی نیاز به سرمایه گذاری داشته و باید مجوزها و سرمایه گذاری‌ها را کسب کند تا بتوان در مرحله نخست شرکت را دانش بنیان کرد و در مرحله بعد از تسهیلات معاون فناوری ریاست جمهوری و دیگر سازمان‌ها در زمینه سرمایه گذاری استفاده کرد تا بتوان محصول را به شکل صنعتی بکار گرفت.

رشد ۱۰۰ درصدی شرکت‌های دانش‌بنیان‌ در سال ۱۴۰۲/ شرکت‌های فعال در سراهای نوآوری تسهیلات اخذ می‌کنند

وی با بیان اینکه کراتین قابلیت بکارگیری در صنایع پزشکی، پلی‌مر، صنایع شیمیایی، صنایع آرایشی و بهداشتی را دارد، افزود: اغلب نمونه مشابه این محصولات خارجی و با هزینه گران عرضه می‌شود، اما این محصول از طریق تولید و بومی‌سازی با انواع فرم‌های متعدد قابلیت تولید در قالب الیاف، نساجی، محلول و ... را دارد. در وضعیت کنونی نیاز به سرمایه گذاری برای تولید این محصولات مشاهده می‌شود و هنوز این محصول در ابعاد صنعتی وارد عمل نشده و تمامی اقدامات در حد آزمایشگاهی بوده است.

این پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه برای تولید این محصول نیاز به حمایت‌های سرمایه گذار داریم، تاکید کرد: برای توسعه فعالیت پژوهشگر داخلی باید حمایت‌های بیش از پیش تحت اولویت قرار بگیرد تا شرکت‌های نوپا توان حضور در بازار و تولید محصولات را داشته باشند. از سوی دیگر روند اداری اقدامات را با تاخیر در فعالیت مواجه کرده است. برای مثال برای دانش بنیان کردن یک پژوهش باید  ۶ ماه زمان اختصاص داد و روند بررسی کارهای اداری طولانی با چالش مواجه است. حمایت‌ها در قالب کاهش اختصاص زمان به ویژه به پژوهشگران مستقر در دانشگاه و مراکز رشد اعضای علمی فناور بتوانند به سرعت این مسیر را سپری کنند و  این مقوله در راستای ورود بهتر در بازار می‌تواند کمک کننده باشد.

پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: این محصول در صورت تولیدات انبوه از خروج ارز در کشور جلوگیری می‌کند، چون اغلب محصولات کراتینی به شکل وارداتی وارد کشور شده و همین امر مستلزم پرداخت هزینه‌های گزاف است. همچنین توسعه فعالیت‌های اشتغالزایی، جذب نیرو و تولیدات داخلی را افزایش داده است و صنایع به تامین محصولات ارزان قیمت و با کیفیت تمایل داشته و همین محصول می‌تواند پاسخگوی نیاز صنایع باشد.

به گفته وی قیمت تمام شده این محصول از نمونه خارجی ارزان‌تر است و کیفیت آن هم از نمونه‌های خارجی مرغوب‌تر  و برای صنایع سودمند است. برای تولید این محصول از پروژه‌های دانشگاهی و چندین پروژه دکتری و کارشناسی ارشد استفاده شده است.

انتهای پیام/  

کد خبر: 1171446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =