چرا آمریکا به دنبال ممنوعیت تیک تاک است؟ / ایالات متحده روابط دو کشور را به سمت یک جنگ سرد جدید سوق می‌دهد

جیانوی هن با تاکید بر استانداردهای دوگانه ایالات متحده آمریکا در مورد آزادی و حقوق بشر بیان می‌کند: این کشور تقریبا در مورد هر چیزی که به چین ارتباط داشته باشد، رویکردی امنیتی یا سیاسی اتخاذ می‌کند که به نظر می‌رسد روابط چین و آمریکا را به سمت یک جنگ سرد جدید سوق می‌دهد.

 به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، پس از چند ماه اعمال محدودیت بر شبکه اجتماعی چینی «تیک تاک»، کنگره آمریکا مدیرعامل این شرکت را جهت ارائه توضیحات احضار کرد. مقامات آمریکایی مدعی سوء استفاده چین از اطلاعات کاربران این شبکه اجتماعی هستند و محدودیت‌های اعمال شده و همچنین اقدام کنگره به همین بهانه انجام شده است. این در حالی است که به گفته مقامات چینی، دولت آمریکا تا کنون سندی در این خصوص ارائه نداده است. به اعتقاد کارشناسان حوزه فناوری و شبکه‌های اجتماعی، اقدامات آمریکا برای محدود کردن این شبکه اجتماعی چینی در تناقض با شعارهای این کشور در زمینه آزادی بیان و دسترسی آزاد به اطلاعات قرار دارد. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که جلسه استماع اخیر نیز نتیجه خاصی به دنبال نخواهد داشت و تا زمانی که مدیران شرکت تیک تاک حاضر به تن دادن به خواسته‌های دولت آمریکا مبنی بر اجازه دسترسی و دخالت نهادهای اطلاعاتی این کشور نشوند، این محدودیت‌ها ادامه خواهد داشت. به منظور ارزیابی دلایل و انگیزه‌های ایالات متحده آمریکا برای اعمال محدودیت علیه «تیک تاک»، مصاحبه‌ای با خانم دکتر «جیانوی هن» -استاد دانشگاه مطالعات بین‌الملل شانگهای- انجام شد.

احتمال درگیری جدی بین چین و آمریکا / نظام چندقطبی برای حفظ منافع کشورها و مردم جهان بهتر است

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

- بر خلاف ادعاهای دائمی مقامات آمریکایی مبنی بر آزادی بیان و دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات شاهد تداوم اعمال محدودیت‌ها بر شیکه اجتماعی «تیک تاک» هستیم. نظر شما در مورد این تناقض آشکار چیست؟

فکر می کنم محدودیت شده برای «تیک تاک» و ممنوعیت‌هایی که احتمالا در آینده از سوی ایالات متحده علیه آن اعمال خواهد شد، صرفا به دلیل چینی بودن این شرکت باشد. ایالات متحده همیشه دارای استانداردهای دوگانه در مورد آزادی و حقوق بشر بوده است. در حال حاضر، ایالات متحده تقریبا در مورد هر چیزی که به چین ارتباط داشته باشد، رویکردی امنیتی یا سیاسی اتخاذ می‌کند که به نظر می‌رسد روابط دو کشور را بیشتر به سمت یک جنگ سرد جدید سوق می‌دهد.

- برخی کارشناسان حوزه فناوری بر این باورند که جلسه استماع کنگره آمریکا که با حضور مدیرعامل شرکت تیک تاک انجام شد، شبیه یک جلسه محاکمه بود. دولت و نخبگان چین چه دیدگاهی در خصوص این جلسه دارند؟

دولت چین به شدت از رفتار ایالات متحده در مورد «تیک تاک» انتقاد کرده و معتقد است که این رفتار به محیط سرمایه گذاری در ایالات متحده آسیب جدی زده و روابط چین و ایالات متحده را به وخامت می‌کشاند. نخبگان چینی بر این باورند که رفتار آمریکا در قبال چین غیرمنطقی بوده و [روابط دو کشور را] به سمت امنیتی شدن سوق می‌دهد که روندی خطرناک است.

- در حالی که نمونه‌های متعدد سرپیچی شبکه‌های اجتماعی آمریکا از قوانین دیگر کشورها از جمله ایران وجود دارد، خود آمریکا مخالف اعمال محدودیت بر شبکه‌های اجتماعی متعلق به این کشور در سایر کشورهاست و هرگز چنین موضوعی را نمی‌پذیرد. چرا مقامات آمریکایی تا این حد نگران فعالیت تیک تاک هستند؟

نگرانی اصلی مقامات آمریکایی این است که «تیک تاک» یک شرکت چینی با تعداد کاربران رو به رشد در ایالات متحده است. اکنون حدود نیمی از آمریکایی‌ها از «تیک تاک» استفاده می‌کنند. دولت ایالات متحده معتقد است که این شرکت حجم زیادی از اطلاعات خصوصی و شخصی آمریکایی‌ها را جمع آوری کرده است. این یک تهدید مستقیم برای امنیت ایالات متحده محسوب می‌شود. علاوه بر این، وجود «تیک تاک» در ایالات متحده یک تهدید جدی برای فیس بوک و توییتر به شمار می‌آید که هر دو با کاهش شدید کاربران و درآمد مواجه شده‌اند. بنابراین ممنوعیت «تیک تاک» هم یک نگرانی امنیتی و هم حفاظت از صنعت داخلی است.

- فکر می‌کنید واکنش دولت و نخبگان کشور چین به این استاندارد دوگانه و یک‌جانبه‌گرایی آمریکا چه خواهد بود؟

مدت‌هاست که چین به استانداردهای دوگانه و یکجانبه‌گرایی آمریکا عادت کرده و به طور فزاینده‌ای نگران اقدامات سرکوبگرانه ایالات متحده است. دولت چین علنا اقدام ایالات متحده را محکوم کرده و اقدامات بیشتری برای مقابله انجام خواهد داد. هر چند که رفتار چین در قبال آمریکا منطقی و سنجیده خواهد بود و تمام تلاش خود را برای مدیریت اختلافات و تضادها با آمریکا و پرهیز از تشدید بیش از حد خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1176533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =